A szállítmányozás klímasemleges jövője közös ambíciója a nagy és változatos összetételű árufuvarozási ágazat minden egyes tagjának. A nettó zéró kibocsátáshoz vezető út azonban teljesen eltérő lehet az egyes vállalkozások esetében. A Shell üzemanyagok mozaikját kínálja, igazodva az eltérő fuvarfeladatokhoz és üzleti modellekhez.
Az energiaátmenet korában közös válaszokra van szükség a klímaváltozás kihívásaira. A közlekedés már most több mint egynegyedét teszi ki a világ energiafelhasználásának. A teljes közlekedési szektor a globális szén-dioxid-kibocsátás egyötödéért, míg a kereskedelmi célú fuvarozás az emisszió mintegy tizedéért (9%)1 felelős. Vitathatatlan, hogy az iparágnak alapvető szerepet kell játszania a karbonkibocsátás csökkentésére irányuló globális erőfeszítések támogatásában.
A klímasemlegesség felé vezető úton a kereskedelmi áruszállítás három fő kihívással néz szembe. Elsőként a feladat nagyságát kell megemlíteni: a közúti árufuvarozás területén jelenleg körülbelül 3 millió vállalkozás működik. Egyes előrejelzések szerint 2050-ben világszerte 400 millió gépjármű, köztük 80 millió kamion fog közlekedni szemben a mai mintegy 45 millióval. Ezek szén-dioxid-mentesítése rengeteg erőfeszítést és innovációt igényel.
A második kihívást az ágazat széttagoltsága jelenti, amely a különböző piacokra jellemző eltérő szabályozások, technológiák, üzemanyag-megoldások, infrastruktúrák és céldátumok következménye.
Harmadik tényező a kiélezett verseny: minden egyes szereplő a költségek folyamatos alacsony szinten való tartására törekszik. Szűk pénzügyi mozgástér áll rendelkezésre az új üzemanyagok vagy motortechnológiák működési kockázatainak kezelésére, így pedig kisebbek a növekedési esélyek is.
Úton a nettó zéró kibocsátás felé
Mindezen kihívások ellenére is az árufuvarozásban a jövő lehetőségeit és a karbonsemlegesség elérése érdekében tett lépéseket három szóval lehet bemutatni: elkerülni, csökkenteni, illetve semlegesíteni. A szén-dioxid-emisszió elkerülhető, ha bioLNG-t vagy hidrogént tankolva, illetve elektromos meghajtással működtetik a gépjárműveket. A karbonkibocsátás csökkenthető LNG vagy biodízel használatával.
Ahol a szén-dioxid-kibocsátás azonnali mérséklése nem lehetséges, ott a kompenzáció, azaz a karbonsemlegesítés a megoldás. A Shell esetében, ha a vásárló úgy dönt, hogy igénybe veszi a karbonsemlegesítési szolgáltatásukat, akkor a Shell kiszámítja annak a kibocsátásnak a mértékét, amelyet a nála vásárolt üzemanyag felhasználása eredményez, és ezzel azonos mértékű kibocsátást semlegesít a globális ökoszisztéma fejlesztésének támogatása, például erdők védelme, telepítése révén.
Üzemanyagok mozaikja
A klímasemlegesség felé vezető közös út tehát nagyon eltérő lehet az egyes vállalkozások esetében, hiszen mindegyiküknek a saját fuvarfeladataikhoz, valamint az egyéni üzleti modelljeikhez igazodva kell kiválasztaniuk a megfelelő üzemanyagot. Általánosságban úgy határozható meg, hogy a hosszú távú, így az országokon átívelő szállítmányozáshoz az LNG, a bioLNG, a dízel és a biodízel üzemanyagok használhatók, míg a rövid és középtávú fuvarozáshoz a hidrogén és az elektromos töltés lehet megfelelő.
