„Számunkra az alvállalkozó ugyanolyan fontos, mint a megbízó!” – beszélgetőtársunk Zámbó Nikolett, a Waberer’s Szállítmányozási Igazgatóságának vezetője

„Számunkra az alvállalkozó ugyanolyan fontos, mint a megbízó!” – beszélgetőtársunk Zámbó Nikolett, a Waberer’s Szállítmányozási Igazgatóságának vezetője

Új ötletek megvalósításával és saját IT-fejlesztéssel vág neki a következő évnek a Waberer’s International (WI) egyre eredményesebb üzletága. Az alvállalkozóikkal való közös munka révén egy olyan hálózati platformot élesítenek hamarosan, amelyből mindenki profitálhat, biztonságos környezetet teremtve mind a megrendelők, mind az alvállalkozók és a szállítmányozók számára.

– Milyen helyet foglal el a cégcsoporton belül a Szállítmányozási Igazgatóság?

– A WI összárbevételének – az évi körülbelül 120 milliárd forintnak – 22 százalékát mi termeljük ki, a hosszú távú terveinkben pedig az szerepel, hogy ezt az arányt 50 százalékra növeljük. E stratégiai cél megvalósításában a menedzsment is mellettünk áll, hiszen ők is látják velünk együtt a fejlődési potenciált a szállítmányozásban. Mivel a saját flottát jelenleg nem tervezzük bővíteni, az a célunk, hogy az alvállalkozók közreműködésével a tevékenységünket kiterjesszük, ezáltal a piaci jelenlétünket és az eredményeinket növeljük. A WI keretein belül a részlegünk jelenleg 40 fős, és több irodánk van: Debrecenben, Pécsett, Budapesten, Csíkszeredán. Budapesthez tartozik, de különálló egységünk egy hűtős divízió, amely kizárólag hűtős és temperált megbízásokat teljesít, szintén alvállalkozói kapacitással. A jövőbeli terveink között szerepel egy új iroda nyitása és a meglévők bővítése is.

– Hány járműből áll a flottájuk?

– A WI-nek 1700 saját járműve van, de a mi igazgatóságunk szinte kizárólag alvállalkozókkal dolgozik. Nagyrészt eseti megbízásokra szerződött alvállalkozóink vannak, számuk egy évben 2300–2500 között alakul. Évente több mint 25 ezer megbízást teljesítünk, ami legalább 450 ezer tonnányi áru szállításának felel meg. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy nehézgépjármű-szállításokkal is foglalkozunk. Például mi vagyunk a Volvo magyarországi partnerei: a vontatók és a kisebb tehergépjárművek szállítását végezzük Nyugat-Európából Magyarországra.

– Inkább rendszeres, szerződött partnerekkel dolgoznak, mint amilyen a Volvo is, vagy munkájukban az alkalmi megbízások a jellemzőbbek?

– Az ügyfélkörünk felét olyan partnerek teszik ki, akik éves vagy akár 2–3 éves szerződés keretében adják megbízásaikat. A portfóliónk másik felében is sok szerződött partnerünk van: árutípustól és cégmérettől függetlenül a legkisebb szőnyegkereskedőtől a legnagyobb gyártócégig mindenki képviselteti magát. Nekünk minden egyes fuvar egyformán számít. A mottónk az, hogy számunkra az alvállalkozó ugyanolyan fontos, mint a megbízó, mert a kettő egymás nélkül nem működik. Akárhány megbízásunk lehet, ha nincs hozzájuk alvállalkozó.

– Melyek a leggyakoribb, legjellemzőbb áruféleségek, amelyeket fuvaroznak?

– Autóipari alkatrészek, berendezések, kész járművek, FMCG, azaz gyorsan forgó fogyasztási cikkek, elektronikai, építőipari és késztermékek, nyersanyagok, acélanyagok, papíráruk tekercses és feldolgozott verziói. Nem tudnék megnevezni olyan terméktípust, amit ne lennénk képesek elszállítani. Portfóliónkban körülbelül 50–50 százalékban vannak magyar és európai megrendelők, tevékenységünkben lefedjük egész Európát, és nagyon sokat szállítunk többek között Törökországba is. Az egyre népszerűbb e-kereskedelem mind jelentősebb fuvarozási feladatot igényel. Ennek kiszolgálásában jelenleg még nem számottevően veszünk részt, de a jövő évi terveinkben már szerepel, hogy fokozatosan nagyobb szeletet hasítsunk ki magunknak e piacon is. Ehhez az infrastruktúrát, az alvállalkozói bázist és a szakértői csapatot egyaránt fejleszteni kell.

