„Prioritás számunkra a fenntartható piaci növekedés” – beszélgetés Illés Dáviddal, a Volvo Hungária ügyvezetőjével

„Prioritás számunkra a fenntartható piaci növekedés” – beszélgetés Illés Dáviddal, a Volvo Hungária ügyvezetőjével

A Volvo Trucks vadonatúj termékcsaládról rántotta le a leplet az év elején, amellyel hamarosan a magyar ügyfelek személyesen is megismerkedhetnek. A svéd gyártó magyarországi tervei és az elektromobilitás jövője adja a NavigátorVilág márciusi címlapsztorijának témáját az idén 25 éves Volvo Hungária apropóján.

– A márka a képzeletbeli piaci dobogó 2. fokán végzett 2023-ban 1292 darab jármű értékesítésével. Milyen volt az elmúlt év a Volvo Hungária számára?

– Teljes mértékben elégedett vagyok a tavalyi évvel. Rekordszámú új járművet adtunk el a 16 tonna feletti szegmensben, emellett ugyancsak rekordszámú műhelyórát értékesítettünk. Nagyon hatékony és nyereséges volt a használtjármű-üzletágunk is. Szinte minden téren kiemelkedő teljesítményt értünk el, ezért sikeresen zárhattunk az elmúlt évet. Fontos kiemelni, hogy az 1. és a 2. helyezett között nem sok különbség volt tavaly, és a Volvo Hungária minden eddiginél több, ügyfélnek átadott új járművel büszkélkedhet. Hozzá kell tenni: a trendeket egyértelműen meghatározta, hogy a versenytársainkat és bennünket is lekötött, hogy elegendő gyártási kapacitást tudjunk biztosítani a megrendelések teljesítése érdekében. Természetesen sikerként éltük volna meg, ha tavaly megszerezzük az 1. helyet, de ez nem az első számú cél számunkra. Nálunk az ügyfél-elégedettség a prioritás, és az, hogy hosszú távon is meghatározó szerepet töltsünk be a piacon.

– Új termékcsalád bevezetésével kezdte az évet a Volvo Trucks. Milyen előnyöket rejt az Aero-család az üzemeltetés terén a magyar fuvarozók számára? Megtérülhet-e a teljes tulajdonosi költség szempontjából e termékcsalád többinél magasabb árszínvonala?

– Úgy gondolom, hogy az új Volvo FH Aero és Volvo FH16 Aero modellek rendkívül tetszetős megjelenést kaptak. Ezenkívül két fontos előnnyel is bír a fuvarozók számára az új termékcsalád. Az egyik az, hogy az eddigieknél sokkal jobb aerodinamikai jellemzőkkel van felvértezve a hosszabb frontrész révén. A kisebb légellenállással rendelkező fülke egyik legfontosabb előnye az alacsonyabb üzemanyag-felhasználás és a kisebb szén-dioxid-kibocsátás. A gyár egészen pontosan 5 százalékos üzemanyag-csökkenést határozott meg, és az első tesztek is megerősítették ezt az értéket. Ha átlagos kilométerfutást nézünk, akkor körülbelül két év alatt megtérülhet az Aero-család felára a magyar fuvarozók számára. A másik fontos előny az új külső kamerás monitorrendszer, amely lehetővé teszi a holtterek csökkentését, ezáltal pedig a biztonságosabb vezetést, másfelől pedig hozzájárul a kisebb légellenállás eléréséhez. Úgy vélem, hogy a versenytársakhoz képest ki tudtuk küszöbölni a kamerarendszerek kezdeti gyermekbetegségeit, és egy olyan megoldást tudunk kínálni vele, amely sötétben vagy hátulról érkező erős napfény esetén is kellően kontrasztos képet tud biztosítani a járművezető számára.

– Milyenek voltak az ügyfelek első reakciói a Volvo Aero-családdal kapcsolatban?

– Az új termékcsaládot a közösségi médián keresztül mutattuk be. Kicsit izgultunk, főleg azért, mert a partnerek korábban a személyes bemutatókhoz voltak hozzászokva. Ennek ellenére az első visszajelzések kimondottan pozitívak voltak.

– Milyen évre számít a Volvo Trucks idén Magyarországon? Kitart-e a tavalyi évre jellemző erős kereslet?

– Egyfelől adott egy kedvezőtlen makrogazdasági helyzet a geopolitikai feszültség miatt. A régióra komoly befolyással van, hogy a szomszédban háború dúl, emellett látható egy európai gazdasági lassulás is. A közép-európai országok szempontjából egyáltalán nem elhanyagolandó tény továbbá, hogy a német ipar is a lassulás jeleit mutatja. Ezek a folyamatok az árufuvarozási piacra is negatív hatással vannak. Mi éppen ezért az előző évekhez képest egy nyugodtabb piaci környezetre számítunk idén. Ez nem feltétlenül jelent nagyobb visszaesést, sokkal inkább tervezhetőséget takar az előző esztendőkben mutatkozó pörgéssel szemben. Az I–II. hónap teljesítménye megerősíteni látszik ezt az elképzelést, és ha lesz is visszaesés, akkor az biztosan nem lesz olyan erős. Ahogy említettem, számunkra a legfontosabb, hogy hosszú távon fenntartható piaci növekedésre építsük a jelenlétünket.

