A komplex logisztikai szolgáltatások nyújtása a közúti fuvarozók kitörési pontja – interjú Szemerey Péterrel, a Szemerey-Plus vezérigazgatójával

A komplex logisztikai szolgáltatások nyújtása a közúti fuvarozók kitörési pontja – interjú Szemerey Péterrel, a Szemerey-Plus vezérigazgatójával

A Szemerey-Plus a közúti fuvarozás egyik üstököse, amely a hűtött és fagyasztott élelmiszerek szállítására specializálódott. A mindössze 8 éves múltra visszatekintő cég évről évre dinamikusan növekszik, a 2022-es árbevétele a 7,4 milliárd forintot közelítette, ám 2023-ban a piaci korrekció hatására náluk is megtorpant a növekedés, aminek egy raktárbázis építése adhat majd új lendületet.

– Az elmúlt évtized inkább szólt a közúti fuvarozók számának csökkenéséről, mint új cégek alapításáról. Mi az Önök története?

– A Szemerey-Plus egy 8 éves vállalkozás, de nem előzmény nélküli: édesapám, Szemerey Lóránd alapította 28 hűtős-nyerges autóval. Az ő korábbi cége a hűtött áruk belföldi szállításában piacvezető volt, így nagy lelkesedéssel és bizalommal vágott bele az új cég felépítésébe. Egy évvel az alapítás után, az egyetemi tanulmányaim befejezésével csatlakoztam a céghez. A Metropolitan Egyetemen végeztem közgazdász szakon, logisztikai szakirányon. Mindenképp a logisztikában szerettem volna elhelyezkedni, de tudtam, hogy azt nem lehet az út végén kezdeni, hanem minden területet meg kell ismernem. Tudatosan jártam végig a ranglétrát, egy előre felállított ütemterv szerint. A cég vezetésében 2021-ben sikeresen lezajlott a generációváltás. Édesapám készült a stafétabot átadására, és ennek megfelelő stratégiát alakított ki. Ő mára teljesen visszavonult, de rendszeresen érdeklődik a cég működéséről.

– Mekkora céggé nőttek 8 év alatt?

– Jelenleg 120 autóval dolgozunk, 190 fős a létszámunk, amelyből 30 fő a szellemi állomány. Ma még teljes mértékben magyar munkavállalókat foglalkoztatunk, és 99 százalékban saját járművel szolgáljuk ki a megbízókat, mert azt valljuk, hogy a megfelelő minőség csak saját eszközökkel biztosítható. Jelenleg a fuvarozás adja az árbevétel egészét, de a terveink szerint 2025-ben Alsónémediben felépítünk egy 15 ezer négyzetméteres logisztikai bázist, ahol majd hűtött, fagyasztott és száraz élelmiszereket kezelünk. Ebben a szegmensben ez már nagy raktárnak számít, amivel akár a top 5-be is bekerülhetünk az ilyen profilú hazai logisztikai cégek között.

– A szakosodás nem válik a növekedés gátjává?

– Az élelmiszeripari fókuszunk erősítése mellett a piac azt diktálja, hogy más szegmensekben is szolgáltassunk. Az élőállat-, a konténer- és a hulladékfuvarozás lehet olyan terület, ami iránt az új megbízóink érdeklődést mutatnak. Nyitott vagyok az ilyen jellegű fuvarozásra is, habár ezekre részben más szabályok vonatkoznak, és más eszközöket igényelnek, ami alapos felkészülést igényel a részünkről.

– Külföldi terjeszkedésben is gondolkodnak?

– Elsősorban Magyarországban gondolkodom. Számos lehetőséget látok a belföldi fuvarozás további terjeszkedésére és az itteni igények kiszolgálására.

– Milyen fő értékei vannak a Szemerey-Plus-nak?

– Családi tulajdonú és menedzsmentű cégként gyorsan tudunk reagálni az ügyféligényekre és a felmerülő problémákra. Nagyon rövid a döntési útvonal és idő. Egy helyettesem van, és alatta 4 további részlegvezető. Minden reggel tartunk vezetői megbeszélést, ahol megosztjuk egymással az aktuális témákat és kérdéseket, ezzel is biztosítva az átláthatóságot és – ha kell – a gyors döntéshozatalt. Számításaim szerint még további 30 autóval tud bővülni a cég. Ez nincs annyira messze: a jövő év végéig 60 százalékkal szeretném növelni a volument, így az autók számát is.

– Mi tölti el büszkeséggel a céggel kapcsolatban?

– Nagyon büszke vagyok rá, hogy Magyarországon kiemelkedő, 99,48 százalékos a teljesítési rátánk, amely mutatót a fel- és lerakás pontossága, valamint az okmányok 1–2 napon belüli kezelése alapján határoz meg. Az a tapasztalatom, hogy ez a szint teljesen egyedülálló a magyar piacon. A hűtött áruk fuvarozása szigorú időkapuk között végzett tevékenység, így mindenre gyorsan alkalmazható alternatív megoldással kell felkészülnünk. A nagy pontosság elsősorban a szervezettség eredménye, amihez szükség van az ügyfelek, a fel- és lerakóhelyek támogatására is. Velük szorosan együttműködve mindenre találunk megoldást, ha időben szólunk, rugalmasak ők is.

– Hogyan hatnak a megemelkedett útdíjak és üzemanyagárak a fuvarpiacra?

