Tisztán elektromos nyerges vontató a Waberer’s flottájában

Tisztán elektromos nyerges vontató a Waberer’s flottájában

A XXI. század egyik varázsszava minden bizonnyal az elektromobilitás. Évek óta nem szólnak másról a járművekkel és azok fejlesztésével kapcsolatos hírek, ki tud gyorsabb, hatékonyabb, de könnyebb és minél nagyobb hatótávolságú, a mindennapokban is praktikusan használható elektromos hajtású járművet építeni. Ez persze lehet roller, kerékpár, személyautó – de most már nyerges vontató is.

Nem is olyan régen, körülbelül tíz évvel ezelőtt egy svédországi, nagyjárművekkel kapcsolatos sajtótájékoztatón még az hangzott el, hogy hatékony, nagy tömeg elszállítására alkalmas tehergépjármű nem képzelhető el tisztán elektromos hajtással: az akkumulátorok tömege felemésztené a hasznos terhelésre szánt helyet és súlyt.

A technika fejlődik, méghozzá rohamléptekben. Ugyan nem 1000 kilométeres hatótávval, de bizony már létezik nagy tömeg elszállítására alkalmas nyerges vontató tisztán elektromos hajtással, több gyártó is kínál ilyet. Napi használatban azonban még meglehetősen kevéssel találkozni, így érdekes színfolt lesz a Budapest környéki utakon a DAF fűzöld színű, a Waberer’s logóját magán viselő elektromos CF nyerges vontatója. Annál is inkább, mert Közép-Kelet-Európában is ez az első ilyen, napi disztribúciós feladatokba bevont, szériagyártmányú elektromos vontató.

Az új járművet ünnepélyes keretek között vette át a Waberer’s a gyártótól a zsámbéki drivingcamp helyszínén június 7-én, ahol az érdeklődők egy-egy rövid kör erejéig ki is próbálhatták a rendkívül csendes, egy töltéssel csaknem 200 km megtételére képes járművet.

Az ünnepélyes átadót megtisztelte jelenlétével Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedési államtitkára. Ünnepi beszédében kitért arra, hogy a kormányzat elkötelezett a vasúti szállítás mint a leginkább klímabarát szárazföldi közlekedési mód iránt, hisz egy átlagos tehervonat környezeti terhelése a töredéke annak, amit az az 50–60 dízelkamion okoz, amely ugyanannyi terhet el tud vinni. Kifejtette, hogy tisztában kell azonban lenni azzal is, hogy a közúti fuvarozás a tranzitot is beleszámítva 4-szeres, csak a belföldi forgalomban 20-szoros előnyben van ma a vasútival szemben, és ebben egyhamar nem is lesz ugrásszerű változás, ráadásul a rövid belföldi szállításoknál a vasút nem is mindig tud megfelelő alternatívát nyújtani. Magyarországon az üvegházhatású károsanyagok kibocsátásának ötödéért a közlekedés, ezen belül 98 százalékban a közúti forgalom felel. Éppen ezért elengedhetetlenül fontos a közúti áruforgalom és vele a közúti áruszállító járműállomány zöldítése, aminek fontos mérföldköve a Waberer’s új elektromos nyerges vontatójának csatasorba állítása.

A folytatásban Erdélyi Barna, a Waberer’s igazgatósági tagja felszólalásában kitért arra, hogy flottájukban nem ez az első és nem is az utolsó elektromos hajtású jármű, de bizonyosan az új DAF CF a legnagyobb. A vállalat elkötelezett a környezet védelme és a közúti közlekedés, ezen belül az árufuvarozás zöldítése iránt, amire kiváló példa ennek az új járműnek az üzembe helyezése is. Nem véletlen az sem, hogy az egyébként sárga céges színt használó flottajárművekkel ellentétben ez a kocsi zöld fényezéssel, de a Waberer’s arculati elemeivel rója majd az utakat.

A szakember kiemelte még: fontos lenne, ha elindulna egyfajta kommunikáció a kormányzat érintett ágazatai és az elektromos járműveket használó fuvarozó és személyszállítást végző cégek között annak érdekében, hogy megoszthassák tapasztalataikat az elektromos járművek üzemeltetése terén. Ezek a tapasztalatok sokat segíthetnek a döntéshozóknak is abban, hogy a közlekedés fejlesztésében, az elektromobilitás kérdéskörét érintve milyen irányokat határozzanak meg a támogatások és ezen keresztül a beruházások irányába.

