Repülőrajt a magyar piacon – beszélgetés Fáczán Gergellyel, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatójával

Repülőrajt a magyar piacon – beszélgetés Fáczán Gergellyel, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatójával

A Volvo nem kis előnyre tett szert a hazai piacon az elektromos tehergépkocsik szegmensében. A svéd gyártó nemrég a Waberer’s-nek szállíthatott le egy Volvo FH Electric-et, de könnyen lehet, hogy idén újabb üzemeltetők csapnak le a Volvo elektromos teherautókra.

– A Volvo Trucks idehaza piacvezetőnek számít az újonnan forgalomba helyezett, gyári fejlesztésű elektromos teherautók terén. Mi a siker záloga?

– Ez annak köszönhető, hogy a Volvo az elektromos teherautók sorozatgyártását korábban kezdte, mint a versenytársai, mert a közepes teherbírású e-tehergépkocsikat (26 tonna össztömegig) már 2019 óta gyártjuk szériában. Három évvel később, tavaly szeptemberben szintén a versenytársak közül elsőként sorozatban kezdtük el gyártani a regionális áruszállításra és az építőipari felhasználásra szánt típusainkat. Több versenytársunknak van már elérhető modellje, de nem a teljes termékpalettája. Mindemellett a legtöbb gyártó még csak előszériás elektromos teherautókkal rendelkezik.

– Gyakorlatilag az elejétől részt vesznek a Waberer’s Green Divison munkájában. Milyen a kapcsolatuk?

– Tulajdonképpen az első Volvo elektromos tehergépkocsink átadása után alapította meg a Waberer’s ezt a részleget. Fontos megjegyezni, hogy az első elektromos FL után egy LNG-s nyergesvontatót is leszállítottunk a Waberer’s-nek, amely ezután alapította meg a Green Divisiont. Bátran mondhatjuk tehát, hogy ez az üzletág gyakorlatilag ezzel a két teherautóval alakult meg. A későbbi beszerzéseknél már ezzel a részleggel kellett tárgyalásokat folytatnunk.

– Mit lehet tudni a február elején átadott elektromos Volvo FH-ról?

– Ez már a sorozatgyártású darabok egyik korai példánya, éppen ezért a mi kérésünk az volt a Waberer’s felé, hogy ez még a szokásos gyári demófényezéssel állhasson hadrendbe. A többi már a vállalat megszokott sárga fényezésében fog érkezni, ha lesz többi; márpedig valószínűleg azért lesz. Szerettük volna, hogy az első elektromos Volvo nyerges Magyarországon egy vezérhajó legyen, ezért extra magas felszereltséggel büszkélkedhet. Tudjuk, hogy várhatóan a regionális áruszállításban fog részt venni, ahová nem kellene az XL fülke, de mivel egyfajta vezérgépszerepet szántuk neki, ezért a nagy hálófülke. Nagy valószínűséggel a következő példányok már Globetrotter vagy FM kabinokkal készülnek. A Waberer’s-nek átadott új elektromos FH a legnagyobb, 540 kWh-os akkupakkal van felvértezve, és sávtartó funkcióval ellátott VDS-kormányzás van benne. Emellett 270 fokos holttérfigyelő kamerával, I-See domborzatfigyelő tempomattal, bőrkormánnyal, bőr bevonatú műszerfallal, első és hátsó szekrénysorral, adaptív LED-fényszórókkal rendelkezik. Hajtásáról 3 villanymotor gondoskodik, amelyek együttesen 2400 Nm forgatónyomatékot és 666 lóerőt képviselnek.

– Hogy látja: a magyar üzemeltetők mennyire fogadókészek az elektromos teherautókra?

– Nagyon jó a felvetés! Ha egy fél évvel ezelőtt kapom meg ezt a kérdést, akkor azt mondtam volna, hogy ebben a témában passzivitást tapasztalunk a fuvarozók és az üzemeltetők felől. Ez átalakult, ugyanis a partnereink megbízói, tehát azok, akik az áruszállítást megrendelik, egyre gyakrabban jelzik a fuvarozók felé az igényüket arra, hogy alternatív hajtáslánccal rendelkező teherautók vigyék az áruikat. Jelen pillanatban is több forró ügyletünk van, amiből úgy érezzük, hogy megrendelés születhet, tehát számítunk arra, hogy az idén a Waberer’s Csoporton kívül legalább 3–4 elektromos tehergépkocsit értékesíthetünk idehaza.

