Folyamatosan bővíti a kiemelt kamionos töltőhálózatát a Shell – beszélgetés Volyánszki Zsolttal, a Shell CRT-üzletágának értékesítési vezetőjével

Folyamatosan bővíti a kiemelt kamionos töltőhálózatát a Shell – beszélgetés Volyánszki Zsolttal, a Shell CRT-üzletágának értékesítési vezetőjével

Árufuvarozó partnerei igényeihez igazított töltőállomás-hálózattal szolgálja ki üzemanyagkártyás ügyfeleit a Shell Hungary zRt. Az energiaipari nagyvállalat a hazai és nemzetközi közúti fuvarozók régi partnere, amelyet európai töltőállomás-hálózata és nemzetközi szinten évtizedes múltú kedvezményrendszere is erősít. A Shell Hungary kamionbarát kúthálózata a folyamatos bővülést követően ma már országos lefedettséget biztosít az üzleti ügyfelei kényelme érdekében.

– Miért kezelik önállóan a CRT-t, a közúti fuvarozási ágat a vállalaton belüli ügyfélkiszolgálásban?

– A CRT angol betűszó a „commerical road transport” kifejezést takarja, és egy létező üzletág a Shellnél nemzetközi szinten is. Itthon csak „kamionos” üzletágként utalunk rá, amelynek születését a különböző célra használt gépjárműveket érintő, eltérő ügyfélelvárások hozták magukkal. Érthető módon különbözik egy személygépjármű és egy 3,5 tonnás tehergépjármű tankolási folyamata, de különböző és egyre szigorodó szabályok vonatkoznak például a vezetési időre a közúti fuvarozásban, amely kereteket szab a sofőrök állási idejét illetően is. Ehhez alkalmazkodva igyekszünk minél kényelmesebbé tenni az üzemanyagtöltést a szerződött partnereink számára, kifejezetten a fuvarozóknak dedikált állomásokkal vagy állomási töltőoszlopokkal és kiegészítő szolgáltatásokkal. A személygépkocsik és a haszongépjárművek eltérő dekarbonizációs folyamata is indokolttá teszi ezt a szétválasztást.

– A közúti közlekedés dekarbonizációja lassú folyamat. A Shellnél milyen tevékenységekkel segítik az átmenetet?

– Véleményem szerint a személyautók esetében az elektromos hajtású motorok (EV) lehetnek valós alternatívái a hagyományos üzemanyaggal meghajtott motoroknak a technikai fejlődés jelenlegi fázisában, amely mellett talán a hidrogén rúghat még labdába hosszabb távon. A közúti áruszállítást végző kamionokat azonban azok meghatározottsága okán tömegesen LNG-vel (Liquefied Natural Gas) és bioLNG-vel szolgálhatjuk ki hatékonyan, illetve a HVO (Hydro-treated Vegetable Oil), azaz a hidrogénkezelt növényi olaj lehet alternatíva köztes állomásként a dekarbonizáció felé vezető úton. A technika fejlődésével a hidrogénmeghajtás is elterjedhet, az elektromos hajtás pedig korlátozottan szállhat versenybe az árufuvarozásban. Magyarországon a bioLNG és a HVO még nem érhető el a kúthálózatunkban, LNG-t pedig egyelőre egy helyen, a szigetszentmiklósi LNG-töltőállomásunkon tankolhatnak az ügyfeleink. A hazai piacon körbetekintve és a folyamatokat követve elárulhatom, hogy a haszongépjármű-gyártók egyelőre nem számoltak be tömeges magyar igényről az LNG-meghajtású kamionok esetében. A visszafogott keresleten jelen állás szerint külső ösztönzőkkel, azaz állami támogatással lehetne javítani, ilyen tervekről azonban egyelőre nem tudunk, így az LNG korlátozottan van jelen a magyar árufuvarozási piacon.

– Eszerint ön nem látja a dízelmeghajtás tömegesen elterjedő, valós alternatíváját az árufuvarozásban?

– Látok lehetőségeket, természetesen azok korlátaival együtt. A HVO felhasználására növekvő igény mutatkozik, így ez az új üzemanyag a Benelux–német–olasz tengely mellett immár Csehországban és Szlovákiában is elérhető, és ugyan a jelenlegi jogszabályi környezet még nem teszi lehetővé a termék kiskereskedelmi értékesítését Magyarországon, de ez a jövőben remélhetőleg változni fog. A HVO felhasználása a közúti fuvarozásban átütő lehet, miután egy, a meglévő fuvareszközökkel is kompatibilis üzemanyagról beszélünk. A HVO jelenleg még az igényeltnél nagyobb mennyiségben érhető el, bár azt hozzá kell tennünk, hogy nem egy olyan üzemanyagról beszélünk, amely korlátlan mennyiségben fog rendelkezésre állni, így a teljes közúti fuvarozást nem tudja kiszolgálni. Az elektromos töltés egyelőre a személyautók tekintetében valós alternatíva, miután egy teherautót töltőállomáson árammal tölteni nagyon sokáig tartana. A hidrogén pedig még nem elérhető a régióban, bár Nyugat-Európában találunk már töltőállomásokat, ahol tesztelik a használatát.

