Az elektromobilitás forradalma már a nehézkategóriás járműveket is elérte. Ma már azonban nemcsak az a fontos, hogy mekkora hatótávval rendelkezik egy jármű, hanem az is, hogy milyen szolgáltatások járnak hozzá. A Renault Trucks-nál tisztában vannak ezzel, ezért olyan megoldásokat kínálnak, amelyek teljes mértékben támogatják az üzemeltetőket a szállítási feladataik teljesítésében.
A francia gyártó az elsők között lépett ki az elektromobilitás területére. A vállalat jelenleg a könnyű teherbírású áruszállítótól egészen a nehézkategóriás haszonjárműig nyújt alternatívákat. Palettáján megtalálható a 3,1 tonnás Renault E-Tech Master, a 16 tonnás össztömegű E-Tech D Electric, a 19 vagy 26 tonnás össztömegű E-Tech D Wide Electric, amelyeket leginkább városi és regionális áruszállítási feladatokra lehet használni. Nemrég pedig bemutatta a 44 tonnás össztömegre hitelesített E-Tech T nyerges vontatót és az építőipari alkalmazásra szánt E-Tech C modellt.
Nagy cégek választása
A Renault Trucks tehát már minden szegmensben kínál zéró lokális károsanyag-kibocsátással rendelkező alternatívát. Tévedés lenne azonban azt gondolni, hogy az elektromobilitás szele még nem érte volna el hazánkat. Magyarországon ugyanis tavaly állt forgalomba az első tisztán elektromos Renault D Wide Z.E. (akkor még így nevezték a típust) a WSZL üzemeltetésében, amely a budapesti terítőfuvarokban vesz részt, de rengetegszer használják a Budapest–Jászberény útvonalon is.
A Blainville-sur-Orne-i üzemből kigördülő áruszállító igazi sikerterméknek tekinthető, eddig ugyanis már több mint 1000 darabot adtak el belőle. A modellből, illetve az E-Tech D Wide-ből eddig többek között a Coca-Cola, a DB Schenker, illetve Barcelona városa is vásárolt. Az utóbbi ráadásul jelentős mennyiséget: 73 darabot helyezett forgalomba. Nem véletlenül lát fantáziát egyre több üzemeltető ezekben az akkumulátoros járművekben. Az egyik legfontosabb előnyük, hogy emissziómentesen és csendesen üzemeltethetők, illetve egy belső égésű erőforráshoz képest kisebb szervizigénnyel rendelkeznek.
Hogyan működik egy e-teherautó?
Az e-teherautó villanymotort használ, amely elektromos energiát fogyaszt. Az akkumulátorok tárolják a teherautó működéséhez szükséges elektromos energiát, ami meghatározza a hatótávolságot. Az akkumulátorok modulokba kapcsolt cellákból állnak, amelyek az akkumulátorok belsejébe vannak csomagolva. Ezeket az akkumulátorkezelő rendszer (BMS) felügyeli. Ez egy elektronikus alkatrész, amely védi az elektromos teherautót és az akkumulátort a nem megfelelő használat esetén bekövetkező, idő előtti elöregedéstől és tűztől. Az energiasűrűség a lítium-ion NMC (nikkel-mangán-kobalt) cellák használatának köszönhetően megnövekedett, amelyek kiváló teljesítmény/tömeg aránnyal rendelkeznek, és így a legjobb kompromisszumot kínálják a hatótávolság és a hasznos teherbírás között.
Kalkulálható hatótáv
Ha egy fuvarozó úgy dönt, hogy ki szeretné használni az elektromos hajtásban rejlő lehetőségeket, akkor a Renault Trucks egy speciális konfigurátorral teszi lehetővé, hogy a leendő üzemeltetők a lehető legreálisabban lássák, megfelelhet-e az elektromos teherautó az igényeiknek, vagy sem. Az ebben a programban elérhető hatótáv-szimulátor 5–10 százalékos pontossággal képes kiszámítani, hogy hogyan tudja az elektromos teherautó teljesíteni a napi fuvarfeladathoz szükséges hatótávot.
Ha egy cég úgy dönt, hogy elektromos teherautókat vásárol, akkor a Renault Trucks minden esetben javasolja a karbantartási szerződés megkötését, mert ilyenkor bármilyen meghibásodásra vagy műszaki problémára azonnal tudnak reagálni. A vállalatnál tisztában vannak azzal, hogy egyetlenegy üzemeltető sem szeretné, hogy napokra vagy hetekre kiessenek ezek a járművek a forgalomból.
Odafigyelni a fogyasztásra
Mivel az elektromos teherautókat sokszor mellékhajtóművel rendelik meg, ezért oda kell figyelni az energiafelhasználásukra. A Renault Trucks ezen a téren az Optifleet szolgáltatást kínálja, amelynek keretében az üzemeltetők nyomon követhetik a villanyteherautók energiafogyasztását, tartózkodási helyét, töltési teljesítményét és a töltés időtartamát – azaz minden fontos információt, amire csak szükség lehet az elektromos teherautók üzemeltetésével kapcsolatban.
A DrivePredict szolgáltatással pedig az üzemeltetők értesítést kaphatnak a szükséges karbantartásokról. Mindez a TruckMonitoring rendszernek köszönhető, amely folyamatosan kommunikál a teherautó digitális rendszerével és a központi szerverekkel. Amennyiben egy alkatrész cserére szorul a villanyteherautóban, abban az esetben a DrivePredict – a rögzített hibakódokkal együtt – figyelmeztetést küld az üzemeltetőnek, így időben be tudja tervezni a szükséges karbantartásokat.
Szakértői csapat
A Renault Trucks mindemellett képzett szakértői csapatot bocsát az üzemeltetők rendelkezésére annak érdekében, hogy a lehető legkedvezőbben tudjanak gazdálkodni az erőforrásaikkal. Egyfelől 24/7 mentési központot üzemeltet, másfelől pedig teljes körű hálózati tanácsadást nyújt. Mindez magában foglalja a dekarbonizációs tanácsadást, a járműhasználatot, a szolgáltatások ismertetését és a töltőinfrastruktúrával kapcsolatos tájékoztatást. A Renault Trucks szakértői abban is támogatják az üzemeltetőket, hogy a lehető legjobban kihasználhassák az elektromos járművek helyi ösztönzőelemeit, továbbá hogy minél több előnyt élvezhessenek az elektromos meghajtásra való átállásban.
A francia gyártó mindemellett oktatást is biztosít a környezetbarát vezetésről, hogy a fuvarozók a lehető legtöbbet hozhassák ki az akkumulátorból. Ezért a Renault Trucks szerződésekben garantálja, hogy a jármű akkumulátorai a szerződés teljes működési ideje alatt megőrzik az energia-kapacitásuk akár 80 százalékát is (a D Z.E és D Wide Z.E sorozat esetében).
Jól látszik tehát, hogy egy villanyteherautónál nemcsak az a fontos, hogy mennyit tud megtenni egy feltöltéssel, hanem az is, hogy milyen szolgáltatások kapcsolódnak hozzá. Ennek köszönhetően az üzemeltetők a maximumot hozhatják ki az elektromos járműveikből.
Aranyi Péter