Szorozni, kivonni, összeadni, mértékegységet és pénznemet is váltani kell, ha a rendelet alapján szeretnénk kiszámolni, mennyibe kerül az útdíj a 2024. január 1-jétől jelentős mértékben átalakuló HU-GO e-útdíj rendszerben. A metódushoz néhány példán keresztül Marczin Bence, a NÚSZ kommunikációs igazgatója fűzött magyarázatot a KözútVilág Expó rendezvényen.
Mivel a Magyar Közlönyben még nem jelent meg (az október 5-ei KözútVilág Expo konferencia idején. A szerk.) a 25/2013. (V. 31.) NFM rendelet, az előadó a társadalmi egyeztetésre bocsátott anyag alapján közölt információkat. A már kihirdetett 2013. évi LXVII. Törvény és a 209/2013. (VI. 18.) Korm. Rendelet tartalmazzák azokat a számokat, amikkel kalkulálni kell. Ezek között ismerős tétel az infrastruktúradíj (az útdíjnak az útdíjköteles elemi útszakaszok építése, fenntartása, üzemeltetése és fejlesztése tekintetében felmerülő költségek megtérülése érdekében megállapított díjeleme) és a külsőköltség-díj (az útdíjnak a közúti közlekedésnek tulajdonítható levegőszennyezéssel, zajártalommal és szén-dioxid-kibocsátással összefüggésben a felmerülő költségek megtérülése érdekében megállapított díjeleme).
A jövőre életbe lépő rendelet számos változást hoz: a külsőköltség-díj ezután nem 0 forintos tétel lesz, az infrastruktúradíj pedig nem tartalmazza majd a környezetvédelmi besorolást, vagyis az Euro-normát. Az utóbbi összegét a jármű tengelyszáma és az út gyorsforgalmi vagy főúti mivolta fogja meghatározni.
– A külsőköltség-díj számítása is bonyolódik. Két fő komponense lesz: a levegőszennyezés és zajártalom, illetve a szén-dioxid-kibocsátás – magyarázta a kommunikációs igazgató. – A levegőszennyezési és zajártalmi tétel további két elemre bomlik: a külvárosi útdíj (suburban) és a településeket összekötő útszakasz elemére (interurban). A besorolás attól függ, hogy milyen közel van az adott elemi útszakasz a településhez. Úgy lehet kalkulálni a számításokhoz szükséges interurban tényezőt, hogy ha például 0,251 a suburban szakasz, akkor 1-0,251=0,749 az interurban szakasz. A mértékegységek terén sajnos nem könnyítették meg a számítást, mert az elemi útszakasz hossza méterben van megadva, de kilométerben kell számolni, ezért ezt át kell váltani.
A szén-dioxid-kibocsátás díjának kiszámításához a jármű tengelyszáma és környezetvédelmi besorolása szükséges. A rendelettervezet 2584 elemi útszakaszt állapított meg. A J3-díjkategóriában, vagyis a háromtengelyes útdíjköteles gépjárművek esetében például január 1-jétől az infrastruktúradíj gyorsforgalmi úton bruttó 97,66 Ft/km, főúton bruttó 55,25 Ft/km lesz.
Ez alapján vegyük például az M7-es 134-es és 142-es kilométerszelvénye közötti, 8161 méteres díjköteles elemi útszakaszt, amely gyorsforgalmi besorolású, és a külvárosi útszakaszának aránya 0,251. Ennek megtételének költsége egy J3-as besorolású járművel bruttó 8,161×97,66 = 797 Ft.
A további számításhoz először a szakaszhoz tartozó, eurocentben megadott kilométerdíjat át kell váltani forintra. A példához szükséges árfolyam az Európai Unió hivatalos lapjában kihirdetett október első munkanapján érvényes 388,60 HUF = 1 EUR.
A fenti szakaszon az említett J3-as díj-kategóriájú és Euro 5-ös környezet-védelmi besorolású járműnek a levegő- és zajszennyezési külsőköltsége a külvárosi (suburban) elemi szakaszon 8,161×27,64×0,251 = 56,61 Ft/km (bruttó), interurban elemi szakaszon: 8,161×13,33×0,749 = 81,48 Ft/km. Ugyanezen az útvonalon, ugyanezen paraméterű járművel a szén-dioxid-kibocsátás külsőköltsége nettó 5 eurocent/km, ami átváltva és felszorozva: bruttó 8,161×24,68 = 201,41 Ft/km.
– Dolgozunk, hogy a nemzetiutdij.hu oldalon hamarosan elérhető legyen egy kalkulátor, a költségek kiszámítását megkönnyítendő – tette hozzá Marczin Bence. – Terveink szerint itt meg lehet majd adni a tengelyszámot, a környezetvédelmi besorolást és azt, hogy honnan hova szeretnénk eljutni. Ezek alapján több útvonalat és ezek költségét is kiszámítja majd a rendszer, így össze lehet hasonlítani az egyes cégek által frekventáltan használt útszakaszok díjváltozását.