Már lassan 4 éve van itt, Magyarországon, azóta a cég számtalan sikert ért el a magyar piacon. A hazai leányvállalat első emberével a tavalyi évről, valamint az idei tervekről és lehetőségekről beszélgettünk.
– Hogy érzi magát nálunk, mennyire sikerült kiismernie magát a magyar piacon?
– Nagyon jól érzem itt magam, jó döntés volt Magyarországra jönni, és a családom is nagyon szeret itt lenni. Az eltelt idő alatt nagyon sok mindent tanultam a magyar piacról, ahol az MAN számtalan lábbal, így például kishaszonjármű-, teherautó- és buszértékesítéssel is jelen van. Itt jellemzően rengeteg nagyflottás ügyfél van, akik több száz járművet üzemeltetnek. Ez kihívást jelent egy-egy tender teljesítésénél, illetve a szervizhálózat szempontjából is nagyon rugalmas, ügyfélbarát megoldásokat követel meg.
– Hogyan érintette a világjárvány az MAN-t? Szükség volt-e elbocsájtásokra globális, illetve hazai szinten? Kellett-e esetleg fejlesztési projekteket elhalasztani a pandémia miatt?
– A járvány az MAN konszernre ugyanúgy hatással volt, mint a teljes piac működésére. Természetesen mi Magyarországon sem tudunk kibújni a hatások alól, de azt kell mondjam, hogy a magyar piacot nem érte olyan erőteljes negatív hatás, mint amire az elején számítottunk. A piac az év második felében magára talált, és az értékesítés utáni szolgáltatásunk is rendkívül erős volt. Nem került sor elbocsátásokra az MAN-nél idehaza, mert mi azt valljuk, hogy nemcsak jó, hanem rossz időben is a munkavállalóink mögött állunk. Meglátásom szerint ez nagyon fontos, mert ebben az iparágban nemcsak egy munkavállaló lehet hűséges, hanem egy vállalat is. Tavaly tavasszal volt olyan időszak, amikor csökkenteni kellett a munkaidőt, de szerencsére év végére visszaállítottuk a normál munkarendet.
– Tavaly februárban mutatkozott be az MAN új TG-szériája. Milyen hatással volt a modellcsalád bevezetésére a járvány, az ügyfelek meg tudnák nézni fizikai valójában, hogy mit is tud az új fejlesztés?
– Sajnos a bilbaói bemutatóra, amely a cég történetének legelegánsabb és legexkluzívabb bemutatója volt, nem minden országból tudtak eljönni az ügyfelek. A koronavírus már akkor beleszólt az eseményekbe, és a magyar ügyfeleket már nem tudtuk kiutaztatni a központi rendezvényre, Spanyolországba. A magyarországi bemutató sem egészen olyan volt, mint amilyennek terveztük. Több, egymással ellentétes elvárásnak kellett megfelelni, hiszen egyrészről személyesen akartuk bemutatni ügyfeleinknek az új TGX modelleket, másfelől pedig a szigorú egészségügyi előírásoknak is meg kellett felelnünk. Ez nem volt könnyű feladat, de sikeresen vettük ezt az akadályt is: egy többállomásos roadshow keretében csaknem 600 ügyfelünknek sikerült személyesen bemutatni az új TG-generáció újdonságait. Sőt, a vendégeink ki is próbálhatták a járműveket normál közúti körülmények között is, és meggyőződhettek az új modellek kiváló kényelméről, megismerhették a műszaki újdonságait.
– Az új TGX rengeteg sikert ért el az utóbbi időben (ld. keretben. A szerk.). Milyen meglepetésekre, újdonságokra számíthatunk idén a szériával kapcsolatban?
– Az újdonságokat mindig kampányszerűen mutatjuk be, és a világsajtó mellett a magyar piac is elsőkézből értesül a fejleményekről. Az Individual Lion S az idei év nagy dobása, a megújult TG-generáció zászlóshajója, ami nem egy olyan modell, amit csak megnézünk képeken, aztán már lapozunk is tovább. Mi mindenképpen szeretnénk az Individual Lion S-t minden piacon fizikai valóságában bemutatni, hogy az érdeklődők megérinthessék és ki is próbálhassák. Tervezzük továbbá idén, hogy a teljesen megújult TG-szériába tartozó építőpari és mezőgazdasági feladatokra fejlesztett modelleket is elhozzuk Magyarországra. Bízunk benne, hogy a vírushelyzet lehetővé teszi majd a személyes bemutatást. Tudjuk, hogy ezek a típusok is az ügyfelek kedvencei lesznek, és reméljük, továbbra is megőrizzük az alvázak tekintetében piacvezető helyünket. További cél, hogy megismertessük ügyfeleinkkel a digitális szolgáltatásainkat, például a RIO-t is.
