Az Európai Uniós közlekedési célú pénzforrások legnagyobb részének elköltése az IKOP lista alapján történik (emellett a CEF források állnak még rendelkezésre). Az IKOP pénzekről nemzeti hatáskörben dönthetnek, melyet jóvá kell hagyatni Brüsszellel, míg a CEF forrásokra célirányosan pályázni kell Brüsszelnél. Az IKOP-ban jelenik meg tehát a nemzeti közlekedési stratégiai prioritások, így különösen érdekes annak évenkénti felülvizsgálata. Ebben idén az új célok mellett az is tükröződik, hogy számos esetben a már elnyert beruházások a tervezettnél drágábbak lettek, így „zárt kassza révén” ezt egyes projektek műszaki tartalmának csökkentésével, illetve teljes elhagyásával kellett kompenzálni. E csökkentés nagy vesztese Mátészalka térsége lett, mely 2022 után kaphat csak minőségi vasúti kapcsolatot, illetve a Gyula – Békéscsaba – Szeged vonal villamosítása is elmarad, ami kifejezetten hátrányos a vasúthálózat stabilitása szempontjából, hiszen az kerülő útvonalként szolgálhat Románia felől és felé a Budapest – Szolnok – Békéscsaba vonalon bekövetkezett rendkívüli eseményekkor megfelelő felújítása és korszerűsítése esetén.
Ami bekerült újként vagy nagyobb tételként:
- Budapest villamos- és trolibusz járműprojekt II. ütem BKK Zrt. 12,50 milliárd (támogatási intenzitás: 100%)
- Budapest Keleti ÉS Nyugati pályaudvar épület-felújítás előkészítése 2-2 millárd forint
- Gödöllő állomás korszerűsítése 15,35 mrd forint
- Budapest–Hatvan vasútvonalon elővárosi célú fejlesztések 10,89 mrd forint
- Jegyautomaták beszerzése, telepítése MÁV-START Zrt. 4,70 mrd forint
- GSM-R 6,46+0,5=6,96 mrd helyett 6,46+0,5+18,62+2,6+1,98= 30,16 mrd forint
- A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszerek fejlesztése KTI 10,0 helyett 10,0+8,0 mrd forint
- Eger Megyei Jogú Város vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása NIF Zrt. 6,00 mrd forint
- Pécs város közösségi közlekedés fejlesztése 1,7 mrd forint
- Nyíregyháza megyei jogú város közösségi közlekedésének fejlesztése érdekében 47 db új autóbusz (41 db CNG és 6 db elektromos meghajtású) beszerzése, töltőállomás létesítése és autóbusztelephely kialakítása 5 mrd helyett 7 mrd
- GYSEV motorvonat beszerzés 18,5 helyett 21,7 mrd
Ami kikerült vagy jelentősen csökkent:
- MÁV 300-600 férőhelyes motorvonatok beszerzése MÁV-START Zrt. 82,2 helyett 60,55 mrd (támogatási intenzitás 100%)
- Debrecen – Apafa vonalkorszerűsítés
- Vámosgyörk-Mezőkeresztes-Mezőnyárád szűk keresztmetszet kiváltás (állomások)
- Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba- Gyula szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás
- Debrecen-Mátészalka pályarekonstrukció
- Balatoni közlekedési rendszer összehangolása
Az új IKOP lista a változások jelölésével:
http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=195488.336329
A régi változat:
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A16H1247.KOR×hift=fffffff4&txtreferer=00000001.TXT