„Izgalmas építkezési időszak előtt állunk” – beszélgetés Pacsirta Józseffel és Hajdu Imrével, a Venus Trans Bt. és a Venus Forwarding Kft. társügyvezetőivel

„Izgalmas építkezési időszak előtt állunk” – beszélgetés Pacsirta Józseffel és Hajdu Imrével, a Venus Trans Bt. és a Venus Forwarding Kft. társügyvezetőivel

Jövőre lesz nagykorú a Venus Trans, de már régóta otthonosan mozog a hazai és nemzetközi fuvarpiacokon. A 18. születésnapjára készülő cég nagy dobásra vállalkozik: az idén alapított Venus Forwardinggel belevág a száraz és temperált áruk szállításába is. Az esélyekről és lehetőségekről Pacsirta József (balról) és Hajdu Imre társügyvezetőkkel beszélgettünk.

– Hogyan kezdődött a Venus Trans története?

Pacsirta József (P. J.): – 2005-ben, még a rynartos időszakomban alapítottam meg a vállalkozásomat, a Venus Trans Bt.-t. Kezdetben belföldi élelmiszerszállítással foglalkoztunk, 2007-ben kóstoltunk bele a tengeri konténeres szállításba, azóta is ez a cégünk főprofilja. Ahogy jöttek az újabb és újabb munkák, mindig a piaci igényeket szem előtt tartva bővítettem a flottát, amely jelenleg 28 – jellemzően DAF – vontatóból és 41 pótkocsiból áll. A legújabb korszerűsítés részeként pedig jövő év márciusában 2 új DAF-fal fejlesztjük a gépjárműparkot.

– A mai világban jó, ha egy vállalkozás több lábon áll. Gondolkodtak már ilyen irányú fejlesztésben is?

P. J.: – Éppen aktuális a kérdés, ugyanis idén tavasszal alakítottuk meg a Venus Forwarding Kft.-t, amelyben 50–50 százalékos tulajdonrészünk van Hajdu Imre kollégámmal és régi jó barátommal. A cégalapítással az a célunk, hogy ne csak a konténerszállításban vegyünk részt, hanem akár hűtős és ponyvás autókkal is tudjunk dolgozni, továbbá szeretnénk belépni a hazai szállítmányozói, illetve raktárlogisztikai piacra is. Imre kiváló szállítmányozási szakember, óriási tapasztalatokkal rendelkezik ebben a szegmensben, mindketten nagyon sokat várunk a szakmában eltöltött több mint 2 évtized alatt megszerzett tudásunk és az erőink egyesítésétől.

– Van helye egy induló cégnek a szállítmányozói piacon?

Hajdu Imre (H. I.): – Húsz éve dolgozom a logisztikában. Nagyjából 10 évet a fuvarozásban és ugyanennyit a szállítmányozásban töltöttem felsővezetőként, úgyhogy a piacot jól ismerem. Onnan jött az ötlet, hogy azokat a partnereket, akiknek a Venus Trans szállított konténert, egyre gyakrabban keresték meg hűtős és ponyvás áru fuvarozási igényével. Ennek megfelelően már beállítottunk a flottába 2 hűtős pótot, most indult el az első ponyvás pótunk, tehát saját eszközökkel és alvállalkozók bevonásával is dolgozunk. Az alvállalkozóinkkal valódi partneri kapcsolatokra és elsősorban charterautókra építünk. Szeretnénk kihasználni az elmúlt 20 évben felhalmozódott kapcsolati tőkénket, illetve rugalmasabban dolgozni, mint egy multi, jobban a partnerek igényeihez igazítva a szolgáltatásainkat. Céljaink elérésében rengeteget számíthat a Venus Trans ismertsége, piacon elért hírneve, ami jó ajánlólevél a jelenlegi és a leendő ügyfeleknél is. A partnereink biztosak lehetnek, hogy a Forwarding is a Venus Trans-tól megszokott színvonalon szolgáltat számukra, tehát igazából csak nyitott ajtókon kell kopogtatnunk.

