A Renault Trucks mindig figyelmet fordít arra, hogy a modellkínálatát időről időre felfrissítse, figyelembe véve a legújabb technikai trendeket. A francia gyártó szakemberei a változtatásokat a nagyobb ergonómia és a magasabb fokú vezetésbiztonság érdekében hajtják végre. E két fő szempont mentén újult meg a T-, a T-High-, a C- és a K-modellcsalád. A márka 130 év tapasztalatát felhasználva a haszonjárműgyártásban messzebbre ívelő fejlesztéseken is dolgozik.
Fontos változás a távolsági áruszállításra, a disztribúciós és az építőipari feladatokra fejlesztett járművek esetében, hogy a 2024-es modellévtől kezdődően teljesen digitálissá válik a kormánykerék mögött található műszeregység. Ez a változás a T-, a T-High-, a C- és a K-modellcsaládba tartozó teherautókat egyformán érinti. Mindez azt jelenti, hogy az analóg sebesség-, illetve fordulatszámmérő helyét egy olyan kijelző veszi át, amely minden vezetéssel kapcsolatos információt meg tud jeleníteni a sofőr számára. Ezen a kijelzőn látható az aktuális sebesség, a fordulatszámmérő, az üzemanyagszint, a hőmérséklet-szabályozás, a csatlakoztatott telefonnal kapcsolatos adatok és a rádióra vonatkozó információk.
Változó funkciók
A digitális műszeregység megjelenésével a sebességtartó automatika (Cruise Control) kezelése is módosult. Ilyen változás például, hogy az eco vezetéssel kapcsolatos szinteket már nem jeleníti meg a jármű, helyette a felszereltségi szinttől függően a sebességre és a sebességtúllépésre vonatkozó utasítások érhetők el a gépjárművezető számára. A szabályozó elsőbbséget élvez minden más rendszerrel szemben. Például, ha 60 km/h sebességgel halad a jármű a retarder aktiválásakor, de ezzel egyidejűleg 80 km/h tempó van megadva a sebességtartó automatikának, akkor a jármű automatikusan kioldja a retardert, és a beállított sebességre gyorsul. Az adaptív sebességtartó automatika pedig szükség esetén képes aktiválni a jármű fékjeit. Sőt, akár teljesen meg is állíthatja a járművet, ha a forgalmi helyzet indokolja.
Biztonságos vezetés
A nagyobb biztonság érdekében és a GSR (Global Safety Regulation) előírásokkal összhangban modern vezetéstámogató rendszerekkel szerelték fel a Renault Trucks nehézkategóriás járműveit. Ezek közé tartozik az éberségfigyelő, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a táblafelismerő, az automatikus vészfékező rendszer és a ráfutásos ütközéseket elkerülő asszisztens.
A Renault Trucks egyes vezetéstámogató rendszereket tovább tökéletesített a biztonságos közlekedés érdekében. Ezek közé tartozik a visszagurulásgátló, amelynek feladata, hogy emelkedőn vagy lejtőn való elinduláskor megakadályozza a tehergépkocsi hátrafelé vagy előrefelé történő gurulását. Működés közben a rendszer addig behúzva tartja a fékeket, amíg a sofőr le nem nyomja a gázpedált. Így a fékek mozdulatlan helyzetben tartják a járművet, függetlenül attól, hogy emelkedőn, lejtőn vagy sík területen áll meg. A vezetési kényelem növelése érdekében a funkció az út típusától függetlenül aktív marad. Az alapbeállítás szerint ez a funkció automatikusan aktiválva van, de szükség esetén kikapcsolható.
Testre szabhatóság egy gombnyomásra
Bizonyos vezetéstámogató rendszerek paramétereit a gépjárművezető testre szabhatja, az ehhez szükség menü előhívására külön gomb áll rendelkezésre a műszerfalon. Fontos változás továbbá, hogy a szélvédőoszlopokra LED-es figyelmeztető lámpák kerültek, amelyek például akkor lépnek működésbe, ha a sofőr olyankor kísérel meg sávot váltani, amikor valamilyen jármű tartózkodik a holttérben.
Annak érdekében, hogy jelentős mértékben csökkentsék a vezető holtterét, egy oldalsó kamerát szereltek fel az utasoldali tükör alsó sarkába. Ez az utasoldali irányjelző aktiválásával automatikusan bekapcsol, és az általa küldött kép megjelenik a multimedia rendszer kijelzőjén.
A jövő műszerfalán dolgoznak
Az említett modellcsaládok műszerfala tehát több szempontból módosul ettől az évtől kezdve, de ezek a fejlesztések teljes mértékben követik a technológiai változásokat. Minden szempontból a sofőr munkavégzését és a biztonságosabb vezetés megvalósulását támogatják.
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a következő generációs nyerges vontatók műszerfala várhatóan még ennél is radikálisabban meg fog változni a jövőben. A Renault Trucks mérnökei látják a jövő kihívásait, és már azt is tudják, hogy milyen válaszokat kell ezekre adni. A francia márka a DOLPHIN-projekt keretében vizsgálja, hogyan alakítja át a digitalizáció a jövő járműveit. A Renault Trucks ennek keretében egyszerre szeretné újragondolni az elektromos teherjárművek energiafelhasználását, biztonsági és ergonómiai jellemzőit, valamint a fedélzeten elérhető komfortot.
A jövő disztribúciós teherautója
A Renault Trucks-nál nemcsak a nyerges vontatók, hanem az áruterítésre szánt teherautók jövőjére is fókuszálnak. Tavaly a francia központ bejelentette, hogy teljesen új fülkével rendelkező, disztribúciós áruszállításra szánt teherautó modellen dolgozik az Oxygen-projekt keretében. A vállalat olyan járművet szeretne alkotni, amely minden szempontból megfelel a legújabb kihívásoknak a komfort és a biztonság terén. Éppen ezért kiemelt figyelmet szenteltek a holtterek csökkentésére és arra, hogy kényelmesebb legyen a ki- és beszállás a sofőr számára.
A prototípus fontosabb jellemzői közé tartozik az alacsonyabb padlószint, a teljesen üvegből készült oldalsó ajtó, a digitális visszapillantó tükör és a digitális műszerfal. A holtterek csökkentése érdekében pedig 360 fokos nézetet biztosító kamerarendszerrel is felszerelték a járműveket. A 16 tonnás tehergépkocsi elektromos hajtáslánccal rendelkezik, amelyet a merev oldalfalakkal rendelkező felépítmény alá építettek be. A kisebb légellenállás érdekében áramvonalasabbá tették a fülke és a felépítmény tetejét. Az újdonságot a Geodis logisztikai szolgáltató teszteli, a szériaérett járműveket várhatóan majd az üzemeltetői visszajelzések beépítése után fogják bemutatni.
Végezetül a francia gyártó útjára indítja az első elektromos roadshow-t Nyugat-Európában: a Renault Trucks E-Tech T Diamond Echo lesz az első 100 százalékban elektromos teherautó a piacon, amely áprilistól júliusig 7 országot érintve több mint 10 ezer kilométert tesz majd meg. Útja során 60-nál is több helyszínen mutatja be az elektromos mobilitás működését. Különlegessége a foszforeszkáló festékkel ellátott külseje, így akár éjszaka, akár nappal az E-Tech T Diamond Echo mutatja az utat egy zöldebb és fenntarthatóbb jövő felé…
Aranyi Péter