– Mit jelent munkájuk során a gyakorlatban az „ügyfélre szabott megoldások” kifejezés, amellyel jellemzik a tevékenységüket?

– Inkább a cégcsoport teljes egészére jellemző ez a kifejezés. Nagyon jó a kapcsolat a sajátflottás kereskedelmünk, a Network és közöttünk, napi szinten dolgozunk együtt. Ha egy ügyfél komplex igénnyel jelentkezik, amit nem csupán a szállítmányozás tud lefedni, akkor – ha például a partner a mi igazgatóságunkhoz tartozik –, az összetett kérései teljesítését „házon belül” megszervezzük. Így olyan szolgáltatási csomagot tudunk kínálni megbízóink számára, amellyel valamennyi kívánságukat teljesíteni tudjuk. Az is gyakran fordul elő, hogy az ügyfél olyan magas áruértékű rakománnyal keres meg minket, amely meghaladja egy átlagos, 500 ezer euró CMR-biztosítás értékét. Ekkor a kollégákhoz fordulunk a Waberer’s Hungária Biztosítónál, hogy az adott rakományra extrabiztosítást tudjunk kötni. Az orosz–ukrán háború kirobbanásának idején volt is erre példa, amikor nagy értékű orvostechnikai eszközöket kellett szállítanunk. Talán ezt nevezhetném versenyelőnynek is, hiszen nincs ma itthon olyan konkurens szolgáltató, amely hasonlóan komplex, gyors és személyre szabott megoldásokat tud nyújtani a partnereinek.

– Alapvetően befolyásolta tevékenységüket a háború februári kitörése?

– A háborút megelőzően nagyon sok árut (műszaki cikkeket, alkatrészeket, élelmiszert, gabonát) szállítottunk Oroszországba, de Ukrajnába is – most mindez szünetel. Ugyan akadna olyan vállalkozó szellemű alvállalkozónk, aki fuvarozna Ukrajnába, de a CMR-biztosítás nem terjed ki háborús övezetre. Így sem Ukrajnába, sem onnan nem szállítunk. A háború kirobbanása idején még tudtunk Oroszországba és Oroszországból fuvarozni, de ez a forgalom idővel teljesen megállt. Ez, nem titkoljuk, számunkra is megnehezítette az operációkat, és jelentős újratervezést igényelt a forgalom újrapozícionálása. Az elmaradt üzletet igyekszünk pótolni Európában: a kapacitásunkat elsősorban Skandináviára és Törökországra helyeztük át, és Nyugat-Európára is jobban koncentrálunk. Mindehhez nagyon sok átszervezésre volt szükség. Reméljük, hogy jövőre változik a helyzet, és újra megnyílik a korábbi lehetőség.

– Miként látja: honnan hová fejlődött a vezetése alatt az üzletág?

– 2019-hez képest várhatóan 30 százalékkal fejlődtünk az idei évre. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az év végéhez közeledve már látjuk: árbevételben 2021 hasonló időszakához képest 2022. október végéig véleményem szerint jelentősen tudtunk növekedni. Ez a bővülés várhatóan az EBIT-ben is meglátszódik majd. A siker azonban nem csupán az én érdemem, ez abszolút csapatmunka: az egyes területek felelőseinek sokat kell egymással összedolgozni. A jövőt is abban a reményben látom, hogy továbbra is kiváló szakértői csapat áll mögöttem, amelyet tovább tudunk építeni. A munka mennyiségét látva még létszámbővülésre is szükség lesz.

– Milyen fejlődési irányokat lát a jövőben?

