A legújabb zöldlogisztikai irány az elektromos hajtáslánc üzemszerű használatának bevezetése. A Trans-Sped Csoport elektromos vontatót állított üzembe és teszteli Debrecenben úgy, hogy azt egy 5 éves dízelvontatóból alakította át elektromossá.
A Trans-Sped stratégiai partnerével, a Schaefflerrel közösen vágott bele a fejlesztésbe Debrecenben. A két vállalat az Electromega cég fejlesztésével indult el, amelyben gyári dízelvontatókat alakítanak át és szerelnek fel elektromos hajtáslánccal, kifejezetten a városi és ipari alkalmazásra. A választott megoldás mellett egy jelentős érv volt, hogy már idén meg tudott valósulni, és bár jelentős befektetéssel jár, a hosszú távú gazdasági előnyök mellett a város számára is sok pozitív hatása lesz.
A megoldandó feladat egy napi szintű, a gyár és a raktár közti, korábban dízelmeghajtású szállítás elektromos kiváltása volt, városi környezetben. Ez a napi 4 fordulós és összesen 95 km-t jelentő folyamatos fuvarfeladat éves szinten összesen 34 ezer km megtett utat jelent, ami 40 tonna szén-dioxid-kibocsátástól és mintegy 6,3 kg NOX-szennyezéstől kíméli meg a várost. Emellett használatával a zaj- és szállópor-szennyezés is lényegesen csökken.
Fejlesztések a fenntartható működésért
A Trans-Sped átfogó energiahatékonysági programot indított a raktári operációkban, ahol LED-világítást és hőszivattyús fűtést alkalmaznak a fűtött raktárakban, emellett pedig a raktárak tetejére telepített napelemparkokkal tervezik kiváltani a felhasznált fosszilis energia egy részét. Ahol a körülmények engedik, ott elektromos targoncákra cserélik a gázüzemű járműveket, 2021-től pedig a Trans-Sped ZERO néven egyszer használatos csomagolástól mentes kiszállítást indított Budapesten és Pest megyében, amely szolgáltatás mára a tatai és szolnoki régióban is elérhető.
(A képen balról jobbra: Balázs Ákos, Debrecen város alpolgármestere, Fülöp Zsolt, Trans-Sped Kft. ügyvezetője, Szabó Péter, a Schaeffler Debrecen – FAG Magyarország Ipari Kft. ügyvezetője és Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped Kft. ügyvezetője)