„One man show”-ként indult, de kitartó szakmai munkával egyszemélyes szállítmányozócégből mára komplex logisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalkozássá fejlesztette a LOCARGO-t Reisinger Győző. Milyen út vezetett idáig, ami a közelmúltban a Veszprém megye Vállalkozója-díj elnyerésében csúcsosodott ki?
– Mikor, milyen körülmények között alakult a cég?
– A vállalkozás története 1992-ben kezdődött, egyszemélyes szállítmányozóként egy bérelt kis konténerirodában, klasszikus „one man show” volt, ahogy mondani szokás. Három évtizeddel ezelőtt teljesen mások voltak a piaci viszonyok, és az idő tájt liberalizálták a szállítmányozást. Megyénkben is több külföldi termelővállalat telepedett le, az idegen nyelvet beszélő speditőrök száma viszont elenyésző volt, s az elégedett megbízók általában új ügyfeleket hoztak. Abban az időben nagyobb jelentősége volt a referenciának, az ajánlásnak; ez is egy nagy különbség a mai piachoz képest, amit elsősorban az árverseny jellemez. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy egyszemélyes szállítmányozócégből komplex logisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalattá váltunk az elmúlt 30 év során, és immár több termelőcég ellátási láncában játszunk főszerepet. Partnereink között megtalálható autóipari megrendelő, élelmiszeripari gyártó, illetve a kkv-szektorban tevékenykedő vállalatok. Veszprém megyében mi voltunk az elsők a piacon, akik ilyen széles spektrumú szolgáltatásportfóliót voltunk képesek kínálni az ügyfeleink számára.
– Milyen szolgáltatásokat nyújtanak ügyfeleiknek? Van-e köztük olyan, amely valamilyen speciális területet érint?
– A vállalkozásunk 3 főtevékenységi kört lát el: szállítmányozás, fuvarozás; gépjárműfenntartó tevékenység (szerviz, műszaki vizsgaállomás, kamionmosó) és raktárlogisztika – azaz folyamatszemléletű, komplex logisztikai szolgáltatást nyújtunk. A fuvarozás területén a nagyobb terjedelmű árukra specializálódtunk, ezért szép számmal találhatóak a flottánkban 120 köbméteres Jumbo szerelvények. A raktárlogisztikai szolgáltatásunk nem csak raktári tárolókapacitás biztosítását jelenti, több ügyfelünk számára a termelés anyagáramlását és a késztermékek kiszállítását is a cégünk koordinálja, továbbá hűtőházi kapacitással is rendelkezünk. A közúti szállítmányozó tevékenységünket 30 kamionszerelvény, a raktározási folyamatainkat pedig mintegy 25 ezer négyzetméternyi raktárkapacitás támogatja.
– A gépjárműpark hogyan változott? Jelenleg mekkora flottát üzemeltetnek?
– 1996 óta foglalkozunk fuvarozással is, kezdetben 6 autóból állt a flottánk. Ma már 30 gépjárművel rójuk Európa útjait, és kiterjedt alvállalkozói kör is nagy segítséget nyújt a megbízói igények kiszolgálásában. A raktári kiszolgálás ellátásához számos plusz félpótkocsit üzemeltetünk, továbbá partnerfuvarozók segítségére is számíthatunk.
– A gépkocsivezetők frontján milyen tapasztalataik vannak? Érzik a munkaerőpiaci gondokat?
– Egész Európára jellemző sajnos, hogy elöregedő társadalomban élünk. Véleményem szerint éppen ezért, az utánpótlás hiánya miatt kevés a gépkocsivezető. Jelentős probléma ugyanakkor a munkavégzéshez szükséges képzés és a vizsga magas költsége is, valamint az sem csábító, hogy a nemzetközi fuvarozásban dolgozók gyakran napokig távol vannak a szeretteiktől. Számunkra gondot jelent, hogy nincs váltósofőr, jelenleg is fel tudnánk venni több szakembert. A szakképzésben, pályaorientációban oroszlánrészt vállalunk, lehetőségeink szerint minden pályaválasztási rendezvényen részt veszünk, hogy népszerűsítsük a szakmát. Vonzó lehetőséget biztosítunk a fiataloknak, és jó kapcsolatot ápolunk autósiskolákkal, szakképző intézményekkel.
– Mit várnak az elektronikus fuvarlevéltől?
