Szállítmányozás 2024 konferencia

Fókuszban az útdíjmegoldások – interjú Réthy Kingával, az UTA Magyarország regionális igazgatójával

Fókuszban az útdíjmegoldások – interjú Réthy Kingával, az UTA Magyarország regionális igazgatójával

Habár 2023-ra az üzemanyagpiac ellátása stabilizálódott, és nincs már hiány a magyarországi kúthálózatokon, illetve tranzakciós és mennyiségi korlátozás sincsen, a szállítmányozási szektor mégis lassan indult el ebben az évben. Az UTA viszont előretekint, és fókuszában az útdíjfizetés folyamatos fejlesztése áll.

– Milyen változásokat érzékeltek az I. negyedévben a piaci környezetben?

– A hazai üzemanyagpiacon 2022-ben napról napra tapasztalható bizonytalanságot és ezzel összefüggésben a jogszabályi környezetben történő állandó változásokat ugyan nehézkesen lekövettük, viszont ez év I–II. hónapjában az ellátási láncok lassulását észleltük. A Mobilitási Csomag bevezetése, a szomszédunkban továbbra is zajló háború és az itthoni magas infláció együttes hatására – ügyfeleink visszajelzése alapján – számottevően csökkent a fuvarfeladatok száma. Viszont még korai lenne megjósolni, hogy hogyan alakul a 2023-as év. De hogy pozitív dolgot is említsek: a sofőrhiány kérdése javult, ügyfeleink elmondása alapján kevesebb sofőr hiányzik a közúti fuvarozói iparágban, mint korábban.

– Most, hogy stabilabb a piac, mire fordítja az UTA az erőforrásait?

– Az idei teljes mértékben újításokkal teli év lesz a cégnél: útdíjszolgáltatásokban és termékekben is bővítjük a portfóliónkat. A 2020-ban bevezetett UTA One EETS-készüléket felváltja egy új generációs UTA One Next, ami többféle újdonságot hoz magával. Talán a leginkább várt ezek közül, hogy júniustól Szlovákiával bővül a rendszer, így már 16 országban tudnak az ügyfeleink egyetlen útdíjfizető készülékkel fuvarozni. Ez nagy könnyebbséget jelent majd, hiszen ott eddig meglehetősen komplikált volt a rendszer. Ezt követi majd Csehország és Szlovénia, amiket szeretnénk mihamarabb integrálni. Ezek után azt gondolom, hogy a magyar fuvarozóvállalkozók igényeit 90 százalékban le tudjuk fedni ezzel az egy készülékkel, hiszen hazánkat és a környező, illetve leggyakrabban érintett országokat is tartalmazni fogja. Természetesen a korábbi UTA One készülékhez is igénybe vehetőek lesznek az új országokkal bővített útdíjfizetési megoldásaink.

– Milyen technológiai újításokat tartalmaz majd az UTA One Next?

– Úgy látjuk, hogy a jövő a készülékek méretének csökkentése, a mesterséges intelligencia és a mobilalkalmazások egyre szélesebb körben való bevonása. Így az új készülékünk is megújul fizikailag, sokkal korszerűbb külsőt kap. Megszűnik a kijelző, ezáltal kisebb lesz a mérete, így még kényelmesebb kilátást biztosít. Egy okostelefonos alkalmazás segítségével módosíthatók a járműbeállítások, például a tengelyek száma vagy a kategória. Alternatív megoldásként az OBU a készülék gombjaival is működtethető, a beállítások módosításait hangos útmutatóval erősítheti meg. A későbbiekben lehetséges lesz az OBU működtetése és beállítása hangvezérléssel. Erre a mesterséges intelligencia alapú hangfelismerő szoftver már fejlesztés alatt áll. Emellett egyéb telematikai szolgáltatásokkal is összeköthető lesz a készülék, például az UTA Smart Connect Light funkció már májustól elérhető, ami folyamatos felügyeletet biztosít az online portálon keresztül. A flottamenedzserek információt kapnak többek között az OBU beállításairól és a készülék állapotáról, továbbá valós idejű felügyeletet tesz lehetővé a flottához tartozó fedélzeti eszközökről, ami a mindennapi munkában nagy könnyebbséget jelent majd. Ezáltal bármikor ellenőrizhetők az alapbeállítások, beleértve az útdíjakat, a tengelybeállításokat, a riasztási értesítéseket és a hibaüzeneteket. Ezenfelül az aktiválási portál és a fix telepítés minimalizálja a telepítési és üzemeltetési hibákat. Szintén jelentős fejlesztés, hogy kompatibilis a 4G-hálózattal, ami a jövőbeni innovációkhoz elengedhetetlen. Emellett számos országban kedvezményekre is jogosultak ügyfeleink az UTA készülékük használatával.

– Mekkora az érdeklődés az új készülék iránt?

