Egységes útdíjfizetés Európában

Jól emlékszünk még arra, amikor egy kamionsofőr szélvédője úgy nézett ki az útdíjfizető készülékekkel, mint egy karácsonyfa, mert minden országban külön berendezésre volt szükség. Nem volt ritka a határokon a sorban állás sem, hogy a pilóta felvegye az újabb és újabb útdíjfizető készülékét, melyre még pénzt is kellett rátölteni. Szükség volt a számlák gyűjtögetésére, a könyvelőknek leadott kimutatásokra, hogy mikor, hol váltották meg az útdíjat. Azóta az útdíjfizetés módja jelentősen átalakult, s ami pár éve még csak álom volt, mára megvalósult: egyetlen készülékkel utazhatunk végig Európán, Budapesttől akár Lisszabonig, nem kell megállni a határokon.

Az egységes európai útdíjfizetési rendszer (Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás, European Electronic Toll Service, EETS) kialakítása sokakban még kételyeket ébresztett, vajon a szakma tudja-e majd használni, de ezek hamar elillantak. Manapság már több ilyen berendezés létezik.

A Shell mindhárom szolgáltató készülékét ajánlja partnereinek, mindenki kiválaszthatja az igényeinek legmegfelelőbbet: a Toll4Europe szolgáltató EETS4U készülékét, a Telepass vagy az Axxés berendezését: mindhárom nagy lefedettséget kínál Európában, s mindegyik kapcsolódik a Shell-kártyához – mondta a KözútVilág Expón tartott előadásában Roczó-Nagy Krisztina, a Shell közúti fuvarozás üzletágának marketingkoordinátora.

Az Axxés 7 országban (Portugália, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Ausztria, Németország, Belgium) biztosít útdíjfizetést. Az ígéretek szerint a további években még 10 ország csatlakozik a rendszerhez.

A Telepass 12 országot tud kezelni, az északi országokból nemrégiben vált elérhetővé Norvégia, és még 3 ország csatlakozása várható. A vetített térképről a hallgatóság az Axxés-nél láthatókon kívül még leolvashatta Lengyelország, Svájc, Dánia és Bulgária lefedettségét.

Az EETS4U esetében is 12 ország elérhető. Örömteli hír, hogy Magyarország is csatlakozott ehhez az utólagos díjfizetési rendszerhez, így érthető, hogy a Shell ügyfelei körében ez a készülék a legkedveltebb. A berendezés nagy biztonságot nyújt a sofőrnek: nem kell folyamatosan figyelnie, vajon működik-e, hiszen ha a pilóta már előzetesen regisztrált, elég csupán a berendezés nagy zöld gombját figyelnie, hogy világít-e. Az EETS4U-nál még további 4 ország csatlakozása remélhető, így 2023-ban már szinte teljes lesz az európai lefedettség.

Az említett készülékek mind megadják azt a biztonságot és kiszámíthatóságot, hogy a fizetést utólag tudjuk teljesíteni – hangsúlyozta Roczó-Nagy Krisztina. A költségek pedig egy összesítő számlán jelennek meg, együtt a tankolásokkal.

 

ÚJ FEJLESZTÉS

Ha az ügyfélnek megvan a Shell-kártyája, kipróbálhatja a cég legújabb szolgáltatását. Az idén júniusban a magyar piacon megjelent Shell Fleet Assistant előnyeiről Bodosi Gabriella, a Shell közúti fuvarozás üzletágának marketingmenedzsere számolt be a konferencián. A szolgáltatás tulajdonképpen valós idejű járműfigyelés, továbbfejlesztett funkciókkal, teljes körű flottakontrollal. Segítségével lehetővé válik az útvonalak meghatározása és optimalizálása, az üzemanyag- és útdíjköltségek kiszámolása, a töltőállomások, parkolóhelyek, kamionmosók, szervizpontok megjelölése. Chatfunkciójával gyorsan lehet reagálni a megváltozott körülményekre, és dokumentumkezelésre is kiválóan alkalmas. Webes és mobiltelefonos felületen – iOS- és Android-rendszeren egyaránt – elérhető páros alkalmazás. A sofőröknek létrehozott, felhasználóbarát mobiltelefonos alkalmazás nyelve az angol, de egy program azonnal a fogadó nyelvére, így magyarra is képes fordítani. A Shell Fleet Assistant jelzi a forgalmi dugót, tud kérni javaslatot a Shell legközelebbi kamionbarát töltőállomás-helyszíneire aktuális listaárakkal, és ha szükséges, új útvonalajánlatot kér. Megjeleníti a teljes útvonalon a kedvezményes árú kamionparkolókat, kamionmosókat. Ha a pilóta járműve defektet kap, azt is tudja jelezni egyetlen gombnyomással. A sofőr a telefonkamera szkennelő funkciója segítségével el tudja küldeni a szállítólevelet, a számlát, a fuvarlevelet. A nemzetközi fuvarozásban részt vevő cégek irányítói, diszpécserei pedig számítógép segítségével kísérhetik figyelemmel az összes fuvareseményt.