– A humán erőforrás biztosított az elképzeléseik megvalósításához?

P. J.: – Az a célunk, hogy a rugalmasságot az új cégben dolgozó kollégák is érezzék a részünkről, amint ez a Venus Trans-nál remekül működik. Igyekszünk őket érdekeltté tenni a minél hatékonyabb és aktívabb munkavégzésben, egyrészt azzal, hogy kiváló munkakörülményeket biztosítunk számukra, másrészt versenyképes bérezéssel. Figyeljük a piacot, a teljesítményünk és a bevételeink alakulását, és ennek szem előtt tartásával veszünk fel majd további irányítókat. Jelenleg 5 telephelyen vannak az autóink, és szeretnénk egy olyat találni, ahol az összes eszközünk és az iroda is elfér, és ahol akár egy raktárt is bérelhetünk.

H. I.: – Arra törekszünk, hogy ezt a nagyon jól felépített és bizonyítottan jól működő családi vállalkozást egy kicsit a vállalati szint felé mozdítsuk el, a fejlesztésre szoruló területeken is megteremtve a bővülés feltételeit. A Trans eddig szenzációs dolgokat vitt véghez, de elérte a teljesítőképessége határait. Van egy csúcs szuper fuvarszervezőnk, aki hiába van itt hajnaltól estig, több feladatot már nem tudunk rábízni, ezért novemberben felvettünk mellé még egy irányítót. Illetve jött hozzánk egy kolléga, aki a műszaki területen nagyon jártas. Szóval egy izgalmas építkezési időszak előtt állunk: tovább kell erősítenünk a Trans piaci pozícióit, másrészt le kell tenni a Forwarding fejlődéséhez szükséges alapokat. Ahogy a Trans végigment a ranglétrán, úgy kell lépésről lépésre bővíteni a szállítmányozói tevékenységünket. Ha szerencsésen állnak majd a csillagok, egy komplex logisztikai szolgáltató cégcsoporttá is kinőheti magát a két társaság.

– Érzékelik a gépkocsivezető-hiányt?

P. J.: – Igen, de nagyobb probléma, hogy minőségben is visszaesett a színvonal, kevés az ügyes, felkészült sofőr. Az elsők között felvett 10–12 kollégánk a mai napig nálunk dolgozik, egyébként meg nagy a fluktuáció, amit már béremeléssel sem igen tudok megakadályozni. Pedig a konténeres munkára meghirdetett állásokra általában többen jelentkeznek, mert kisebb fizikai igénybevételt kíván. Ennek is köszönhető, hogy a munkaerőhiány nálunk nem okoz jelentős gondot.

H. I.: – Alig van utánpótlás, kevés fiatal lát perspektívát a sofőrködésben. Alig találkozunk a 20-as, 30-as éveiben járó kollégákkal, akik pótolnák a nyugdíjba vonulókat, jellemzően a 40 év feletti korosztály tagjai dolgoznak gépkocsivezetőként. A Venus-nál van egy mag, amelyik szereti a munkáját, megbecsüli, sok éve itt dolgozik, és van a másik 40–50 százalék, aki folyamatosan változtatja a munkahelyét. A jelenlegi körülmények ráadásul nekik kedveznek, a sofőrhiány miatt válogathatnak a vállalkozások között, ezáltal biztonságban érzik magukat, mondván, ha nem ennél, majd egy másik cégnél biztosan tárt karokkal várják őket. Sztenderd elvárásaik nemzetköziben a legalább 800 ezer forintos nettó bér, és hogy minden hétvégén otthon akarnak aludni.

– Mit várnak az elektronikus fuvarlevél bevezetésétől?