– Az MAN is erőteljesen készül az elektromobilitásra, ami miatt át kell alakítania a gyártási struktúráját. Milyen átszervezési lépések várhatók az MAN-en belül az elektromos teherautók gyártása érdekében?
– Azt gondolom, hogy mindannyiunknak esélyt kell adni az elektromobilitásnak. Tisztában vagyunk vele, hogy a töltési infrastruktúra nem tökéletes, de minden földlakónak valahogy el kell indulnia a változás útján. Az elektromobilitás nyilvánvalóan hatással lesz a gyártásra, ez vitathatatlan. Az MAN már meghatározta az ezzel kapcsolatos jövendőbeli stratégiát, és annyi bizonyos, hogy mind az eTGE, mind pedig az MAN Lion’s City E iránti kereslet felfutóban van.
– A pandémia ellenére tavaly meg tudott valósulni idehaza az eTGE tesztje a Magyar Postánál, a Lion’s City E-t pedig Budapesten próbálhatta ki az utazóközönség. Sőt, a Zalazone tesztpályán az eTGM is be tudott mutatkozni. Milyen volt a magyar piacon az MAN elektromos haszonjárműveinek fogadtatása?
– Nagyon kedvező visszajelzéseket kaptunk mindhárom termék esetében. Azt gondolom, hogy az eTGE már egy teljes mértékben eladható szériatermék. Itthon a Foxpost és a Viarent már forgalomba is helyezett 1–1-et belőle. A Lion’s City E-vel a Zöld Busz programban vettünk részt, amely nagyon sikeres történet volt, mert az utasok is szerették ezt a buszt. Az Arriva, amely a busz tesztjét végezte, arra volt kíváncsi, hogyan bírja az elektromos autóbuszunk a teljes napi üzemet. Ezzel kapcsolatban is csak pozitív visszajelzéseket kaptunk. Várhatóan nagymértékben nőnek majd az igények az elektromos városi autóbuszokra, és reméljük, hogy hamarosan Magyarországon is megjelennek a több európai városban már bizonyított elektromos Lion’s City autóbuszaink. Az eTGM, ami egy 26 tonnás össztömegű disztribúciós modell, egyelőre korlátozott darabszámban készül. A modellből nemrég a norvég posta vásárolt egy példányt, emellett március elején Berlinben elindult egy projekt, amelyben azt vizsgálják, hogy az eTGM hogyan állhat helyt hűtött áruk szállításában. Azt tapasztaljuk ugyanakkor, hogy az elektromos nyergesvontatókra is egyre nagyobb az érdeklődés, néhány év múlva elindulhat az MAN-nél az elektromos vontatók sorozatgyártása is.
– Tavaly novemberben hivatalosan is sor került a fóti telephely megnyitására. Milyen kapacitással üzemel jelenleg az új kirendeltség? Várható-e, hogy a jövőben esetleg tovább bővül az MAN hazai szervizhálózata?
– A fóti kirendeltség meglepően nagy kapacitással működik, továbbra is keresünk új embereket, és szeretnénk a jövőben tovább fejleszteni ezt a létesítményt. Ettől függetlenül az idei évben nem gondolom, hogy új szervizpontot nyitnánk; jelenleg arra törekszünk, hogy valamennyi hazai szervizünkben a lehető legszínvonalasabban tudjuk kiszolgálni az ügyfeleinket.
NÉVJEGY
Martin Strier (50) teherautó- és autóbusz-szerelő végzettséggel és gépészmérnök diplomával bír. A családja autóbuszos vállalkozásában kezdett dolgozni, 2005 óta az MAN Truck&Bus-nál különböző vezető pozíciókat lát el: többek között ügyvezető igazgató a szlovén MAN-nél 3 évig, 2017 óta pedig a magyarországi MAN ügyvezető igazgatója. Szabadidejében golfozik, síel, szenvedélye még a hegyi kerékpározás.
TGX-SIKEREK
Ezek között említhetjük az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséről szóló TÜV-tanúsítványt, azt, hogy a modellt a 2021-es év haszonjárművének választották, vagy a ETC (European Truck Challenge) tehergépjármű-összehasonlító tesztjén elért 2. helyezést, amelyen belül az üzemeltetési költségek terén 1. helyet ért el.
Aranyi Péter