Lerántották a leplet az újdonságokról

Lerántották a leplet az újdonságokról

Exkluzív sajtóbemutatót tartott az MAN Truck&Bus az ausztriai Saafeldenben. A rendezvényen 200 külföldi újságíró tekinthette meg a bajor gyártó őszi hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon debütáló modelljeit. Az eseményre a NavigátorVilág is meghívást kapott, így elsőként számolhatunk be a legfrissebb fejlesztésekről.

A müncheni márka nem fukarkodott az újdonságokkal, a 3,5 tonnás áruszállítótól kezdve a turista- és városi buszokon át egészen a 40 tonnás teherautókig szinte mindent felvonultatott, ami csak a repertoárjában megtalálható. Az MAN Hannoverben is hatalmas standdal lesz jelen, az IAA haszonjármű-kiállításon szeptember 17–22. között. A cég minden fronton kínál újdonságokat, cikkünkben a közúti árufuvarozáshoz (és keretben a személyszállításhoz) köthető legfontosabb fejlesztéseket mutatjuk be.

Az áruszállítás dekarbonizációja

Az MAN Truck&Bus folyamatosan azon dolgozik, hogy olyan megoldásokat kínáljon, amelyekkel érdemben csökkenthető az áruszállítás károsanyag-kibocsátása. A vállalat most úgy számol, hogy 2030-ra minden újonnan eladott MAN teherautó akkumulátora elektromos lesz. A bajorok ennek érdekében a Daimlerrel és a Volvo Trucks-szal közösen megalapították a Milence vállalatot, amelynek elsődleges feladata teherautó-töltőállomások telepítése és üzemeltetése. Első körben várhatóan 1700 töltőpontot építenek ki, de ennél jóval többre, legalább 50 ezer elektromos töltőre lenne szükség. Az MAN új elektromosteherautó-kínálata közbenső töltéssel akár napi 800 kilométeres futást is lehetővé tesz. Mindez a megawattos töltésnek köszönhető, ami még egy meglehetősen újszerű, ámde annál reménykeltőbb technológia az e-fuvarozásban.

Városi mindenesek

Az MAN idén több e-teherautós újdonsággal jelentkezik. Ezek közé tartoznak az eTGX és eTGM fülke-alvázas kivitelei, amelyek 4×2-es és 6×2-es hajtásképlettel készülhetnek. A megrendelők 3, 4 vagy 5 akkumulátorcsomaggal kérhetik őket. Az akkumulátorok megfelelő teljesítményt nyújtó élettartama az alkalmazási formától függően akár 1,6 millió kilométer vagy 15 év is lehet, ennek köszönhetően az energiatároló egységek rendkívül tartósak, és kifejezetten megfelelnek kommunális felhasználásra is.

Az akkumulátorcsomagok elhelyezését értelemszerűen meghatározza az adott felépítmény is, de a siker érdekében az MAN már a gyártás ideje alatt együttműködik a felépítménygyártókkal. A 18–25 tonnás tehergépkocsik hajtásáról 333, 449 vagy 544 lóerős villanymotorok gondoskodnak. Mechanikus és elektromos meghajtások egyaránt készülhetnek.

Hogy mennyire az igényekre szabhatók ezek a villany-teherautók, azt jól mutatja, hogy 9 különböző tengelytávolság és 6 fülkeváltozat közül választhatnak a megrendelők. Azt is eldönthetik, hogy kormányzott vagy nem kormányzott utánfutó-tengelyeket, elöl laprugós és hátul légrugós, vagy mindenhol légrugós felfüggesztéseket kérnek-e.

Kisszériás gyártás

Az idei év egyik legnagyobb meglepetése a hidrogénmotoros MAN hTGX lehet, amelyet már Ausztriában is ki lehetett próbálni. Ez egy előszériás példány, amelynek hajtásáról egy H45 típusú belső égésű hidrogénmotor gondoskodik. Ez az erőforrás a már bevált D38-as dízelmotorra épül, amelyet már egy ideje gyártanak az MAN nürnbergi gyárában.

Az újdonság 520 lóerős (383 kW) teljesítményt és 2500 Nm nyomatékot kínál (900–1300 percenkénti fordulatszám mellett). A közvetlen befecskendezést alkalmazó hidrogénmotort 700 barra sűrített hidrogén (CG H2) működteti, és ebből 56 kilogrammnyit képes „magával vinni” egy tankolás után. Hogy mire elég ez? Körülbelül 600 kilométeres hatótávot tesz lehetővé a gyári adatok szerint, a tartályok pedig mindössze 15 perc alatt utántölthetőek. A gyártó szerint a károsanyag-kibocsátása tonnakilométerenként kevesebb mint 1 gramm szén-dioxid.

Az ausztriai menetpróbán a hTGX meggyőző teljesítményt nyújtott: a hangja működés közben éppen olyan, mint a dízeles változaté. Erős, nyomatékos motornak tekinthető, amely egy üzemanyagcellás változathoz képest jobban megbirkózik a hirtelen teljesítményfelvételekkel, így például amikor egy meredekebb emelkedőn kell felfelé kapaszkodni. A hTGX gyártása jövőre indul, és első körben 200 darabot gyártanak belőle. Az első példányok várhatóan előre kiválasztott ügyfelekhez kerülnek majd, és az üzemeltetői visszajelzések alapján az MAN továbbfinomítja a szériagyártásra szánt modellt.