– Ezek szerint a magas energiaárak nem gátolják az elektromobilitás elterjedését?

– A vállalatok egy részének vannak szén-dioxid-kvótalimitjei, amibe nemcsak a saját áruk előállítása, illetve a létesítmények szén-dioxid-kibocsátása tartozik bele, hanem az általuk termelt és értékesíteni kívánt termékek szállítása is. Ha egy vállalat most szeretné a szén-dioxid-szintjét csökkenteni, akkor arra az egyik módszer az, hogy a saját fuvarozópartnereitől megköveteli, hogy alternatív hajtáslánccal rendelkező tehergépkocsikkal szállítsák az árukat, ezzel pedig jelentős mértékben csökkenti a vállalat ökológiai lábnyomát. Egy elektromos hajtáslánccal rendelkező teherautó körülbelül 30 százalékkal olcsóbb egy dízelüzeműhöz képest, ha nemcsak az üzemeltetést, hanem a beszerzési árat is nézzük.

– Mi az, ami valóban ösztönzőleg hatna a fuvarozók számára az elektromos teherautók beszerzésével kapcsolatban?

– Rengeteg visszajelzést kapunk, de mi is tisztában vagyunk azzal, hogy mi segítené az elektromos teherautók elterjedését, minden fórumon el is mondjuk, hogy mire lenne szükség. Kapcsolatban vagyunk a HUMDA-val, illetve a NÚSZ-szal is, hogy eljuttassuk a szakmai döntéshozókhoz a zöld rendszámos teherautókkal kapcsolatos érveinket. Nemcsak az a cél, hogy a fuvarozók kedvezményekhez juthassanak, hanem az is, hogy egyáltalán létezzen az elektromos teherautó kategória. Jelenleg ez egy joghézag, ilyen útdíj-kategória ugyanis még nem létezik. Eddig valamennyi elektromos teherautót Euro 6-osként kellett regisztrálnunk. Ha megállítják a járművezetőt, hogy igazolja, hogy Euro 6-os teherautóban ül, akkor ezt nem tudja megtenni, mert annál sokkal zöldebb. A fuvarozók pedig gyakran jelzik felénk, hogy akadnak olyan országok, ahol állami támogatásokkal segítik az e-teherautók beszerzését. Van, ahol 20, máshol akár 50 százalékot is megtérítenek valamilyen formában azoknak az üzemeltetőknek, akik alternatív hajtásláncú járművet vesznek. Egyelőre még nem látunk arra visszajelzést, hogy itthon is tudna ez működni, de sokan a hazai Zöld Busz Programot tekintik mintának a teherautók beszerzése terén.

– Milyen újdonság várható idénre a Volvo Trucks háza táján?

– Lesz újdonság, de nem merném erre az évre mondani, inkább úgy fogalmaznám, hogy jövő év elején rukkolhatunk elő egy olyan megoldással, ami a legtöbb Volvo márkájú teherautót érinteni fogja.

 

Névjegy

Fáczán Gergely 2006-ban végzett gépészmérnökként. Pályafutását az akkor 80 darabos Volvo flottát üzemeltető Flott-Trans-nál kezdte, kezdetben a Volvo szervizben mint műszakvezető, később flottamenedzserként dolgozott. Fő beosztása mellett foglalkozott a járműbeszerzésekkel is, és sofőrképzéseket is végzett gazdaságos vezetés témakörben. Ezenkívül haszonjárműveket tesztelt, amelyekről szakújságokban cikkeket írt. A Volvóhoz 2014-ben csatlakozott területi értékesítési vezetőként, 2018-tól a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója. A szakma iránti rajongás okán a közúti járműtesztek a felső vezetői pozíció mellett is megmaradtak: a Volvo Trucks valamennyi magyarországi újdonságát elsőként teszteli jellemzően többnapos külföldi fuvarfeladatokon.