– A gázolaj tehát még hosszabb távon velünk maradhat. A Shell hogyan teszi kényelmesebbé a töltést a közúti árufuvarozó ügyfelei számára?

– Magyarországon korábban nem volt jellemző, hogy kizárólag a közúti fuvarozók igényei alapján építsenek töltőállomásokat. A Shell állomásain a literben mért forgalom túlnyomó részét a személyautók adják. Mégis érdemes összevetnünk: egy kamionba éves szinten akár 20–30 ezer liter üzemanyagot is tankolnak, míg egy személyautóba 1000-2000-et, ezért érdemes a kamionos szegmensre külön figyelmet fordítani. Természetesen a fuvarozók is szívesebben veszik, ha gyors és dedikált kiszolgálásban részesülnek, és ha mindezt versenyképes áron kapják, az ilyen előnyöket kínáló töltőállomást választják majd. Ezeket az egyedi igényeket a hagyományos kutak egy részére felszerelt egy-egy, a teherautók kiszolgálását nyújtó kútoszloppal nehezebb kielégíteni. A személyautók számára kialakított kútoszlopoknál pedig bár elméletben tankolhatók a kamionok, annak átfolyási sebessége harmada a teherautós oszlopénak, így jelentősen megnő a töltési idő. Az egyre szigorúbb vezetésiidő-szabályok miatt azonban minden perc számíthat a fuvarozónak, és kényelmetlenséget okozhat a hosszabb sorban állás és tankolási idő. A Shell hálózatában ezért alakítottunk ki az elmúlt években kifejezetten az árufuvarozók egyszerű kiszolgálását segítő, gyors töltőállomásokat.

– Milyen jellemzőkkel bír a hazai, kamionok által is használható töltőhálózatuk?

– A Shell országos lefedettséggel 196 töltőállomást üzemeltet Magyarországon, amelyből 99 állomáson található nagynyomású dízel kútoszlop. A kiemelt CRT-hálózatba jelenleg országszerte 68 töltőállomás tartozik, ahol egyedi üzleti ajánlattal állunk a fuvarozóügyfeleink rendelkezésére. Az országrészek ellátottságát tekintve a korábbi, nyugat-magyarországi dominanciát mostanra egy kiegyenlítettebb eloszlás váltotta fel, így a keleti és déli országrészben – mások mellett Miskolcon, Debrecenben, Pécsen – is vonzó ajánlattal várjuk az üzemanyagkártyás ügyfeleinket. A belföldi fuvarozók számára ez különösen fontos segítség, ők ugyanis ritkábban járnak a határ menti területeken, így kifejezetten igénylik a megfelelő tankolási lehetőségeket az ország belső részein. AdBlue-t jelenleg összesen 55 állomáson kínálunk ügyfeleink részére, amelyek nagyobbik részén nagynyomással tankolható az adalék, és folyamatosan tesszük elérhetővé az AdBlue-t további töltőállomásokon is. Mára már 22 állomáson fizethetnek külső kártyaterminálnál a fuvarozók, ezzel is gyorsítjuk és kényelmesebbé tesszük számukra a tankolás folyamatát.

– Mi indokolta emellett a dedikált kamionos töltőállomások létrejöttét?

– A Shellnél felismertük azt az igényt, hogy a fuvarozók többnyire még az ország nyugati irányban való elhagyása előtt szeretnék teletankolni a szállítójárműveiket. Az első, 2022-ben Mosonmagyaróváron nyílt kamionos töltőállomásunk igazi mérföldkőnek számított a CRT-üzletág életében. Itt egy kamiont akár két oldalról is lehet egyszerre tankolni, miközben egy harmadik pisztollyal AdBlue-t is vételez. Így akár 6–7 perc alatt elvégezhető az utántöltés. A kezdetekkor 4 töltősávot alakítottunk ki, ám a szolgáltatás várakozásainkat is felülmúló népszerűsége miatt idén 6-ra bővítettük a töltősávok számát. Természetesen figyeljük az igényeket, és úgy határozzuk meg a sávok számát, illetve bővítjük a tankolási kapacitást, hogy az ügyfeleinknek csúcsidőben se kelljen hosszan várakozni a tankolásra. A növekvő kereslet miatt 2024-ben új helyszínen, az M7-es autópálya mellett, Becsehelyen nyitottunk újabb dedikált gyorskutat a kamionosok számára. Ezen töltőállomások különlegessége, hogy személyzet nélküli kutak, ahol a hét minden napján, 0–24 óra között kifejezetten rövid idő – akár 15 perc – alatt FuelSave Diesel üzemanyagot és AdBlue-t is vásárolhatnak a nagy áteresztőképességű kútoszlopokról a Shell kártyával rendelkező, 3,5 tonna feletti tehergépjárművel érkező gépjárművezetők. A kútoszlopok külső terminállal felszereltek, ahol az ügyfelek érintésmentesen, gyorsan és kényelmesen fizethetnek. A harmadik nagy forgalmú kamionos kutunk az M0-ás körgyűrűn található, ahol immár 4 sávon tankolhatnak a kamionok. Ezen a vegyes töltőállomáson a forgalom csaknem 80 százalékát a kamionosok adják, amihez a technikai feltételek bővítésével alkalmazkodtunk, és a két új tankolósávnak köszönhetően a kiemelt időszakokban is elkerüljük a sorok feltorlódását.

