2024 júliusában új biztonsági elvárások lépnek életbe az Európai Unióban forgalmazott tehergépkocsikkal szemben. Összesen 8 biztonsági berendezés válik kötelezővé az újonnan forgalomba kerülő tehergépjárművek felszereltségében, de később még 2 új megoldás érkezhet. A Renault Trucks gyártmányain keresztül az alábbiakban részletesen bemutatjuk, melyek ezek.
A rendelkezésre álló statisztikák szerint az Európai Unióban évente 2850 olyan baleset történik, amelyben tehergépjármű is érintett. Nem technikai jellegű meghibásodásra vezethető vissza a probléma: 10-ből 9 halálos kimenetelű esetben az ember tehető felelőssé. A teherautókkal kapcsolatos balesetek több mint felében gyalogosok vagy biciklisek is szerepelnek. Az esetek közel fele akkor történik meg, amikor egy gyalogos például keresztezi egy teherautó útját, de gyakoriak még a teherautók jobbra kanyarodásakor bekövetkező balesetek, amikben főleg biciklisek és mopeddel közlekedők az érintettek. Az Európai Unió célja, hogy 2020–2030 között felére csökkentse a halálos kimenetelű balesetek számát, éppen ezért szigorították az Általános Biztonsági Előírásokat (GSR).
Napjainkban a tehergépjármű-vezetők munkáját számtalan tényező teheti stresszessé. Az utak zsúfoltak, egyre kevesebb a hely a városokban a teherautók számára, emellett a veszélyeztetett úthasználók (biciklisek, rolleresek) a városokban gyakran ugyanott közlekednek, mint ők. Munkájukat nehezíti, hogy a tehergépjárművekből még mindig korlátozott a kilátás, illetve hogy a veszélyeztetett úthasználók bizonyos része úgy közlekedik a városokban, hogy menet közben olyan eszközöket használ, amelyek elvonhatják a figyelmét: például okostelefonon böngészik, zenét hallgat a fülhallgatóval, vagy szimplán telefonál. A gépjárművezetőknek tehát fokozott figyelemmel kell végezniük a munkájukat a városi forgalomban.
A sofőrök szolgálatában
Az új kötelező, leginkább passzív biztonsági rendszerek célja, hogy segítsék a gépjárművezetők munkáját. Egy baleset nemcsak a gépjárművezető perspektívájából, hanem az üzemeltető szemszögéből nézve is negatív hatásokkal járhat: az érintett járművet szervizelni kell, adott esetben akár hónapokra is kieshet a munkából. A Renault Trucks célja, hogy olyan fejlesztésekkel segítse a hivatásos sofőrök munkáját, amelyek megóvhatják őket, illetve a közlekedőket a súlyos balesetektől.
Valamennyi „újítás” a vezetéstámogató rendszerek (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) közé sorolható, azaz olyan technológiák, amelyek a járművezetőt segítik a vezetés során. Ezek a rendszerek érzékelőkön, kamerákon és algoritmusokon keresztül működnek, hogy elősegítsék a biztonságosabb és hatékonyabb vezetést.
Bevált megoldások
A már említett 8 biztonsági berendezés fontos előrelépést jelenthet a közlekedésbiztonság fokozásában. Az Európai Unió ugyanis olyan fejlesztéseket tett kötelezővé, amelyek előnye vitathatatlan, illetve amelyek bizonyítottak. Lássuk, melyek ezek a fejlesztések és hogy miként működnek!
A vészfékezés-jelzés (ESS) lényegében nem más, mint egy villogó féklámpa, amely akkor aktiválódik, amikor a tehergépjármű dinamikusan lassulni kezd, vagy annak sofőrje erős fékezésbe kezd például egy váratlan közlekedési szituáció miatt. Amikor működésbe lép, akkor a teherautó mögött haladók is azonnal értesülhetnek arról, hogy drasztikusan csökkenni fog a tehergépjármű sebessége. Ez a fejlesztés mérsékeli a ráfutásos balesetek bekövetkezésének kockázatát, amelyekre sajnos az utóbbi időben többször is volt már példa a hazai autópályákon.
A gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS) is azok közé a biztonsági berendezések közé fog tartozni, amelyek nélkül a jövőben nem lehet forgalomba hozni új tehergépjárművet a 3,5 tonna feletti kategóriában. Ennek elsődleges feladata, hogy felügyeli a gumiabroncsok nyomását, és valós időben jelzi a vezetőnek az abroncsok esetleges nyomásvesztését, ami kialakulhat például egy váratlan durrdefekt esetén. (Ez a rendszer egyébként a személyautók esetében már 2014 óta kötelező tartozék.)
Annak érdekében, hogy csökkenjen az ittasan okozott balesetek száma, az Európai Unió kötelezővé tette az Alkolock-előkészítést a tehergépjárművekben, ami így lehetővé teszi az olyan indításgátló berendezések alkalmazását, amelyek csak akkor engedik beindítani a teherautót, ha előtte a gépjármű vezetője megfújta az alkoholérzékelő szondát.