– Az e-CMR és a belföldi e-fuvarlevél bevezetése jelentősen növelheti a vállalkozások versenyképességét, nő a fuvarozók biztonsága, egyszerűsödik a dokumentumok kezelése, csökken az adminisztrációs költségteher. Nagyon fontos hozadéka lehet a számlázási folyamat felgyorsulása, hiszen így a fuvarozók hamarabb hozzájuthatnak a megszolgált fuvardíjukhoz, továbbá javul a vállalkozásoknál a cash flow, és enyhülnek a likviditási problémák. Várjuk már az e-CMR és a belföldi e-fuvarlevél bevezetését, ezért az IT-folyamatainkat igyekszünk átalakítani.
– Az üzemanyagár-robbanásnak milyen hatásai vannak a szolgáltatásukra?
– A legtöbb szerződésünkbe már korábban sikerült egy ún. dízelár-indikátort, üzemanyag-klauzulát beépíteni. A spotügyletekben pedig igyekszünk precíz díjkalkulációval elérni, hogy érvényesíthessük a többletköltségeinket a fuvardíjakban. Bár már a folyamatosan emelkedő bérköltségek vonatkozásában is klauzulát kellene bevezetnünk, itt részben tartom eredményesnek magunkat.
– Hogyan sikerült a 2022-es év, és milyen fejlesztési elképzelésekkel vágtak neki 2023-nak?
– A LOCARGO 2021-es árbevétele 2,5 milliárd forint volt, de tavaly októberben már túlléptük a 3 milliárdot, amiben az árfolyam is szerepet játszott. Összességében jó évet zártunk 2022-ben is. A járműparkunk 13 új fuvareszközzel fiatalodott, 100 és 120 köbméteres Volvo szerelvények érkeztek a flottába. A logisztikai fejlesztéseink még jelentősebbek voltak: tavaly adtuk át a Déli Intézményközpontban a 6 ezer négyzetméteres raktárunkat, elsősorban az autóipari partnerünk kiszolgálására, s most a Házgyári út van soron, ahol 1200 négyzetméterrel bővítjük a raktári kapacitásunkat, várhatóan februárban. A távlati fejlesztési céljaink érdekében a Sepsiszentgyörgy úton egy újabb, 3 hektáros területet vásároltunk. Számunkra is nagyon komoly kihívást jelent, hogy a növekvő energiaköltségeinket miként tudjuk optimalizálni. A minap írtunk alá egy szerződést napelemes fejlesztésre és energiahatékonysági beruházásra a Házgyári úton, a raktárainkban pedig modernizáljuk a világítást, és hőszivattyús fűtésre állunk át.
– Miként fogadta a megyei kitüntetést?
– Óriási meglepetés volt, nagyon büszke vagyok a csapatomra, mind a 110 munkatársamra, hogy a 30 év alatt ilyen vevőkört sikerült megnyerni, illetve kiszolgálni. Köszönetemet fejezem ki a családomnak is, hogy elviselik a szakma iránti, néha túlzó buzgalmamat, de megnyugvás, hogy a 3 gyermekünk közül 2 fiunk is szinte már a „szervezet része”. András kereskedelmi, marketingszakon végzett, munka mellett most logisztikai menedzsmentet tanul. Dávid, aki a Corvinus-on szerzett közgazdászdiplomát, és egy évet már gyakornokoskodott a vállalkozásban, jelenleg Belgiumban mesterképzésre jár, ellátásilánc-menedzsmentet hallgat. Viktor a közgazdasági tanulmányai után a jogi egyetemre jár. Akkor lennék igazán elégedett, ha mindhármukkal együtt dolgozhatnék, és 8–10 év múlva, a visszavonulásom után ők építenék tovább a vállalkozást.
Névjegy
Reisinger Győző a veszprémi Lovassy László Közlekedésgépészeti Szaközépiskolában tett sikeres érettségi vizsga után a győri Közlekedési Főiskolán tanult tovább, majd ugyanebben az intézményben, de már a Széchenyi István Egyetemen szerzett szállítmányozó szakmérnöki másoddiplomát. A sorkatonai szolgálat után dolgozott nagy szervezetekben, a MÁV és a Balaton Volán kötelékében, később egy magánfuvarozónál is. A „vállalkozósdi” – ahogy fogalmaz – egy kereskedelmi tevékenységgel kezdődött, majd 1992-ben megalapította speditőri tevékenységre a LOCARGO Kft.-t.
Cégnévjegy
A családi tulajdonban lé-vő, veszprémi székhelyű logisztikai szolgáltató cég közúti, szállítmányozási és raktározási megoldásokat kínál. Munkatársainak száma 110 fő, árbevétele tavaly 3,5 milliárd forint volt. Az ellátási lánc optimalizálása területén 30 év alatt szerzett szaktudása, tapasztalata segítségével testre szabott szolgáltatásokat nyújt, hogy versenyelőnyt teremtsen ügyfeleinek.
Dékány Zsolt