A DAF az elektromos tehergépkocsik egyik vezető gyártója, mondta el Szentpáli-Gavallér Péter, a DAF Hungary Kft. ügyvezető igazgatója az ünnepségen. A holland gyártó volt az egyik első európai tehergépkocsi-gyártó cég, amely sikeresen bevezetett a piacra egy teljesen elektromos tehergépkocsit. Emellett más alternatív megoldások sem állnak távol a DAF-tól, hiszen hidrogénhajtású, belsőégésű motorral ellátott vontatójuk innovációs díjat is nyert a Truck of the Year zsűrijénél.

 

PRÓBAÚTON

Az ünnepélyes átadó után rövid szakaszon ugyan, de a jármű legfontosabb tulajdonságai rögtön kiderültek. Helyi károsanyag-kibocsátás nélkül, rendkívül csendesen és rugalmasan halad a jármű. Vezetése nem kíván különösebb speciális tudást, a kezelőszervek ugyanazok, mint egy hagyományos dízelvontató esetében. A lassítófék karja itt nem erősített motorféket, hanem visszatöltést szabályoz lassításkor, a menetpedál lenyomására a jármű határozottan gyorsít, és ugyanúgy található működésében sem eltérő üzemifék-berendezés a CF elektromos vontatón.

Az ilyen nagyteljesítményű elektromos járművek üzemeltetése esetén nem mindegy, milyen töltési lehetőség áll rendelkezésre, hiszen ha 4–5 órán keresztül kell a járművet újra üzemképessé tenni, áru- vagy személyszállítás esetén ez nem rentábilis lehetőség. A 350 kW kapacitású akkupakkal 200 kilométeres a hatótáv, de egy gyorstöltővel és jó logisztikai tervezéssel – ez egyébként az elektromos járműflottát működtető fuvarozóvállalkozások legnagyobb kihívása – a napi hatótáv 500 km-re növelhető. Ez oly módon lehetséges, hogy 250 kW teljesítményű töltőkapacitással 75 perc alatt feltölthető a jármű, ami már jó lehetőségeket biztosít. Kisebb teljesítményű töltővel, 120–180 kW között már 4 óra a töltési idő. Természetesen rendelkezésre áll mobil töltőegység is, amihez ugyan kevés a háztartási villanyóra, de egy ipari árammal rendelkező helyen történő, hosszú töltés után üzemeltethető a jármű.

A CF sorozat a DAF közepes méretű vontatóit jelöli, dízelhajtással is kedvelt terítőjármű. Az elektromos változatban tehát 350 kW teljesítményű lítiumion-akkumulátorcsomag található, ebből azonban 315 kW-ot képes hasznosítani a jármű. A hajtásra beépített villanymotor maximális teljesítménye 210 kW, ami rövid időre 240-re növelhető. A legnagyobb nyomatéka normál üzemben 2000 Nm, míg ha szükség van rá, ez 3800-ra növekedhet.

A műszerfal hagyományosan analóg, mint a korábbi, belsőégésű motorral szerelt járműveknél, furcsának csak a fordulatszámmérő helyére beépített, két irányba mutató műszer hat. Aki már vezetett elektromos vagy esetleg hibrid járművet, ismerheti az energiafelhasználást és tolóüzemben a visszatöltést jelző műszert. Ez megtalálható ebben a járműben is, és hasznos segítségül szolgál a járművezetőnek, hogy milyen az aktuális energiafelhasználás.

A jármű napi használatát, vezetését tekintve tényleg nincs nagy különbség egy automataváltós dízel vagy ezen elektromos változat között. Viszont itt is fontos, hogy az, aki vezeti a járművet, tisztában legyen azokkal a fogásokkal, amelyekkel a vezetés hatékonnyá tehető. Jó kezekben rengeteg energia takarítható meg elektromos hajtásnál is, így ha nem is növelhető látványosan a hatótáv, de ügyetlen felhasználónál ez nagymértékben csökkenhet. Így nemcsak a megfelelő töltőinfrastruktúra kiépítését kell fókuszba helyezni, hanem a személyzet képzését is.

Mindent összevetve városi, város környéki környezetben, ahol fontos a zajcsökkentés és a helyi kibocsátás alacsony szinten tartása, jó szolgálatot tehetnek ezek az elektromos hajtású áruszállító járművek. Tehát ha egy nagyon zöld és nagyon csendes nyerges járműszerelvénnyel találkozik valaki Budapest környékén, ne csodálkozzon: már a nehéz kategóriában is hódít az elektromos hajtás.

 

Alföldy Miklós