Senki sem maradhat észrevétlen
A holttérfigyelő rendszer ugyan már évek óta jelen van a közismert haszongépjármű-gyártók kínálatában, de az EU immár kötelezőjelleggel írja elő ezt a fejlesztést. A megoldás elsődleges célja, hogy figyelmeztesse a járművezetőt azokra a veszélyeztetett úthasználókra, akiket amúgy is nehéz észrevenni és azonosítani a holttérben: a mellette haladó vagy elöl keresztben áthaladó gyalogosokra vagy kerékpárosokra.
A Renault Trucks teherautóiban ez a funkció az A-oszlopokon használt sárga ledfényekkel, hangjelzéssel és a digitális műszeregységen felugró figyelmeztetésekkel látja el a rá bízott feladatot. A holttérfigyelő a szélvédőbe épített kamerából, az alsó VRU-érzékelőből és az alvázon lévő, oldalsó szenzorból érkező jeleket használja fel. Ez a vezetéstámogató asszisztens 30 km/h feletti sebességnél működik. Amennyiben feltűnik egy objektum a jármű holtterében, akkor elsőként az A-oszlopon lévő ledfények gyulladnak fel, a következő stádiumban pedig hangjelzés, illetve a műszeregységen feltűnő vizuális jelzés figyelmezteti a sofőrt az ütközésveszélyre. A rendszer nagy pontossággal dolgozik, és a teljesítményét jól tükrözi, hogy a tehergépkocsi oldalában 4,25 méter széles és 37 méter hosszú sávot képes lefedni.
A tolatóradar és -kamera a személyautóknál már régóta alkalmazott vezetéstámogató asszisztens. Előnyei vitathatatlanok, a teherautóknál pedig fokozottan szükség van olyan megoldásokra, amelyek megszüntetik a holttereket. Éppen ezért a jövőben a tehergépjárműveket is el kell látni szenzorokkal vagy külső kamerával, hogy a sofőr időben értesülhessen a jármű mögött lévő objektumokról, gyalogosokról vagy biciklisekről. Joggal merül fel a kérdés: a teherautóknál az alvázra szerelt felépítmény miatt hol lehet elhelyezni a kamerát? Nos, technikailag ezt a lehető legjobban az alvázra szerelve lehet kivitelezni, közvetlenül az aláfutásgátló fölé.
Az elindulássegítő asszisztens hasonló szerepet tölt be, fontos különbség azonban, hogy ez a vezetéstámogató rendszer elsősorban azt monitorozza, hogy tartózkodik-e valaki vagy valami a jármű elülső terében az elindulás pillanatában. Működését a lökhárító felett elhelyezett VRU-szenzor és a szélvédő felső részében található kamera segíti. Ez a funkció 10 km/h alatti sebességnél működik. Első lépésben az asszisztens azonosítja a gyalogost vagy biciklist, de ha a vezető nem reagál, akkor STOP jelzés jelenik meg a gépjárművezető számára a műszeregység kijelzőjén.
Figyel a vezető éberségére
Sajnos sok baleset történik még mindig a gépjárművezetők elalvása miatt, ami a vezetési idők be nem tartására vezethető vissza. Az éberségfigyelő (DDAW) az ilyen jellegű – kialvatlanságból vagy fáradtságból fakadó – balesetek bekövetkezését hivatott elkerülni. Az éberségfigyelő figyelmezteti a gépjárművezetőt akkor, ha a figyelme lankad, és arra hívja fel a figyelmét, hogy álljon meg és tartson szünetet.
Bár a tachográfkártya miatt a kamionoknál nem túlságosan jellemző a radikális sebességtúllépés, ennek ellenére előfordulhat, hogy városban például az adott útszakaszra vonatkozó megengedett sebességet túllépi valaki. Az intelligens sebességasszisztens fontos feladatot tölt be: figyeli a jármű sebességét, és a sebességhatárt átlépve jelzi a gépjárművezetőnek, hogy csökkentse a tempót.
A jövő útjain
2026–2029 között 2 további vezetéstámogató rendszerrel bővülhet a kötelező berendezések listája. Az egyik a figyelemelterelés felismerése és megelőzése, ami egy olyan biztonsági rendszer lesz, amely képes felismerni a járművezető figyelmének szintjét. A másik pedig a fekete doboz bevezetése lesz, amely hasonló funkciókkal fog bírni, mint a repülőgépek esetében. Elsődleges célja, hogy eltárolja az adatokat, amelyek később segíthetnek megérteni egy-egy koccanást vagy balesetet.
A Renault Trucks a szabályozásoktól függetlenül mindig élen kíván járni a tehergépjárművek biztonságosabbá tételében, és az idén 130 éves konszern teljes mértékben arra fordítja erőforrásait, hogy ergonomikus és biztonságos munkakörnyezetet teremtsen a hivatásos gépjárművezetők számára.
Aranyi Péter