– Sok területen csökkent 2023-ban az áruforgalom, így a mi szegmensünkben is. Az általunk szállított mennyiség konkrétan 15 százalékkal esett vissza. Az élelmiszeripar sajátossága, hogy a 15 százalékos tonnában mért csökkenés ellenére csak 10 százalékkal lett kisebb a kilométerben mért teljesítményünk. A volumen tavaly márciusban hirtelen visszaesett, azóta nagyjából stagnál. Ezen a kérdésben említett, fuvardíjat emelő tételek sem változtattak.

– Ez azt is jelenti, hogy sikeresen áthárították a felmerült többletköltségeket?

– Az a fuvarozó, aki követte a híreket, időben szembesült az árváltozásokkal. Annak mértéke engem is sokkolt, és nem volt kellemes elmennem ezzel a „csomaggal” a megbízóinkhoz. Ráadásul a jövedéki adó és az útdíj mellett egyéb költségeink is növekedtek, ha kisebb mértékben is. A szerződéseink 95 százaléka úgy van megfogalmazva, hogy az üzemanyag árát automatikusan követik, ennek része a jövedéki adó is. Az útdíj változása is lekövethető volt. Nem az érvényesítés volt számomra a nagy kérdés, hiszen a jogszabály-változásokra nincs hatásunk, sokkal inkább érdekelt az, hogy ennek az áremelésnek milyen hatása lesz a volumenekre. Tartottam attól is, hogy a kisebb és korszerűtlen flottájú versenytársak egy része emiatt mélyen áron alul lesz kénytelen szolgáltatni.

– A piaci koncentráció növekedése nemkívánatos?

– A fedezeti szint alatti árverseny sosem tesz jót a piacnak, hiába tisztul tőle középtávon. Ma már egy megbízó sem dolgozik csupán egyetlen fuvarozócéggel, ám nagyon nem mindegy, hogy a mi 20 autónk mellé még hány autót enged be az áruik fuvarozásába! Esetenként 1–2 nem tűnik soknak, de sok kicsi sokra megy. A fuvardíj 12–14 százalékkal nőtt az útdíj és a jövedéki adó miatt. Ezenfelül nőtt a biztosítások ára, a szervizköltség, a bérek és a banki finanszírozás költsége is. Ezekre tekintettel 20 százalék körüli áremelést éreztem volna egészségesnek, ennek azonban nem sikerült a közelébe kerülnie a szakmának. Így az a kérdés, hogy ki mit tud még tenni az eredményesség érdekében.

– Az áremelés nem jöhet szóba?

– Nem látom idén reálisnak a fuvardíj további emelését. Amit a tavalyi év végén, ez év elején sikerült elérnünk, azzal kell végigvinnünk 2024-et. Bízunk abban, hogy a gazdaság növekedése lehetővé teszi az érdemi fuvardíjemelést a jövő évre a túlkínálat szűkülése miatt.

– Ebben a helyzetben miért vágnak most raktárépítésbe?

– A beruházásra van tőkénk, a stabil pénzügyi háttér a cégünk egyik nagy előnye; ezt is kevesen mondhatják el magukról a piacon. A saját rész mellé különféle beruházási támogatások is elérhetőek, amik jó esetben 40–50 százalékot is jelenthetnek. Egy nagy volumenű fejlesztés esetén minden tétel önmagában is nagynak számít. Azért vágunk bele a raktárépítésbe, mert a megbízók még mindig keresik az olyan logisztikai szolgáltatót, aki megbízhatóan és jó minőségben dolgozik. A hazai raktárak nagy része a mi szegmensünkben mára idejétmúlt, amelyeket új technológiákkal felszerelt raktárakkal kell kiváltani. A raktározással újabb szolgáltatásokat tudunk megnyitni az iparág előtt, ahol tovább tudjuk bővíteni a megbízói körünket.

– A sofőrhiány recessziós időben is kihívás?

– A helyzet továbbra is érinti a fuvarozás legtöbb szereplőjét. A belföldi juttatások már nagyon közel állnak egymáshoz, így más módon kell vonzóbbá válnunk a versenytársainkhoz képest. Fontosnak tartjuk, hogy a munkatársainkat meghallgassuk és reagáljunk a véleményeikre és az észrevételeikre. Emellett törzsgárdaprogramunk is van, ahol a hűséget és az elköteleződést jutalmazzuk meg, és a kiemelkedően teljesítő dolgozóinkat is díjazzuk. Ezenkívül természetesen számos pluszjuttatást is kínálunk.

– Milyen tervei vannak a Szemerey-Plus-nak a fiatal sofőrök felkarolására?

– Nagyon jó kezdeményezésnek tartom az állami képzési programot. Helyes, hogy aki így kap jogosítványt, annak legalább egy évet a fuvarozói szakmában kell eltöltenie. Reméljük, ezalatt megszeretik és elsajátítják a sofőrszakmát, és tartósan benne maradnak. A kezdő gépjárművezetővel még sok munka van a cégeknél, de hiszünk abban, hogy a befektetett energia megtérül, és ily módon fiatalítható a járművezetői állomány. E program keretében 10 főt foglalkoztatnánk: közülük ha 4 megmarad egy év után is, az már egy jó szám. Nem attól tartok, hogy a többiek más cégekhez mennek majd vezetni, hanem inkább pályaelhagyók lesznek. Itt elengedhetetlen a munka szeretete és a szakma iránti elhivatottság. Az egyik kiemelt feladatunk, hogy a pályakezdőkkel megszerettessük ezt a szakmát…

 

Andó Gergely