– Nemrégiben elkezdtünk építeni egy charteres, „saját” flottát, amelynek tagjai olyan alvállalkozók, akik a szerelvényeikkel kizárólag nekünk dolgoznak. Szeretnénk számukra olyan csomagot kínálni, amellyel nem csupán spotalapon tudunk együttműködni, hanem ezáltal növelni tudjuk a kapacitásunkat is. Célom, hogy erre külön divíziót is létrehozzak. Szeretnénk őket még inkább a Waberer’s-hez integrálni. Olyan munkákat kívánunk felkutatni a jövőben, amelyek megfelelhetnek ennek a konstrukciónak is. Természetesen egyéb vonzó feltételeket is kínálni szeretnénk számukra: ilyen az eszközbérlés, az üzemanyagkártya vagy akár a kedvezményes finanszírozási lehetőségek. A másik tervünk ötlete sok évvel ezelőtt merült fel, és jövőre meg is valósulhat az igazgatóságon ez a nagy álmunk: a Waberer’s MESH. Saját, zárt fuvarbörzét alakítunk ki, amelyet a Waberer’s IT-csapata fejleszt az alvállalkozó partnereink számára. Olyan társaságok tudnak majd ehhez a zárt rendszerhez csatlakozni, akiket mi hívunk meg, illetve akik egy szigorú minősítési, regisztrációs folyamaton esnek át. E fuvarbörzén elérhető lesz minden fuvar, amely még szabad kapacitásra vár, függetlenül attól, hogy ki a megbízó. Az alvállalkozóknak, ahogy eddig is, garancia a Waberer’s név. Mi biztosan nem tűnünk el egyik napról a másikra, s a mai, egyre jelentősebb kihívásokkal teli gazdasági körülmények között még inkább fontos lesz számukra, kiknek adják a kapacitásukat, és még inkább az, hogy kitől várják a számlájuk kifizetését. A börze nem véletlenül kapta a MESH – háló, hálózat – fantázianevet. Egy olyan hálózatot képzelünk el, amely a megbízóink révén összeköt minket az alvállalkozóinkkal, és egyúttal biztonságos környezetet teremt mind nekik, mind megrendelőinknek, mind számunkra. E rendszer segítségével az alvállalkozóink sikerességét is növelhetjük. A MESH fuvarbörzét nem csupán kereskedelmi funkcióval látjuk el, hanem egyben szeretnénk megkönnyíteni az alvállalkozóink napi munkafolyamatait is: lehetőségük lesz feltölteni a végrehajtott fuvarok után dokumentumaikat, számláikat, a feldolgozásukat követően megnézhetik a számláik státuszát, de számos más funkciót is tervezünk a jövőben hozzáfejleszteni a rendszerhez, amiben nagy segítségünkre lesznek az érintettek kezdeti visszajelzései is. Az év végén a rendszert már élesíteni is szeretnénk, 2023-ban már élni fog – remélhetően mindannyiunk örömére és hasznára.

 

NÉVJEGY

Zámbó Nikolett a szakmai pályafutását fuvarozócégeknél kezdte, majd 4 évig egy építőipari cégnél nyerhetett betekintést a megbízói oldalba is. Itt került kapcsolatba a Waberer’s-szel mint egyik fő alvállalkozójukkal, és 2014 áprilisában a Szállítmányozási Igazgatóság német régióján kezdett el dolgozni. Négy év üzletkötői tevékenység után, egy pályázat során nyerte el a német–olasz–osztrák csoport vezetését, majd a spanyol és francia területek irányítását is megkapta, így régióvezetőként folytatta tevékenységét a vállalatnál. Később a teljes budapesti iroda irányítása is hozzá került, így egész Európát és a Baltikumot is lefedi az operációjuk. A saját elmondása alapján nagyjából kétévente megújul a feladatköre, így rengeteget tanulhat, fejlődhet a vállalat keretein belül, az évek során pedig számos különböző ágazat munkáját ismerhette meg, de a szállítmányozás az a feladatkör, amelyhez leginkább húz a szíve. „Abban tudunk igazán sikeresek lenni, amit szívvel-lélekkel csinálunk. Minden egyes nap tartogat valamilyen új kihívást, a Waberer’s-nél pedig nincs két egyforma nap!” – értékeli a munkáját.

 

Falus Tamás