„Nincs megállás, csak előre: a 35. évfordulón fejlesztésekkel erősítjük tovább a cégünket” – beszélgetőtársunk Melih Sismanoglu, a Transemex Kft. ügyvezetője

„Nincs megállás, csak előre: a 35. évfordulón fejlesztésekkel erősítjük tovább a cégünket” – beszélgetőtársunk Melih Sismanoglu, a Transemex Kft. ügyvezetője

Május 10-én az idén 35 éves Transemex Kft. ünnepélyesen átvehette a kulcsait annak a vadonatúj DAF XG vontatóból álló flottának, amely ezentúl fontos szerepet tölt be a Magyarország és Törökország közötti közúti kereskedelem lebonyolításában. A Transemex mint a török–magyar fuvarok specialistája ugyanakkor szeretne tovább terjeszkedni a régióban, és már nemcsak a keleti irányú, hanem a nyugat-európai fuvarokra is vállalnak megbízásokat. A kezdetekről és a jelenlegi lehetőségekről a cég első emberével beszélgettünk.

– Mielőtt rátérnénk az aktualitásokra, kérem, mesélje el, hogyan kezdte el Ön 35 évvel ezelőtt az üzleti tevékenységét ebben az ágazatban!

– 1989 decemberében alakult meg a cég Magyarországon, akkor még EMEX Nemzetközi Szállítmányozási Kft. néven. 1990. január 23-án, a lányom születésnapján kaptuk meg a végleges cégbejegyzést. Két évvel később még egy céget hoztam létre Transemex Nemzetközi Fuvarozási Bt. néven. Ekkor az EMEX nemzetközi szállítmányozó vállalatként végezte a tevékenységét, a Transemex Bt. pedig nemzetközi fuvarozóként volt jelen a piacon, majd 1996-ban kft.-vé alakult. Ez a leosztás egészen 2009-ig volt érvényben, de aztán ezt a két céget összeolvasztottuk Transemex Kft. néven, 390 millió forintos törzstőkével; jelenleg 80 nemzetközi járművel és 160 alkalmazottal folytattuk a tevékenységünket.

– Miért választotta Magyarországot? Hogyan tanult meg ilyen szépen magyarul?

– Én Magyarországra nem kényszerből jöttem, hanem szerelemből: kedves párom miatt döntöttem még régebben az itteni letelepedés mellett. A vállalkozás indításának pillanatától a munka melletti fejlődés és tanulás párhuzamosan haladt előre. Mostanra szakmailag megfelelő infrastruktúrával és erős pénzügyi háttérrel rendelkező céget hoztam létre a munkatársaim közreműködésével.

– A weblapjukat böngészve láttam, hogy Törökországban is létezik egy Transemex.

– A 2004-es uniós csatlakozásig Magyarországon a nemzetközi fuvarozási tevékenységi engedély korlátozása miatt a Transemex Nemzetközi Fuvarozási Kft.-nél összesen 10 darab autónk volt, emiatt Törökországban is alapítottam már 2002-ben egy céget Transemex Uluslararasi Nakliyat ve Dis. Ticaret Ltd. Sti Istanbul – TR néven. 28 darab, török rendszámú nyerges szerelvénnyel fejlesztettük a török–magyar fuvarozási tevékenységünket. Miután 20 évvel ezelőtt Magyarország EU-tagállammá vált, több lehetőség megnyílt számunkra a fuvarozási piac liberalizációja miatt, így az itteni flottánkat is folyamatosan növeltük évről évre. Mostanra egyértelműen a magyar flotta a döntő. A két cég együttesen 20 millió eurós árbevételt termel. A törökországi viszonylaton a piac élvonalában az I–III. helyen szerepelünk. Fontosnak tartom, hogy olyan vállalatot hagyjak magam mögött, amely képes folyamatosan fejlődni és megújulni.

– Nehéz megtalálni a megfelelő sofőröket?

– A közúti fuvarozásban még mindig aktuális a gépkocsivezető-hiány Magyarországon és egész Európában a piacon működő összes fuvarozó számára. Sajnos kevés az utánpótlás, a fiatal és képzett gépkocsivezető. A mi esetünkben nyilvánvalóan megoldás lehet például török sofőröket alkalmazni, de egyetlenegy török gépjárművezető alkalmazása összesen 6 hónapunkba és 2500 euróba kerülhet. A törökországi alkalmassági vizsgálatot nem fogadják el, így ebből és GKI-követelményekből is vizsgázni kell. Az esetleges vízumköltségekről, utaztatási és szállásolási költségekről még nem is beszélve. Fontosnak tartom hozzátenni: mi nem azért alkalmazunk török sofőröket, mert olcsóbbak, mint a magyarok. Valójában ugyanannyiba kerülnek, sőt még pluszköltségeik merülnek fel. Egyetlenegy előnyük van: Törökországban megvan a helyismeretük.