H. I.: – A papíralapú adminisztráció teljesen idejétmúlt, már évekkel ezelőtt át kellett volna állni a digitális megoldásokra. Hátráltatja ezek elterjedését, hogy nem minden sofőr tudja kezelni az okostelefonokat, de úgy érzem, ebben is sokat lépett előre a szakma. Januártól tervezzük egy olyan szoftver bevezetését, amely rendszer a mobiltelefonokkal kommunikál, így a kollégák azonnal fel tudják tölteni a leigazolt okmányokat. Ugyanakkor fontos lenne a szemléletváltás a megbízói oldalon is. Sok olyan gyártócég van, amelyik a mai napig ragaszkodik az eredeti CMR-hez, így a velük szerződésben álló fuvarozók az elvégzett munka ellenértékére akár 2–3 hónapot is várhatnak.

– Az elszálló üzemanyagárakat tudják érvényesíteni a fuvardíjakban? És hogyan érinti a céget a MOL intézkedése, a tankolásonként bevezetett 100 literes korlátozás?

P. J.: – Akármilyen költségnövekedés esetén a megbízók általában próbálják húzni az időt, és bár késve, de elfogadják a díjemelési kezdeményezéseinket. Mivel 3 másik üzemanyag-hálózattal vagyunk szerződésben, nekünk egyelőre nem jelent problémát a 100 literes limit. Ahogy betört a gázolaj-mizéria, rögtön léptünk: minden gépkocsivezetőnk kapott három üzemanyagkártyát és egy bankkártyát, megelőzve a tankolási nehézségeket. A hosszú távú szerződésekbe bele kell tennünk az üzemanyag-követést. Ezzel a klauzulával a gázolajár mozgását tudjuk kezelni, azonban a bérek, az autópályadíjak vagy a szervizköltségek folyamatos növekedését nem.

– Milyen évet zárnak, és mire számítanak jövőre?

P. J.: – Eddig minden évben fejlődtünk. Bár 2022 sem volt könnyű, most is magasabb lesz az árbevételünk, mint tavaly, elsősorban annak köszönhetően, hogy jó háromnegyedévig kedvező volt a piaci környezet a konténeres szállításban. Ezt a tendenciát szeretnénk folytatni, lépésről lépésre haladni előre a Venus Trans-szal és a Venus Forwardinggel. Nagyon sokat várunk a fényeslitkei terminál beindulásától. Már idén 10 pótkocsit szerettünk volna odairányítani, sajnos a háború keresztülhúzta a számításunkat. Ettől függetlenül megyünk tovább, folyamatosan keressük az újabb piaci lehetőségeket. Ameddig nyereségesek vagyunk, addig csináljuk – a stagnálás számunkra visszaesés.

NÉVJEGYEK

Pacsirta József (balról) az Ihász Dániel Szakközépiskolában autószerelő és gépjárműtechnikusi végzettséget szerzett, majd egy IFA-n gépkocsivezetőként kezdett dolgozni a nagybátyjánál, aki most már a Venus Trans alkalmazottja. Később a volt apósánál helyezkedett el, ahol két RÁBA-val konténereztek. Mivel az autókat gyakran kellett szerelni – nemegyszer hétvégén is –, beleunt, és más fuvarozóknál folytatta a munkát. 2005-ben megalapította a saját vállalkozását, a Venus Trans Bt.-t, amely fő tevékenységként a multimodális szállításban használt tengeri konténerek közúti fuvarozását végzi nemzetközi és belföldi viszonylatban.

Hajdu Imre (jobbról) véletlenül került a szakmába. A futball – a nagy szerelem – mellett adatrögzítőként kezdett dolgozni a BUSZESZ-nél, majd a vállalat logisztikai szolgáltatójának, a TNT-nek lett a fuvarszervezője. Több cégnél is megfordult (Raben, Rynart, FM Logistic), mielőtt az Ekol operációs vezetőjévé nevezték ki, az ott eltöltött 5 évet nagy sikertörténetnek tartja. Aztán elvállalta a HAPP operációs vezetői pozícióját, onnan került a HOPI Hungária nemzetközi osztályának élére. Pacsirta József mellett a jövő év januárjától irányítja majd a Venus Trans Bt. és a Venus Forwarding Kft. munkáját.

 

Dékány Zsolt