Frissített kisoroszlán

Az MAN ebben az évben a könnyű teherbírású áruszállítót, a TGE-t is felfrissítette. A Crafter testvérmodellje ugyanott készül, ahol a VW furgon is: a lengyelországi Wrześniában. A TGE az indulása óta sikert sikerre halmoz: míg 2017-ben 2 ezer, addig tavaly már 26 ezer darabot értékesítettek belőle. Hét év soknak számít, a műszerfala felett kissé eljárt az idő, így a német konszern elérkezettnek látta megújítani.

Ennek során áttervezték a műszerfal struktúráját, és új funkciókat integráltak. A legfontosabb változás, hogy teljesen digitálissá vált a kormánykerék mögött lévő műszeregység, a középső kijelző esetében pedig többféle változatról beszélhetünk: a sztenderd verzió 26,4 centiméter átmérőjű, és navigációval vagy anélkül is kérhető; a csúcsot pedig a 32 centiméter átmérőjű jelenti, amely olyan funkciókkal egészül ki, mint a hangvezérlés vagy a Tidal zene-streamelő szolgáltatás. A Bluetooth-kapcsolat révén az Android és az IoS-rendszerű telefonok csatlakoztathatók a multimédia-rendszerhez. Fontos megemlíteni még, hogy a műszeregység és az infotainment rendszer is teljesen magyar nyelvű.

Opcionálisan akár vezeték nélküli telefontöltőt és belső mikrofont is kérhet a megrendelő, ami a személyszállítós változat esetén javíthatja a kommunikációt a sofőr és a hátul ülők között. A TGE-nél megjelent még a kulcsmentes indítás és az elektronikus rögzítőfék, emellett pedig 2 további USB-C töltőpontot is integráltak a műszerfalba (összesen 4 ilyen típusú töltő kérhető).

Érdekesség, hogy az automata váltóval szerelt változatoknál már nincs klasszikus váltókar. A kívánt vezetési üzemmódot ezentúl a multikormányon lévő gombok segítségével választhatja ki a sofőr.

 

BIZTONSÁGOSABB BUSZOK

Valamennyi MAN, illetve Neoplan buszt érintő változás, hogy immáron teljesen digitálissá vált a kormánykerék mögött lévő műszeregység. Emellett megjelent a hagyományos visszapillantó tükröket helyettesítő külső kamerarendszer (MAN OptiView), az új multifunkciós kormánykerék, de megújult a multimédia és infotainment rendszer is. Egyes MAN helyközi típusoknál, illetve turistabuszoknál (Lion’s Coach, Neoplan Tourliner és Skyliner) a multimédia-rendszer könnyebb kezelését szolgáló forgótárcsás kapcsolót (SmartSelect) építettek be.

Nemcsak a műszerfal újult meg, hanem frissült az ADAS-rendszerek kínálata is. Az új vezetéstámogató rendszerek között említhetjük a bekanyarodást segítő asszisztenst (Turn Assist), a sávváltást segítő asszisztenst (LCS), az aktív sávtartó rendszert, a torlódássegítő asszisztenst (TJA) és az alkoholszondás indításgátló előkészítést. Mindemellett az automatikus világításkapcsolás és távfénykapcsolás is elérhető.

Az idei modellévtől kezdődően valamennyi MAN és Neoplan márkájú autóbusz új légrugós felfüggesztési rendszert (VASC) kap. Ez gyorsabb és fokozatmentesen szabályozható térdeplést és szintezést jelent. A háromtengelyes járműveknél továbbá beállítható a tengelyenkénti szintszabályozás és az aerodinamikus menetszintezés (vagy süllyesztés) 70 km/h sebesség felett.

Ugyancsak fontos újítás az új elektronikus fékrendszer is, amely jelentős mértékben javítja a vezérlés pontosságát és reagálóképességét. Az EBS9 egyik fontos eleme az elektronikus rögzítőfék, amely induláskor automatikusan kiold, a gyújtás levételekor pedig automatikusan rögzíti a járművet.

Szintén a 2024-es modellévtől rendelhető a 12 fokozatú MAN TipMatic automatizált sebességváltóval szerelt buszokhoz az EfficientCruise 3 domborzathoz igazodó hajtásvezérlés. Az új program még jobb előrelátással veszi számításba a jármű előtti 3 kilométeres útszakasz domborzati viszonyait, emellett még több útvonalat ismer a térképadatbázisa, és most már olyan infrastrukturális tényezőket is figyelembe vesz, mint a balesetek, kihajtók vagy körforgalmak.

Az MAN Truck&Bus meglepetéssel is készült az ausztriai sajtórendezvényre: egy kétajtós, elektromos MAN Lion’s City 12E modellel, amelyet várhatóan a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon is ki fognak állítani. Az újdonság alapvetően egy intercity vagy helyközi személyszállításra szánt változat, de akár iskolabuszként is bevethető. Utasterébe fejtámlával ellátott, kárpitozott üléseket helyeztek, és valamennyi szék biztonsági övvel felszerelt. Az újdonságot külső kamerákkal is ellátták, amelyek jelentős mértékben csökkentik a holttereket. Érdekessége, hogy a digitális visszapillantó tükreinek a Vision Systems a beszállítója. Ezek tökéletesen tüntetik el a busz környezetében lévő holttereket.

 

Aranyi Péter