– Idén a fennállásának 25 éves évfordulóját ünnepli a Volvo Hungária. Mire számíthatnak az érdeklődők ennek apropóján?

– Számomra ennek a mérföldkőnek személyes érintettsége is van: 25 évvel ezelőtt, amikor megalakult a Volvo Hungária Kft., engem ért az a megtiszteltetés a vállalat gazdasági igazgatójaként, hogy összerakhattam a magyar leányvállalat alapítási anyagát. A negyedszázados fennállás egy meghatározó idő: 25 éve vagyunk a Cinkotai úti telephelyen is. A mérföldkőre való utalás gyanánt előrukkoltunk egy 25 éves kampányt beharangozó járművel, méltó módon megemlékezve az évfordulóról, mert dizájnban is jól mutat. Idén új telephelyre költözünk, amely minden bizonnyal különleges megkoronázása lesz a negyedszázados fennállásnak, másfelől pedig le tudjuk zárni a hungarocamionos telephellyel kapcsolatos időszakot. Ha minden a terv szerint alakul, akkor a nyár elején költözhetünk Ecserre.

– Az új telephely milyen előrelépést tartogat a partnerek és az ügyfelek kiszolgálása terén?

– Úgy gondolom, hogy a meglévő létesítmény nagyon jól szolgált az elmúlt 25 év alatt. Bár ez az egyik legnagyobb telephelyünk nemcsak itthon, hanem a régióban is, de maga az épület már több mint 50 éves, szóval eljárt felette az idő. Éppen ezért nem tud már teljes mértékben megfelelni a modern, XXI. századi elvárásoknak. Emiatt is döntött úgy a Volvo Trucks, hogy zöldmezős beruházással fejleszti a magyarországi jelenlétét. Ez több fontos előnyt rejt magában, mert az új telephely a környezetvédelem, a fenntarthatóság terén is előrelépést jelent számunkra, és az ügyfél-elégedettséget is tovább tudjuk növelni. A még kivitelezés alatt álló ecseri létesítmény teljes mértékben karbonsemleges működést kínál majd. Nem utolsósorban pedig olyan munkakörülményeket tudunk biztosítani a kollégáknak akár a műhelyben, akár az irodában, amelyek ergonómiailag is megfelelnek majd a legmagasabb szintű elvárásoknak. A szolgáltatások számát tekintve nem várható jelentős változás, mert már most is nagyon széles a kínálatunk, és igyekszünk a lehető legrugalmasabbnak lenni ezen a téren. A régi, hungarocamionos telephelyet a tervek szerint várhatóan értékesíteni fogjuk.

– Várható-e idén, hogy tovább bővül idehaza az elektromos Volvo teherautók száma?

– Cégünk élen jár az alternatív, így az elektromos hajtásláncok terén. Ehhez a jövőben is tartani kívánjuk magunkat. Az első, szériában gyártott, magyarországi, tisztán elektromos teherautót 2021-ben adtuk át, és utána is folytattuk az elektromos járművek értékesítését. Ebben az évben is adtunk már át, és még fogunk is ilyen járműveket átadni idehaza. Sőt, az a tervünk, hogy ezen a téren évről évre növeljük az értékesítési darabszámot. Úgy véljük, hogy az elektromos járművek nemcsak most, hanem a jövőben is egyre nagyobb részét képezik majd a portfóliónknak. Fontos megemlíteni ugyanakkor, hogy hamarosan a mostaninál szélesebb termékkínálat fog rendelkezésre állni az alternatív hajtású járművek piacán, ugyanis még várható a hidrogéncellás hajtáslánc érkezése is.

– 2024-ben milyen, a nagyközönséget is vonzó rendezvényeken találkozhatnak az érdeklődők a Volvo Trucks gyártmányaival?

– Az ügyfeleknek várhatóan már a nyár elején mutatjuk be a legújabb termékcsaládunkat, az Aerót. A nagyközönség pedig a hajdúszoboszlói kamionos találkozón ismerkedhet meg az új termékeinkkel.

 

NÉVJEGY

Illés Dávid (56) Svédországban született és nevelkedett közgazdász, aki 1994-től eredt a magyar gyökerei után: az AGA Gáz Kft. pénzügyi, kereskedelmi és informatikai tevékenységeit irányította. 1999–2005 között a Volvo Hungária gazdasági igazgatói feladatait látta el, majd 2007-ig az anyacég pénzügyi központjában, Göteborgban töltött be vezető pozíciót. Ezt követően nevezték ki a magyar leányvállalat ügyvezetőjévé 2007 júliusában.

 

Aranyi Péter