Szállítmányozás 2024 konferencia

Nem bezuhanás, hanem átrendeződés van a magyar piacon – interjú Hock-Ritter Ildikóval, a TIMOCOM magyarországi partnerének vezetőjével

Nem bezuhanás, hanem átrendeződés van a magyar piacon – interjú Hock-Ritter Ildikóval, a TIMOCOM magyarországi partnerének vezetőjével

A koronavírus-járvány első hulláma érthető módon felkészületlenül érte a gazdaságot, vele együtt a fuvarozási ágazat szereplőit. A második hullám már megváltozott piaci környezetben érintette ezt a szegmenst, de minden bizonytalanság ellenére már vannak biztató jelek arra vonatkozóan, hogy ennek hatása nem lesz annyira negatív, mint az elsőé volt. Sőt, akár még jóval kedvezőbben is alakulhatnak a dolgok. Az európai és a hazai fuvarozási helyzetről Hock-Ritter Ildikóval, a TIMOCOM magyarországi partnerének vezetőjével beszélgettünk.

– Tudott-e a TIMOCOM GmbH valamilyen segítséget nyújtani ügyfeleinek abban, hogy könnyebben túljussanak a pandémia okozta vészhelyzeten?

– A TIMOCOM a koronavírus-válság legelején, már március végén úgy döntött, hogy megpróbálja minél jobban átsegíteni ügyfeleit a várható nehéz helyzeten. Minden ügyfélnek felajánlotta ingyenesen a home office használatának lehetőségét. Ahogy az irodák kiürültek a „Maradj otthon” szlogen alapján, mi olyan rugalmasan és gyorsan állítottuk át a partnerek hozzáférését úgy, hogy mindenki a lakhelyéről tudjon zökkenőmentesen dolgozni. Többek között a saját kollégáinknál is így volt ez.

– Hogyan vészelte át a TIMOCOM a koronavírus-válság első hullámát, gondolva itt arra az időszakra, amikor lezárták a határokat, és a nemzetközi fuvarozás teljesítménye is visszaesett, főleg a gyárak többhetes leállása miatt?

– Először nagyon megijedt mindenki, Németországban még talán jobban, mint Magyarországon. Háborús helyzethez hasonlították az állapotokat. Félő volt, hogy a fuvarozás is, ha nem is leáll, mert az ellátási lánc szükségét mindenki hamar felismerte, de a lelassulásával számoltunk. Sok partnerünk is jelezte, hogy a megbízója nem dolgozik, nem gyárt, így sokkal kevesebb a szállítandó áru is. De szerencsére ez az időszak nem volt túl hosszú, átlagosan 1 hónapig tartott. Nálunk az ügyfelek kb. 5 százaléka mondta fel a szolgáltatást. Volt olyan is, akinek saját kérésére korlátoztuk a hozzáférését, de ügyfélként megmaradtak. Az ilyen cégek 60 százaléka ismét ugyanúgy dolgozik, mint korábban, a vészhelyzet előtt.

– Szükség volt-e a TIMOCOM-nál bármilyen költségcsökkentő intézkedésre a járványhelyzet miatt? Végre kellett-e hajtani elbocsájtásokat, szükség volt-e a fejlesztések elhalasztására vagy esetleg teljes felfüggesztésére?

– Sajnos igen. A magyar irodában szerencsére mindenki maradhatott és dolgozhatott tovább. Szükség is volt a munkájukra, mert a feladat nem lett kevesebb. A marketing-költségvetés először leállításra, majd átrendezésre került. A fejlesztéseket első lépésben elhalasztottuk, de csak 1 hónap volt a kritikus időszak. Amikor láthatóvá vált, hogy a fuvarfeladatok ismét gyarapodnak a rendszerben, akkor váltottunk tempót. Attól fogva nagyobb ütemben indult be nálunk minden leállított, illetve szüneteltetett projekt.

– Nyár elején egész Európában feloldották a karantént, visszavonták a kijárási korlátozásokat, felfüggesztették a hétvégi kamionstopot, így a fuvarozók rugalmasan és akadályok nélkül végezhették a dolgukat. Milyen piaci folyamatok jellemezték a fuvarozást az elmúlt három hónapban? Látható a fény az alagút végén, vagy tartós recesszió jelei mutatkoznak a piacon?