Előretekintve a jövő kamionos Shell töltőállomására betérő ügyfél többféle üzemanyagot, töltési és tankolási lehetőséget talál majd. Az állomás felé haladva már távolról látható lesz a magas Shell BioLNG tartály, majd közeledve a bioLNG tankolásához szükséges speciális kútoszlopok. Ott lesznek a nagynyomású töltők a dízel és a biodízel vételezéséhez. A rövidebb távolságra induló teherjárműveket Shell Hydrogen üzemanyaggal lehet majd feltölteni. A kis, városi terítésre szolgáló haszonjárműveket vagy a „last mile delivery”, azaz utolsó kilométeres szállításra használt kamionokat pedig Shell Recharge elektromos töltéssel működtethetik a fuvarozók.
LNG és bioLNG
Az LNG és a bioLNG már most is elérhető alternatív üzemanyagok. A Shell LNG-t, azaz cseppfolyósított földgázt tankoló ügyfelei az üvegházhatású gázok akár 18 százalékos csökkentésének előnyeit is élvezhetik, a motor típusától függően, a „well to wheel” (a kitermeléstől a felhasználásig) terjedő folyamatra vetítve, mindezt a hagyományos dízelhez képest alacsonyabb részecske-, nitrogén-oxid- és kénkibocsátás, illetve csendesebb motorok mellett.
Az LNG megnyitotta az utat a bioLNG előtt is. A Shell BioLNG alapanyagaként csak fenntartható biomasszát (állati trágyát vagy mezőgazdasági, illetve élelmiszerhulladékot) használ az Európai Unió előírásaival (REDII) összhangban.
Jelenleg már az összes LNG-kamion alkalmas bioLNG-vel való működtetésre, módosítás, átépítés vagy alkatrészcsere nélkül is. A bioLNG gazdasági és környezeti előnyöket is nyújthat a nehézgépjármű-tulajdonosok és -üzemeltetők számára, mivel versenyképes és megfizethető áron, a teljesítmény csökkenése nélkül teszi lehetővé a nulla károsanyag-kibocsátású logisztikát. A Shell által kibocsátott tanúsítvány segítségével igazolhatják a vállalkozások a karbonintenzitás mértékét, a tankolt bioLNG eredetét. A tanúsítvány felhasználható fenntarthatósági jelentések alátámasztására és akár tenderek során is.
A Shell folyamatosan bővíti az LNG-töltőállomáshálózatát. Európa-szerte jelenleg több mint 150, a saját és partnerhálózat által üzemeltetett állomáson várja az LNG-t tankoló teherautókat. A vállalat már most is kínál bioLNG-keveréket a hollandiai LNG-hálózata egészén. Magyarországon – amely kulcsfontosságú piac Közép-Kelet-Európa, illetve Kelet- és Nyugat-Európa összekötésében – az első Shell LNG-létesítményt 2023 áprilisában nyitották meg. Összességében a Shell célja az életciklusra vetített szén-dioxid-kibocsátás 100 százalékos csökkentése az európai hálózatukban a bioLNG-keverék vagy a 100 százalékos Shell BioLNG használatával.
Az alternatív üzemanyagok széles elérésének biztosítása érdekében a Shell bővíti az előállításukhoz szükséges infrastruktúráját. 2021 októberében a Shell a Nordsollal és a Renewivel közösen, az Európai Unió támogatásával felavatta az első európai bioLNG-üzemét Hollandiában. Az üzem becslések szerint évente 3,4 kilotonna bioLNG-t fog előállítani, és ezzel több mint 14 kilotonna fosszilis szén-dioxid-kibocsátást hiúsít meg, ami 13 millió közúti kilométer megtételéből származó kibocsátásnak felel meg.
Mindeközben a Shell 2022 februárjában megkezdte Németország legnagyobb bioLNG-üzemének építését a Shell Rheinland Energia- és Vegyipari Parkjában, Németországban. Terveik szerint már idén el is indulhat a termelés.
A tavalyi év során a Shell megvásárolta a dániai székhelyű Nature Energy vállalatot, a megújuló földgáz (RNG) legnagyobb európai termelőjét. A megújuló földgáz a biogáz tisztított formája, kémiailag megegyezik a hagyományos fosszilis földgázzal, valamint a meglévő csővezetékeken és elosztóhálózatokon keresztül szállítható. Az ügylet támogatja a Shell azon törekvéseit, hogy globális szinten integrált RNG-értékláncot építsen ki és szélesíteni tudja az alacsony szén-dioxid-kibocsátású kínálatát több üzletágban.
