Az UTA Magyarország Kft. néhány hete kezdte forgalmazni az UTA ONE MOVE készüléket, amellyel a 3,5 tonnánál könnyebb gépjárművek üzemben tartói 4 országban fizethetik az útdíjat. Erről és egyéb újdonságokról is beszélgettünk Réthy Kingával, a társaság ügyvezető igazgatójával, aki nagyon bízik a magyar fuvarozók megerősödésében, mert „ez számunkra is újabb lehetőségeket teremt”.
– Milyen hatással volt kora tavasszal a pandémia az UTA működésére?
– Úgy gondolom, az összes piaci szereplő nevében nyugodtan mondhatom, hogy mindenkit váratlanul ért a koronavírus-járvány, még akkor is, ha már tavaly decemberben lehetett olyan véleményeket hallani, hogy csak idő kérdése, mikor tör be hozzánk is. Az idei év nagyon jól indult, januárban és februárban a kitűzött célokat jócskán meghaladva teljesített az UTA Magyarország. Márciusban Európába is begyűrűzött a pandémia, megbénítva az országok gazdaságát, ami természetesen a társaságunkra is negatív hatással volt. Jelentős visszaesést regisztráltunk a tavaszi hónapokban, majd május végétől, június elejétől elindult egy lassú emelkedés. A felfelé ívelő tendencia sajnos csak az árufuvarozásra jellemző, az autóbuszos személyszállítás, legalábbis a különjárati szegmens, azonban teljesen megállt. Ügyfeleink között szép számmal vannak nemzetközi turizmussal foglalkozó vállalkozások, amelyek hónapok óta a piacon maradásért küzdenek, az ő nehézségeiket pedig mi is megérezzük. Ma még megjósolhatatlan, hogy mikor indulhatnak újra a különjárati szolgáltatások, a legkedvezőbb verzió szerint is csak valamikor jövő év tavaszán–nyarán, úgyhogy az ebből adódó kieséssel a jövő év tervezésekor mindenképp kalkulálnunk kell.
– A piaci szereplők általános volumennövekedésről számolnak be az áruszállításban, ami Önök számára is kedvező előjel lehet…
– A fuvarpiac nyáron kezdődő felfutása a mai napig tart, hiába vagyunk már jócskán benne a pandémia második hullámában, a visszaesésnek semmi nyoma. Véleményem szerint azért nem csökken a magyarországi fuvarozócégek teljesítménye, mert elmaradtak azok a gazdasági életet, így a közúti áruszállítást is erőteljesen befolyásoló intézkedések – mint például a határlezárás vagy a gépkocsivezetőkre vonatkozó karanténkötelezettség –, amelyeket a járvány első hullámában a kormány hozott. Ilyen jellegű korlátozások most nincsenek, és kis esélyét látom, hogy a kabinet ismét ilyen eszközökhöz nyúlna. Pezseg a piac, a partnereinknek bőven van mit szállítaniuk, nő a forgalmunk, s ez valóban bizakodásra ad okot. A tavaszi lejtmenet ellenére, az egész év vonatkozásában – reményeink szerint – el fogjuk érni a kitűzött árbevételt, mert az utolsó negyedév lesz olyan erős, hogy ellensúlyozza a tavaszi gyengébb időszakot. Az is az optimizmusomat erősíti, hogy folyamatosan emelkedik az UTA-kártyát elfogadó helyek száma, illetve a kínált szolgáltatásaink köre, mind Magyarországon, mind a hazai fuvarozók szempontjából releváns tranzit- és célországokban nagyfokú lefedettséggel rendelkezünk. Ezen túl szintén nagy hangsúlyt fektetünk a versenyképes árak biztosítására. Bár továbbra is nagyon kiélezett a verseny a kártyaforgalmazó vállalkozások között, sikerült megőrizni a pozícióinkat.
– Az UTA ONE-nal kapcsolatban miként sikerült a hálózatbővítés, és mik a továbbfejlesztés lehetséges irányai?