– Szeretném egyértelműen azt válaszolni, hogy igen, de meglepetések érhetnek bennünket, amint ezt tavasszal is észleltük. Európa fontos országai azt hirdetik, hogy nem várható sehol a határok ismételt lezárása, gyárak leállása, mert a gazdaság ezt már nem bírná el. Így a magyar határzárral kapcsolatos intézkedések nekem nem logikusak. De bízom benne, hogy mindenki dolgozhat tovább, nem okoz többletkilométereket és hosszabb szállítási időket a rendelet. Ami a mi rendszerünkben látható, az az, hogy pillanatnyilag a szállítandó áru volumene lassan eléri a tavalyi hasonló időszakos értékeket, ami egyértelműen jó jel. Szeptembertől mindig egy kicsit növekszik, erre számítunk most is. Ha újabb, váratlan intézkedések nem születnek, akkor ősszel és télen jól teljesíthet a szakma. Biztosan van olyan árutípus, amiből kevesebb a megrendelés, de az élelmiszer-, csomagolóanyag- és az építőipar inkább erősödött.

– A járvány második hullámát illetően várható akkora bezuhanás, mint április–májusban a fuvarozási piacon, vagy ezúttal jóval felkészültebbek a fuvarozók?

– Nem látom sötéten a jövőt, inkább a piac átrendeződését veszem észre, nem a bezuhanását. Változnak a vásárlói szokások, igények. Más típusú árura van szükség, más szállítási módokra kell átállni. Sok ügyfelünk határozottan jónak tudja majd elkönyvelni ezt az évet. Ez legtöbbször az ő rugalmasságukon, gyors helyzetfelismerésükön múlik. Aki mer, az nyer! Aki lép, fejleszt, igazodik a megrendelők igényeihez, nyertese lehet a szituációnak. Az már bizonyított, hogy nem olyan veszélyes a vírus, mint ahogyan először gondolta mindenki. Hogy milyen intézkedések várnak ránk, nem tudjuk. Megoldásnak azt látom, hogy igazodunk az adott helyzethez, megtanulunk ezzel a betegséggel is együtt élni, megszokjuk, mint minden mást. Így folytatódhatna a megszokott életünk, munkánk.

– Milyen fejlesztéseket, újdonságokat tartogat a TIMOCOM a magyar fuvarozók számára?

– Természetesen a tavaszi helyzet rámutatott néhány fontos hiányosságra is. Már régóta sok cégnek célja a napi munka egyszerűsítése, digitalizációja. Időszerű lenne minden papír alapú munkafolyamat elhagyása. Az interfészek ma fontosabbak a szállítmányozási és logisztikai iparágban, mint valaha. Ezek felgyorsítják, hatékonyabbá teszik a munkafolyamatokat. A TIMOCOM olyan interfészeket kínál, mint például a Smart API fuvarbörze. Ennek segítségével cégen belüli logisztikai szoftveréből kiindulva fuvarokat és rakteret kereshetnek és kínálhatnak ügyfeleink a TIMOCOM rendszerében. Nincs kétszeres adatbevitel, nincs kommunikációs kimaradás. Több mint 43 ezer potenciális üzleti partnert érhetnek el, és időt, illetve költséget takaríthatnak meg. Kevesebb ráfordítás és nagyobb hatékonyság érhető el a kétszeres adatrögzítés kiküszöbölésével, valamint a megbízás szempontjából releváns információk fogadásával. A fuvarmegbízások egyetlen kezelőfelületen történő rögzítésének köszönhetően a megszokott kényelem biztosított. A hibalehetőségek elháríthatók a fuvarmegbízások automatikus továbbítása által. A TIMOCOM több mint 130 ezer felhasználója számára lehetővé teszi a fuvarmegbízások digitális, jogilag kötelező érvényű lebonyolítását. Így profitálhatnak ügyfeleink a fuvarozási folyamat mentén az üzleti parterekkel folytatott digitális kommunikációból.

 

Aranyi Péter