Felkészülten az útdíjfizetés változásaira

Felkészülten az útdíjfizetés változásaira

Jelentősen módosul 2024. január 1-jétől az útdíjfizetés: bevezetik a J5-kategóriát, emellett február 1-jétől a buszokra is kiterjesztik a rendszert. Az iData fejlesztései készen várják az aktuális útdíjváltozásokat, jelentette ki Zölei Nikolett, a társaság értékesítési vezetője a KözútVilág Expón.

Az iData 18 éve foglalkozik saját fejlesztésű és gyártású eszközökkel és szoftverekkel a telematika világában – kezdte bevezetőjében a cég értékesítési vezetője, aki az újdonságaik ismertetése előtt röviden bemutatta vállalkozásukat. 5400 partnerrel dolgoznak együtt, és a berendezéseik 40 ezer különféle célpontban találhatók meg: személy- és teherautókban, buszokban, munkagépekben, mozdonyokban, de vitorlás hajókban, sőt villanypásztorokban is – vagyis minden olyan eszközben, amelyről lehet adatot gyűjteni, majd azt kiértékelni. Jelenleg 8 országban végez értékesítési tevékenységet a több mint 130 nemzetközi munkavállalójuk – sorolta Zölei Nikolett.

A folytatásban röviden áttért a hazai útdíjbevallás és -fizetés történetére és az iData abban vállalt szerepére. Magyarországon 2013 júliusában vezették be a használatarányos útdíj rendszerét. Ez kezdetben káoszt okozott a bevallás valamennyi közreműködőjénél, de az elmúlt 10 évben kiforrott a technika, és ma már valamennyi szolgáltató profin tudja kezelni az útdíjakat és a visszajelzéseket.

Az iData készülékéhez, illetve az útdíjbevallásához tartozik egy WebControl-felület is, ahol látni lehet az útdíjra beregisztrált járműveket, illetve folya-matosan a szakaszlépéseiket. E felületen arra is lehetőség van, hogy Excel-táblázatban is megjelentessék az adatokat, ha a partner ezt kéri.

Ami az aktuális változásokat illeti, 2023. október 1-jén inflációkövető, 17,6 százalékos útdíjemelés történt, 2024 januárjától pedig újabb jelentős változások jönnek az útdíjfizetésben és rendszerében: új díjkategóriaként bevezetik a J5-tengelyszámot, amely az 5 vagy több tengelyes útdíjköteles gépjárműveket érinti. 2024. február 1-jétől pedig az eddig autópálya-matricával közlekedő, 3,5 tonna műszakilag megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó autóbuszoknak is át kell térniük a használatarányos útdíjfizetésre.

A J5-kategória bevezetésével a 4 tengelyt meg kell majd különböztetni az 5+ tengelyektől, ami szolgáltatói oldalon komoly szoftverfejlesztést igényelhet. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a legnagyobb járművek közül zömmel a nyerges vontatók részére január 1-jétől olyan kategória jön létre, amilyen addig még nem volt, és erre az úthasználóknak át kell váltani a jövő évi első úthasználat előtt. 2013-tól az útdíj indulásával a J2, J3 és J4 járművek azonosítására volt fölkészülve a telematikai piac, de mostantól már az 5 tengelyt is meg kell különböztetni. A 2024-es változáshoz tartozik, hogy az eddig fizetett útdíjat infrastruktúradíjra és a környezeti terheléshez köthető külsőköltség-díjra bontják meg. Az utóbbi a zaj- és levegőszennyezésből, valamint a szén-dioxid-kibocsátásból fakadó pluszdíj lesz. Fizetőssé válik a jelenleg még ingyenes M0 autóút M1-es és M5-ös autópályák közötti, valamint a Megyeri hídra eső szakasza.

Jó hír az iData ügyfelei számára, hogy az újdonságok miatt nem kell eszközt cserélni, az átállás semmilyen költséggel nem jár majd, nem kell a járműveket fizikailag érinteni a flottában, és változatlanul beállíthatók lesznek a riasztási funkciók. Az iData számára az is szerencsés, hogy a régi kijelzőeszközükön a J4 felirat mellett van egy LED, ami tökéletesen alkalmas volt arra, hogy ellássa a J5 funkciót. A kijelző felső részén található LED-ekre tudtak kerülni a visszajelzőkkel kapcsolatos kényelmi funkciók, mint például a tengelyszám-beállítás emlékeztetője. – Reméljük, hogy J6-ot már nem akarnak bevezetni – jegyezte meg ironikusan Zölei Nikolett.

NEM A FLOTTAMÉRET A LÉNYEG

Az iData utólagos útdíjfizetési szolgáltatást is nyújt. Az ügyfélnek előny, hogy csak a valós, megtett kilométerek után fizet, nem kell aggódnia a HU-GO folyószámla-egyenlege miatt; nem kaphat később fedezetlenségből adódó bírságot, és a vállalkozás likviditása javulhat. Az iData már akár az 1–2 autós partnerekkel is tud utólagos útdíjfizetésre szerződni. Ehhez csak egy hitelbiztosítási vizsgálat szükséges. Ez főleg februártól a rendszerbe lépő buszüzemeltetőknél lesz érdekes, mert számukra még újdonság az útdíjfizetési kötelezettség és a bevallás. Annak az ügyfélnek, aki az iDatával szerződik, nem kell feltölteni a NÚSZ-os egyenlegét, nem neki kell figyelnie, hogy az egyenlegén elegendő összeg áll-e rendelkezésre, mivel ő a járműveivel bekerül egy nagy egyenlegbe, és az a cég a felelős az egyenleg frissen és töltve tartásáért, amellyel a telematikai cég együtt dolgozik. Az iDatával szerződött partnerek pedig kéthetente kapnak számlát a valós útdíjhasználatukról, az elmúlt 15 nap teljesítését számlázzák ki számukra, amire 4–7 napos a fizetési határidő.