Szállítmányozás 2024 konferencia

Töretlen a tachográfok fejlődése

Töretlen a tachográfok fejlődése

Az idén 100 éves menetírók óriási utat tettek meg a kezdetektől, az okos tachográfok 2019-es megjelenésével pedig a fejlődés egyre gyorsul. Jól mutatja ezt, hogy az elkövetkező három év mindegyike változást hoz, és alkalmazkodást igényel a digitális menetírók használatában. Ezek mibenlétéről és gördülékeny kivitelezéséről is hallhattunk a KözútVilág Expo konferencián Márkusné Riss Erika, a Trans-Automat Kft. ügyvezetője előadásában.

Az idei év fontos változása volt, hogy augusztus 21-től az újonnan forgalomba helyezett, 3,5 tonnánál nagyobb össz-teherbírású, tachográfkötelezett járműveket már Smart 2 menetíróval kell felszerelni. A következő kötelező lépés, hogy jövőre a 2019 előtt forgalomba helyezett analóg és digitális tachográfokat kell erre a Smart 2-es szériára cserélni a nemzetközi fuvarozásban. – Fontos kiemelni, hogy belföldön nincs cserekötelezettség – tette hozzá Márkusné Riss Erika. Ezt követően, 2025-ben a 2019 után forgalomba helyezett Smart 1-es készülékeket kell lecserélni a 2-es generációra. A tervek szerint 2026-ban pedig a nemzetközi fuvarozásban leviszik a tachográf-beépítési kötelezettség súlyhatárát 2,5 tonnára. Ezek nagy terhet rónak majd mind a fuvarozóvállalkozásokra, mind a gyártócégekre.

Az új generációs menetírókra való átállás célja a piaci verseny egyenlőségének megteremtése. A Smart 2-es tachográf ugyanis nem ugyanazokkal a műszaki paraméterekkel és funkciókkal rendelkezik, mint elődje. Emellett az ellenőrzések megkönnyítése is komoly különbség a két típus között: a Smart 2-es tachográfoknak van GNSS beépített antennája és DSRC-modulja, ami a hatósági ellen-őrzéshez szükséges. – Ezek révén 2024. augusztus 21-től a hatósági ellenőrzést anélkül is el lehet végezni, hogy a járművet megállítanák – fejtette ki az ügyvezető. – Eddig 19 ilyen RTM-adatot tudtak lekérni, idén ez még 6-tal bővül, például a vezetési és pihenőidőkkel. Új funkció még – a Mobilitási Csomag első részeként –, hogy a kabotázs, a ki-berakodás és a határátlépés automatikusan bekerül a tachográf memóriájába. A több adathoz természetesen több piktogram is tartozik, ezek jelentéséről és kezeléséről érdemes a járművezetőket tájékoztatni.

A több adat több feldolgozandó feladatot, illetve több információt jelent. Ebben segít a Continental VDO Fleet rendszere, amelynek révén az automatizált letöltésekkel időt és pénzt lehet megtakarítani, ráadásul a felhőben tárolt, biztonságosan kezelt adatok bárhonnan elérhetőek. Emellett a törvényileg előírt, letöltési dátumokra vonatkozó időszerű emlékeztetők csökkentik az adatok esetleges hiányosságait, illetve a pontkártya még időben figyelmeztet a járművezetői jogsértésekre (beleértve az ERRU-irányelveket) – így elkerülhetőek a büntetések. A járművezetői tevékenységről, jogsértésekről és egyéb adatokról pedig részletes és automatikus heti jelentések is készíthetők.

Komoly kihívást jelent a Trans-Automat Kft.-nek, hogy a jövő évben a nemzetközi fuvarokat végző járműveknél esedékes tachográfcsere gördülékenyen valósuljon meg. – Ehhez tudnunk kellene, hogy mennyi tachográfra lenne szükség – vázolta a feladatot a szakember. – Jelenleg annyit tudunk, hogy 95 ezer teherjármű és 17 ezer személyszállító jármű van ma Magyarországon. Hogy ebből mennyi jár külföldre, nem tudni; mi úgy saccoljuk, hogy körülbelül a 70 százaléka. Vagyis jövőre alaphangon 4–5 ezer járműben kell menetírót cserélni, amihez felkészült műhelyekre van szükség.

A Trans-Automatnak 220 szerződéses partnere van az országban, ebből jelen pillanatban 110 olyan műhely van (220–230 szakemberrel), ahol képesek ezt a cserét végrehajtani. Egy ilyen készülék beszerelése vagy cseréje 2,5–3 óra, amiből csak a kalibrálás 1,5 órát tesz ki. Ahhoz, hogy a fennakadásokat elkerüljék, elengedhetetlen, hogy ne közvetlenül a határidő előtt, hanem egész évre jól elosztva végezzék el ezt a feladatot a fuvarozóvállalkozások. – Érdemes lenne tehát felmérniük, hogy 2024–2025-ben hány járművük lesz érintett menetírócserével és ezt jelezni nekünk. Nem kell előre megvenni a készüléket, de ha előzetesen elküldik az igényeket, mi is jobban fel tudunk készülni. És még így is ütközhetünk problémába, mivel jelenleg a tachográf hiánycikk, a gyártók még nem érték utol magukat. Jelenleg ugyan Írországban és Németországban lehet haladékot kérni a Smart 1-es tachográfok beszerelésére, itthon viszont nem – sorolta a helyzet buktatóit Márkusné Riss Erika.