További megoldások
A karbonemisszió mérsékelhető nagyobb bioüzemanyag-felhasználással is. A közúti árufuvarozásban leginkább ismert biodízel használata nem igényel új infrastruktúrába történő beruházást, és ugyanolyan nagy energiasűrűséget biztosít, mint a hagyományos üzemanyagok.
A Shell Renewable Diesel (megújuló dízel) 100 százalékban hulladékból és maradék biokomponensekből származó üzemanyag akár 90 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Paraffinos üzemanyagként tisztább égésű üzemanyag, amely a hagyományos dízelhez képest alacsonyabb nitrogén-oxid- és részecskekibocsátásnak köszönhetően csökkenti a légszennyezést.
A Shell Renewable Diesel az egyenletesebb égésnek köszönhetően akár 4 decibellel is csökkentheti a motor zajszintjét. A csökkentett motorzaj hozzájárulhat a járművezetők jobb közérzetéhez, és lehetővé teszi a járművek használatát zajcsökkentett zónákban is.
Ezenkívül a magas cetánszámának köszönhetően a hideg motorban a Shell Renewable Diesel gyorsabban és egyenletesebben indul a hagyományos dízelhez képest. Ez különösen fontos hideg éghajlati viszonyok között, vagy a motor reggeli beindításakor egy hideg téli éjszaka után. A megújuló dízel jelenleg a Shell egyes nyugat-európai töltőállomásain érhető el. Használatáról a Shell tanúsítványt állít ki a szállítmányozócégek számára.
Az elektromos személyautók terjedése mellett az árufuvarozás terén is megkezdődött a villanyos átalakulás. Az elektromos kisteherautók a városi közlekedésben jelennek meg, az elektro-mos kamionok pedig a kisebb hatótávolságú áruszállításban.
A fuvarozás jövője hidrogénnel
A hidrogénnek kritikus szerepe van a globális nettó nulla kibocsátási célok elérésében. A Shell a zöld, „megújuló” hidrogén mellett tette le a voksát. A hidrogén tárolható és szállítható folyékony vagy gáznemű formában. Nagy energiaintenzitású, így ideális üzemanyag a közlekedésben vagy ipari alapanyagként. A Shell Hollandiában építi fel Európa legnagyobb megújulóhidrogén-üzemének számító bázisát, ahol a termelés várhatóan 2025-ben indul. A rotterdami kikötőben épülő létesítmény naponta akár 60 tonna megújuló hidrogént fog előállítani.
Az árufuvarozás karbonmentesítése alapvető fontosságú a globális szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében. Az ágazatra háruló feladat hatalmas és igen sokrétű. A Shell törekvése, hogy a dekarbonizációs folyamatot elősegítse. Nézzenek szembe a vállalkozások bármilyen kihívással is az üzemanyagok felhasználása terén, a Shell készen áll arra, hogy megoldást kínáljon rá.
Miért bioLNG?
„A megújuló, szerves hulladékból előállított és újrafelhasználásra elkülönített és megkötött szén-dioxiddal a bioLNG az előállítástól a felhasználásig terjedő kibocsátása esetében gyakorlatilag szén-dioxid-semleges üzemanyagról beszélhetünk, és bizonyos esetekben akár negatív is lehet a kibocsátás. A bioLNG mint megújuló üzemanyag segíthet a klímavédelmi célok elérésében mind vállalati, mind társadalmi szinten is. Fenntartható termék, amely hozzájárul a körforgásos gazdasághoz” – mondja Bors András, a Shell Közép-Kelet-Európáért felelős dekarbonizációs üzletfejlesztési vezetője.
1 Nemzetközi Energiaügynökség (2017) „A teherautók jövője: Implications for energy and the environment” és a Deloitte elemzése; IEA, CO2 emissions by sector, World 1990-2018; CO2 emissions from 1) industry, 2) transport and 3) heavy-duty vehicles in the Sustainable Development Scenario 2000-2030; Deloitte analysis; Shell and Deloitte (2021) „Decarbonising Road Freight: Getting into Gear”