– Általános tendencia, hogy az újításokat a nagyobb cégek jobban keresik, a kkv-szektor nehezebben mozdul, de persze attól is függ, mivel tud többet egy-egy új készülék. 2020 előtt minden országban külön eszköz tartozott az útdíjfizetéshez, így amikor megjelent a piacon az UTA One készülék, akkor óriási volt rá az igény. A fedélzeti egységek olyanok, mint a mobiltelefonok: 2–3 évente olyan frissítések érkeznek, amiket a régi készülékekbe már nem lehet integrálni, ezért azokat le kell cserélni. Elfogadjuk vagy sem, de nincs megállás, folyamatos a változás, az újítás, a digitalizálás. Emiatt is úgy gondoljuk, hogy az új készülék sikeres lesz, és lesz rá igény. Persze biztosan nem cseréli le a régijét rögtön mindenki, de például 2025-től lesznek olyan országok, ahol már csak az újabb készülékekkel fognak tudni útdíjat fizetni. A mi célunk, hogy ne egyszerre, hanem lépésről lépésre kelljen az egész flottát cserélni és egy-két éven belül kifuttatni a régi OBU-kat.

– Várható egyéb fejlesztés is?

– Idén januártól Szerbiában is biztosított az útdíjfizetés az UTA-n keresztül, ami 937 km-t fed le. A készülék utólag fizetős módszerrel választható az UTA-ügyfelek számára. Üzemanyagfronton is bővítettük a szolgáltatásainkat: folyamatosan növeljük az UTA-kártya elfogadóhelyeinek számát itthon és külföldön is. Belföldön több mint 1000 töltőállomáson lehet vele tankolni. Mivel az UTA márkafüggetlen üzemanyagkártyát biztosít, ez – főleg az elmúlt időszak történései után – komoly megnyugvást jelent ügyfeleink számára. 2023-ban az egyéb üzemanyagfajtákra is jobban fókuszálunk majd. 2022 végén LNG-kutakkal is leszerződtünk, illetve elektromos hálózatokkal történő együttműködéseket is tervezünk.

– A műanyag üzemanyagkártya marad még hazánkban?

– Egyelőre igen, bár terveink szerint az idei és az elkövetkező évek újítása lesz, hogy digitalizálódik ez a szolgáltatás is. Ez Németországban már megvalósult: ott már kártya nélkül, egy mobilapplikáción keresztül tudnak tankolni az ügyfeleink. Ezt szeretnénk több országban, köztük Magyarországon is bevezetni. Hogy ez mikorra realizálódhat, most még nem tudom megmondani, mert ezt több minden befolyásolja. Nálunk maga a termék, a szolgáltatás megvan, viszont a fogadó fél, a töltőállomások részéről is szükségesek fejlesztések. De mindenképpen ez a jövő.

– Informatikai téren is bővítik a szolgáltatási palettájukat?

– Igen, ezen a téren is sok fejlesztés történt. Látjuk, hogy az adatok (és belőlük kimutatások, lekérdezések) egyre fontosabb szerepet játszanak a fuvarozóvállalkozók életében. Ezért kiegészítő szolgáltatásként már igénybe vehető például a telematika integrálása az OBU-ba, illetve az üzemanyagkártyás tankolásokról azonnali tranzakcióértesítések kérhetők mobiltelefonra vagy e-mail-címre. De ezek mellett is rengeteg fejlesztéssel készülünk a telematika terén 2023-ban, amelyek főbb irányvonala, hogy még többféle riportot, adatot még könnyebben és gyorsabban elérhetővé tudjunk tenni, és ezeket az adatokat integrálni lehessen a vállalatirányítási rendszerekbe. A biztonságtechnika terén is tervezünk olyan új funkciókat, mint például a vészhelyzeti riasztások.

– Az elmúlt években a szokásosnál is fontosabb volt az ügyfelekkel való kommunikáció, az online ügyintézés fejlesztése. Milyen visszajelzéseket kaptak e téren?

– Számunkra mindig is kiemelten fontos volt az ügyfelek igényeinek kiszolgálása. Folyamatosan törekszünk arra, hogy az ügyfélportálon minél több funkció legyen elérhető az ügyfelek számára, illetve hogy minél több esetben legyen lehetőség online ügyintézésre, termék-, készülék- és kártyamegrendelésre. Ezen a téren az elmúlt évben nagyon sok fejlesztést hajtottunk végre, és azt tapasztaljuk, hogy tetszik az ügyfeleknek, hogy önállóan tudnak útdíjfizető készüléket megrendelni, és át tudják tekinteni a tranzakciójukat. Többen használják a riportlekérdezéseket is, ezért mindenképpen ebbe az irányba megyünk tovább, hogy minél egyszerűbben, minél gyorsabban és gördülékenyebben menjen az ügyintézés online is. Amennyiben persze szükséges, az ügyfélszolgálati kollégák továbbra is állnak rendelkezésre. Most, hogy a világjárvány lecsengése után a személyes kapcsolattartás már lehetséges, tervezzük, hogy személyesen is megjelenünk a szakmai konferenciákon, mert hiszünk benne, hogy az üzlet nemcsak adatok és dokumentációk halmaza, hanem személyes kapcsolattartás is.

 

Ferentzi Tünde