– A tavalyi év slágere volt a piacon az egységes útdíjfizetésre alkalmas UTA ONE boxunk, amelyet jelenleg 8 országban – Belgium a Liefkenshoek alagúttal, Németország, Franciaország, Olaszország, Lengyelország (A4, Katowice–Krakkó), Portugália, Ausztria, Spanyolország – használhatnak az ügyfeleink. A visszajelzések alapján megkedvelték a fuvarozók, mert egyszerű és praktikus a készülék használata, az összes útdíjról egyetlen számlát kapnak, amit utólag kell kiegyenlíteni. Jó hír számukra, hogy bővítjük azoknak az országoknak a körét, ahol UTA One-nal fizethetik az útdíjat. 2021- ben szeretnénk a magyarországi útdíjfizetést is bevonni az UTA ONE készülékünkbe, illetve tervezzük még Svájc és a skandináv államok bevonását. Sajnos az új országokkal való bővítés időigényesebb folyamat, mert amíg az adott ország útdíjszolgáltatójával is eredményesen lezajlanak a szükséges egyeztetések, az nem megy egyik napról a másikra.
– Számíthatnak a közeljövőben valamilyen UTA-újdonságra a fuvarozók?
– Az UTA ONE-nál a fentieken túl egyéb szolgáltatásbővítést is tervezünk, mint például az útvonalkövető funkció, illetve a már most is elérhető parkolási funkciót és kompdíjfizetési szolgáltatást is fejlesztjük. Az UTA ONE termékcsalád alig egy hónapja bővült a 3,5 tonnánál könnyebb gépjárművek üzemben tartói számára az UTA ONE MOVE készülékkel, amely a Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban és Portugáliában végzett fuvarfeladatokhoz kapcsolódó utólagos útdíjfizetést teszi lehetővé. A készülék számos őrzött parkolóhely és a Caronte komp (Szicília–Calabria) díjainak kifizetésére is használható. A rögtönzött felmérésünk alapján az ilyen kategóriájú autókkal is rendelkező partnereink örömmel fogadták ezt az újdonságot, aminek a haszna egyébként a nyáron elfogadott Mobilitási Csomag fényében még inkább felértékelődik, hiszen 2022-től a 3,5 tonna össztömeg alatti járművekbe is kötelező lesz tachográfot beszerelni. Az olaszországi útdíjrendszerben 2021. január végétől életbe lépő új szabályozásra reagálva szintén új termékként dobjuk piacra még ebben az évben az UTA ONE ITALY készüléket, amit kifejezetten az olasz útdíjfizetésre lehet majd használni. Ennél a fejlesztésnél elsősorban azokat az autóbuszos vállalkozásokat céloztuk meg mint lehetséges partnerek, amelyek csak Olaszországba utaztatnak turistákat. Ehhez persze az kell, hogy beinduljon a turizmus…
– Ennek minimális előfeltétele a járványhelyzet megszűnése. Lehet ilyen körülmények között előre tervezni?
– Konkrét forgalmazási mutatókat nagyon nehéz így meghatározni, de mi alapvetően abból indulunk ki, hogy nem tart sokáig a pandémia. Optimistán tekintünk a jövő év elé, bízunk abban, hogy magára talál a személyszállítási piac, illetve tovább nőnek az árufuvarozási teljesítmények. Annak ellenére is, hogy elsősorban a kis- és közepes vállalkozó partnereink a román konkurencia dinamikus előretöréséről beszélnek, aminek hátterében vélt vagy valós szabálytalanságok állnak. Megnyugtató ugyanakkor, hogy a hazai fuvarozói szakmai szervezetek összefogva igyekeznek felhívni ezekre az anomáliákra a hatóságok figyelmét, hatékonyabb közúti ellenőrzéseket szorgalmazva. Alapvető érdekünk a magyar vállalkozások versenyképességének javulása, mert ez számunkra is újabb lehetőségeket teremt.
Dékány Zsolt