– Hol találhatók meg pontosan a töltőállomások az M1-es és M7-es autópályákon?

– Mosonmagyaróváron és Becsehelyen az autópályáról lehajtva egy kis kitérővel érhetők el a kamionbarát kutak. Miután másik társaságnak is van itt kútja, éles versenykörnyezetben működünk, így nem mindegy, milyen áron tudjuk nyújtani a szolgáltatást. Mindkét helyszín az utolsó tengelysúlymérő állomás után található, ami szintén szempont lehet a gépjárművezetők számára a tankolás helyének kiválasztásakor, miután nemcsak minden perc, hanem minden kilogramm is számíthat a sofőröknek. Mindkét helyen elérhető partnerek által üzemeltetett étkezés, parkolási lehetőség, zuhanyzó, mosdó és akár még kamionmosó is a sofőrök számára. Állandósult promóciónk keretében pedig a partnerünk éttermében meleg egytálétellel kedveskedünk az 500 liter felett tankoló ügyfelek számára, amely ajándék hamar népszerűvé vált a sofőrök körében. (A tájékoztatás nem teljes körű. Részleteket ld. a shell.hu oldalon. A szerk.)

– Miben különböznek a kiemelt kamionos kutak a „hagyományosoktól”?

– A fuvarozóügyfeleinkre optimalizált töltőállomások mindig árufuvarozási útvonalak mentén fekszenek, tehát sosem városi környezetben. Ahogyan már említettem, ezek a kutak a nagynyomású dízel kútoszlop mellett sokszor már AdBlue-oszloppal is rendelkeznek, és úgy alakítottuk ki őket, hogy legalább 2 kamionos tankolósáv álljon az ügyfelek rendelkezésére. Fontos szempont volt a fordulókörök tervezésekor és az oszloptávolságok meghatározásakor az is, hogy a be- és kihajtás annyira kényelmes legyen, hogy egy kevésbé rutinos teherautósofőr is könnyen be tudjon állni a töltéshez. A vásárlási lehetőséget is kínáló egyes kiemelt töltőállomásokon a termékkínálatot és a bútorzatot is a kamionosok igényeihez igazítottuk. Értékesítünk számukra például kesztyűket, különböző közlekedésbiztonsági matricákat és törő-fogyó alkatrészeket egyaránt.

– A kiemelt töltőállomások mindegyikén azonos feltételekkel tankolhatnak az ügyfelek?

– Négy kategóriába soroljuk a kamionos kutakat a Shellnél, és némileg eltérő szolgáltatás érhető el a különböző helyszíneken: az autópályák és a főútvonalak melletti töltőállomásokon túl megkülönböztetünk gazdaságos és kiemelten gazdaságos kutakat. Ezt fel is tüntetjük a töltőállomásokat listázó rendszerünkben, így az ügyfelek a tankolásuk tervezésekor az igényeik ismeretében el tudják dönteni, hogy mely szolgáltatással rendelkező helyszínt választják. A kutakat folyamatosan fejlesztjük, bővítjük, így mára országos lefedettséggel várjuk az ügyfeleket.

– Érdekes kiegészítő szolgáltatásnak hangzik a kamionok külső és belső tisztítása. Ez üzemanyagkártyával is fizethető?

– A kamionok belső tisztítása egy új termékünk, amelyet a CleenUp biztosít számunkra. Ők hozzáadott víz nélküli külső és belső tisztítást végeznek. A CleenUp céget és technológiát a személygépjármű üzletágunk kapcsán ismertük meg, és ott kiválóan teljesítettek, így a partnereink közé hívtuk őket a CRT-üzlet-ágban is. Mások mellett vállalnak telephelyi kiszállást is, ahol egyszerre több autó tisztítását is elvégzik víztakarékos módon. Ez az érték egyezik a Shell fenntarthatóság területén megfogalmazott céljaival.

 

Andó Gergely