Közeleg a kötelező tachográfcsere határideje – interjú Márkusné Riss Erikával, a Trans-Automat Kft. ügyvezetőjével

Közeleg a kötelező tachográfcsere határideje – interjú Márkusné Riss Erikával, a Trans-Automat Kft. ügyvezetőjével

Minden, 2019. június 15. előtt beszerelt analóg és digitális tachográfot utólagosan cserélni kell smart2 készülékekre a nemzetközi fuvarozásban használt, 3,5 tonna feletti járművekben ez év végéig, december 31-éig. Az időpontot – a híresztelések ellenére – nem halasztják, a csere elmulasztása pedig büntetést von maga után úgy Magyarországon, mint uniós szinten. A felkészüléssel viszont az utolsó pillanatban vannak az érintett flottaüzemeltetők és járművezetők, hiszen a műveletre jogosult szolgáltatópartnerek műhelykapacitása véges.

– A tachográfok cserekötelezettségét intelligens eszközökre még a Mobilitási Csomag elfogadásával írta elő az EU a fuvarozócégek számára. Több hír rebbent fel az év elején, miszerint halasztás várható az időpontokban. Mi fedi a valóságot?

– Az Európai Mobilitási és Közlekedési Ágazat közelmúltbeli közleménye pontot tett a felröppent pletykák végére: kijelentették, hogy a december végi dátumot nem tolják ki, a kötelezettség érvényben van. Fontos, hogy minden érintett vállalkozás így készüljön, mert ellenkező esetben a nem megfelelő tachográf használata nemzetközi forgalomban komoly büntetéseket von maga után.

– Milyen nagyságrendről beszélhetünk?

– Minden országban más-más bírságtételeket határoztak meg: jelenleg Magyarországon járművenként mintegy 900 ezer forintos büntetéssel kell számolni, ami máshol akár még magasabb is lehet. Ez önmagában is elrettentő hatású, de a csereköltségeket tekintve még egyértelműbb a képlet, hogy megéri gondot fordítani az előírt műveletre: egy tachográf beszerelése 300–400 ezer forintba kerül, beleértve az új smart2 készülék árát, a DSRC-antenna felrakását és annak kábelezését, valamint a járműspecifikus jeladó beépítését. Analóg készülékkel már nemigen találkozunk a nemzetközi forgalomban, annak cseréje természetesen körülményesebb és költségesebb.

– A Continental VDO tachográfok hazai vezérképviselőjeként hogyan látja: mennyire tudatosak a magyar fuvarozók ebben a kérdésben, számon tartják a kötelezettséget?

– Az év feléhez közeledve úgy látjuk, hogy élénkül az érdeklődés, és egyre több vállalkozás kezdte meg az előkészületeket a tachográfcsere lebonyolításához. A kötelezettség határidejét már tudomásul vették, de még sokan nem foglalnak időpontot a szakműhelyekben, ami az év második felében már egyre nehezebb lesz.

– Ezért kell vészcsengőt kongatni fél évvel a határidő előtt?

– Egy nagyobb flotta esetében időigényes felmérni, hogy hány járművet érint a tachográfcsere. Szükség van olyan szakműhelyekre, amelyek felszereltsége megfelelő és a személyzete felkészített. Ezenkívül fontos, hogy elegendő tachográf és jeladó álljon rendelkezésre, hiszen 27 tagállamban kell elvégezni ezt a cserét, vagyis több millió eszközről van szó.

– A cégük hogyan tudja segíteni a hazai fuvarozótársadalmat?

– Szerencsére nincs fennakadás a Continental VDO tachográfgyártónál, így nálunk sincs készlethiány. Ügyfeleinket folyamatosan tájékoztatjuk a csere szükségességéről, és a szervizhálózatunk mintegy 200 szerződéses partnere közül nagyjából minden második rendelkezik a szükséges technikai felszereltséggel és képzettséggel.

– A járművezetőknek milyen előnyeik származnak az új VDO tachográfokkal?

– Sok újdonságot rejt magába az új smart2 készülék, de talán az egyik legfontosabb, hogy a határátlépést, amit eddig a járművezetőnek kézzel kellett regisztrálnia, azt most a készülék automatikusan elvégzi. Viszont ahhoz, hogy ez a regisztráció automatikusan a járművezető-kártyára is rákerüljön, Gen2V2-kártyával kell rendelkeznie, amiket 2023. augusztus 21. óta lehet kiváltani. Aki ez előtt váltotta ki a sofőrkártyát, annak sajnos határátlépés alkalmával az új tachográffal is meg kell állnia és kézzel regisztrálnia a határátlépés tényét.

– Hogyan kerülhetik el a felesleges állásidőt a flotta- és járművezetők?

– Minden érintett vállalkozásnak javasoljuk, hogy készítsenek táblázatot a járműállomány adatainak felmérésére: darabszám, járműtípus, gyártási év, milyen tachográf és milyen jeladó van a járműben! Keressenek szakműhelyt, foglaljanak időpontot, illetve időpontokat a flotta részére és időben szerezzék be a GEN2V2 tachográfokat és jeladókat! Arra kérjük az üzemeltetőket, hogy a leghatékonyabb felkészülés érdekében kössék össze a kötelező kalibrációs időpontjaikat a tachográf cseréjével, így várakozási időt spórolhatnak meg, és könnyebben ki tudják venni a járműveket a forgalomból.

 

HATÓSÁGI OLDALRÓL

2024. augusztus 21-ig az uniós előírásoknak megfelelően a hatóságnak üzembe kell állítania a DSRC-ellenőrző eszközöket, amelyekkel a járművek megállítása nélkül tudnak összesen 25 adatot kiolvasni a tachográfokból. A szoftver pirossal megjelöli azokat az adatokat, amelyek manipulációra utalnak, és így szabálytalanság esetén azonnal meg lehet állítani az adott járművet egy következő ellenőrzőpontnál.