NFM: jelentős kihívás a május végén beterjesztett mobilitási javaslatcsomag

A logisztikai, közúti árufuvarozási és személyszállítási ágazat stratégiai terület, a szállítás és raktározás éves szinten 6 százalék feletti mértékben járul hozzá a magyar GDP-hez, részaránya az összes nemzetgazdasági szektor között az ötödik legmagasabb – mondta Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerdán sajtótájékoztatón Budapesten.

Az államtitkár jelezte, a magyar közúti fuvarozói ágazat versenyképességének növelése és pozíciójának megtartása szempontjából jelentős kihívás az Európai Bizottság május végén beterjesztett mobilitási javaslatcsomagja.

Hozzátette, erről folyamatosan egyeztetnek a tagállamok, és vélhetően hosszú tárgyalási sorozat után lép majd életbe. A következő, szeptemberi közlekedési tanácsülés előtt a szaktárca egyeztet a fuvarozói érdekképviseletekkel, hogy a magyar álláspont kialakításakor figyelembe vehessék az észrevételeket – tette hozzá Homolya Róbert. Az államtitkár ismertette, hogy az unió mobilitási csomagjában szerepel egyebek közt a kiküldetési irányelv kiterjesztése a közúti árufuvarozásra, a külföldi rakodás korlátozása, a 45 órás heti pihenőidő szállodában töltendő kötelező előírása, s az is, hogy az útdíjat nem fizetőkről az adatcserét zökkenőmentesebbé tenné.

A kormányzati intézkedések eddigi eredményei közé sorolta az államtitkár az államilag finanszírozott hivatásos gépjárművezetési képzést, amelyben 5000-en regisztráltak, közülük 2000-en már jogosítványt szereztek. Jelentősen csökkent a kötelező pályaalkalmassági vizsgálat átfutási ideje, az új haszongépjárművek külön műszaki vizsga nélkül forgalomba helyezhetők, az uniós tagállamban beszerzett járműre az érvényes műszaki vizsgát pedig elfogadják Magyarországon.

Homolya Róbert kitért arra, hogy munkába állt a közúti ellenőrzési csoport, amely az elmúlt másfél hónapban 200 millió forint bírságot szabott ki az engedély nélkül végzett árufuvarozókra, az ellenőrzést a jövőben kiterjesztik a személyszállításra is.

A közúti árufuvarozás versenyképességét növeli, a szabálykövető vállalkozók helyzetét és a közlekedés biztonságot javítja a nemzeti tengelysúlymérő rendszer kiépítése, a tervek szerint 89 ponton mérik majd az áthaladó tehergépjárművek súlyát, a rendszer zökkenőmentes bevezetéséről folyamatosan egyeztetnek az érdekképviseletekkel – mondta az NFM államtitkára.

Beváltotta a reményeket a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer – hangsúlyozta Homolya Róbert -, tavaly a rendszeren keresztül 200 milliárd forint folyt be a központi költségvetésbe. Folyamatosan vizsgálják a rendszer működését, és várható, hogy a jóhiszeműen mulasztók méltányosabb bírságtételt fizetnek majd.

Wáberer György, miniszterelnöki megbízott kitért arra, hogy rontja a vállalkozások helyzetét az EU nyugat-európai tagállamaiban, például a Németországban, Franciaországban, Ausztriában bevezetett tagállami intézkedések sorozata, köztük a más országból származó fuvarozóknál is az adott ország minimálbérének kötelezővé tétele. A V4-ek fuvarozói érdekképviseletei közös petíciót adtak be az uniónak, egyebek közt az kérték, hogy a kötelezettségszegési eljárás lezártáig függesszék fel ezt az intézkedést.

A miniszterelnöki megbízott kérdésre válaszolva elmondta, hogy az Európai Unióban nincs meg az infrastruktúrája a 45 órás heti pihenőidő kereskedelmi szálláshelyen való eltöltésnek és a kamionrakomány őrzésének.

MTI