– Milyen szolgáltatásokat kínál jelenleg a Transemex az ügyfeleinek?

– A növekedésünk biztos alapokon nyugszik már sok-sok évtizede. Árbevétel szerint számunkra első a fuvarozás, utána a szállítmányozás, a raktárlogisztika, majd a vám és a műhely, végül a bérbeadás következik. Ahhoz, hogy bizonyos területeken sikeresek legyünk, szükség volt kulcsfontosságú beruházásokra. 2004-ben megvettünk itt, Dunaharasztiban egy 17 500 négyzetméter alapterületű telket, ahová felépítettük a háromszintes székházunkat. Ezen a helyen az irodák mellett rendelkezésünkre áll jelenleg egy 4500 négyzetméter alapterületű logisztikai magasraktár, de van egy 1000 négyzetméteres műhelyünk is, mert a saját autóinkat mi magunk javítjuk, szervizeljük és tartjuk karban. 2012-ben pedig 10 ezer négyzetméternyi parkolóhelyet vásároltunk a székházunkkal szemben. A megbízóink részére közvetett és közvetlen import vámkezelési szolgáltatásokat tudunk biztosítani. Rendelkezünk AEO-engedéllyel is, amelyet 2012-ben szereztünk meg. Emellett van saját vámgaranciánk, ami 2,6 milliárd forint. Szolgáltatásaink közé tartozik még a vámáru-raktározás és természetesen a cross docking és a gyűjtőszállítmányozás.

– Hogyan épül fel a Transemex járműparkja?

– Jelenleg 80 db vontatónk és 105 darab félpótkocsink van. Kétféle pótkocsit használunk: az egyik a ponyvás Mega XL, a másik pedig a dobozos, ami értékes áruk szállítására alkalmas. Uniós viszonylatban leginkább Ausztriába, Németországba, Hollandiába és Belgiumba közlekedünk. Természetesen más uniós országokba is vállalunk fuvarokat, ha a megbízóink igényt tartanak rá. Azokat azonban jellemzően minősített alvállalkozók bevonásával végezzük, ilyenkor kapcsolódik be a vállalat szállítmányozási tevékenysége. Az ügyfelek többsége ezen a téren általános áruk célba juttatását bízza ránk. A török és a közel-keleti viszonylatban FTL- és LTL-szállítmányokat heti rendszerességgel 50 FTL mennyiségben oda-vissza indítunk.

– Az új vontatók hol fognak közlekedni?

– Az új 40 darabos flotta és a korábbi beszerzésű MAN és DAF vontatók Magyarország és Törökország között szállítanak árut. Természetesen arra is van példa, amikor Magyarország valamelyik szomszédos országába kell árut fuvarozni Törökországból. Bízunk benne, hogy a jövőben több megrendelésünk érkezhet a környező országokból. További célunk, hogy a megbízók ne csak a török–magyar viszonylatok specialistájaként tartsanak minket számon, hanem számoljanak velünk a nyugat-európai fuvarok terén is. Fontosnak tartom továbbá még felhívni a figyelmet arra, hogy mi még Bulgária és Görögország irányába is tudunk árut szállítani.

– Milyen minőségi változást hoz az új vontatók üzembe helyezése a Transemex számára?

– Az új DAF XG vontatók üzemanyag-felhasználása jóval kedvezőbb, mint az elődeiké, amelyeket a BUY BACK program keretében visszaadtunk: kis híján 4–5 százalékkal kevesebbet fogyasztanak. Számunkra ez komoly költségmegtakarítást jelent. Erre szükség is van, mert a költségeink az utóbbi években jelentősen megnőttek. Egyfelől a gépkocsivezetők fizetését kellett növelni, másfelől pedig az új járművek ára növekedett körülbelül 30 százalékkal. Az útdíjakat és a magasabb gázolajköltségeket még nem is említettem.  Mi ezeket az áremelkedéseket nem tudjuk teljes mértékben átvezetni a megbízók felé, olyan tender volt, ahol sikerült esetleg 10 százalékkal megemelni a fuvardíjakat. Persze, mindig van remény, hogy egyszer jobb lesz, de az utóbbi évek nem ezt mutatják.

– Hogyan látja most a török–magyar kereskedelem alakulását? Beszélhetünk folyamatos bővülésről?

– A Törökország és Magyarország közötti áruforgalom gyors növekedési tendenciát mutat. Magyarországon nagyon sok külföldi befektetés van: gyárak épülnek, munkahelyeket teremtenek. Ezekhez nagyon sok áru Törökországból érkezik. Az utóbbi 4–5 évben Törökország egyre jobban kiveszi a részét a magyar gazdasági fejlődésből, ami annak is köszönhető, hogy egyre versenyképesebbek a török termékek. A két ország közötti kereskedelem 2023-ban 4 milliárd USD körül teljesített, de a középtávú cél a 6 milliárd USD, amit szerintem nagyon hamar el fog érni a két ország.

 

Aranyi Péter