Útdíjváltozások 2025-ben – európai kitekintéssel

Útdíjváltozások 2025-ben – európai kitekintéssel

Az UTA 60 éves múlttal kínál komplex csomagot: üzemanyagkártyát, útdíjfizetést, adózási és egyéb pluszszolgáltatást. A német eredetű vállalat Európára kiterjedő hálózattal rendelkezik, így a magyarországi viszonyokra is megfelelő palettát tud biztosítani, egy portfólió alatt kezelve az útdíjszolgáltatásokat, az üzemanyagkártya-rendszert és a flottamenedzsmentet is.

Multibrand üzemanyagkártyát forgalmaznak, több mint 60 ezer elfogadóhelyük van Európa-szerte. Az útdíjszolgáltatás tekintetében szintén többféle OBU-t (fedélzeti egységet) kínálnak, amelyek közül a két legkedveltebb készülék az UTA One és az UTA One Next. A SmartConnect Light rendszerük pedig megkönnyíti a flottamenedzserek és a tulajdonosok munkáját is.

Az új irány a digitalizáció, ez ebben a szakmában sem kerülhető el, azonban még sok olyan jármű és bennük OBU rója az utakat, amelyek kevésbé digitalizáltak, illetve a járművezetők egy része is még hagyományosabb, „analóg módon” gondolkodik és végzi a munkáját. Az UTA megoldásai alkalmasak arra, hogy az átállás minél rövidebb idő alatt, gördülékenyen mehessen végbe.

A jelenlegi rendszerben sokszor fordul elő bírságolás olyan okok miatt, hogy a gépkocsivezető rosszul állította be a tengelyszámot, az össztömeget, így egy esetleges közúti ellenőrzés során az eltérések miatt akár százezres nagyságrendben is kiróható bírság. Az UTA One és UTA One Next már képes a környező országok díjfizetési struktúráival is együttműködni, amihez 4G mobilhálózat elérhetősége szükséges.

„Mindenki digitalizál, ez az új irány, ez nálunk is így van, de próbáljuk megtartani a régi készülékeinket is, illetve nem megfeledkezni róla, hogy a kamionokban a gépjárművezetők még nem állnak olyan erős digitális alapokon, mint amennyire mi elképzeljük” – adott helyzetképet Réthy Kinga, az UTA Magyarország regionális igazgatója a KözútVilág konferencián.

Az európai integráció felé vezető utat az UTA One Next készülék hivatott kikövezni, mivel ez egy EETS-készülék (European Electronic Toll Service, Európai Elektronikus Útdíjfizetési Szolgáltatás), tehát több országban tudnak vele útdíjat fizetni a kamionosok. Emellett számos hasznos szolgáltatást és kényelmi funkciót el lehet vele érni, többek között a beszédhang-alapon működő beállítási lehetőséget, akár magyar nyelven is. Ez előbb-utóbb az OBU-knál is meg fog jelenni. Jelenleg manuálisan tudja beállítani a gépjárművezető a fedélzeti egység paramétereit, hamarosan a mesterséges intelligencia (AI) segítségével már beszélgetni is fog tudni az eszközzel, és el tudja neki mondani, hogy hány tengelyre és milyen össztömegre állítsa be önmagát a készülék. Az ilyen módon kevesebb hibával rögzített adatok megfelelő távmenedzsment-eszköz használatával, akár a flottamenedzser számítógépéről is lekérdezhetők.

A díjfizetés mellett a készülékek további fontos és hasznos adatokat is szolgáltatnak a központba, így követhető a tényleges útvonal, az esetleges nemfizetések vagy a pontatlan beállítások. Ez a későbbiekben lehet hasznos, ha esetleg bírságolás fordul elő. „Belgiumban akár 500 euró is lehet a bírság, és itt, Magyarországon is előfordulhat akár 50–150 ezer forintos tétel is. És amikor megkapjuk ezeket a bírságokat, akkor 90 százalékban biztos, hogy azt a választ kapjuk a gépjárművezetőtől, hogy jól állította be a készüléket” – vázolta a kockázatokat az előadó.

Meggyőződése szerint hosszú távon ezek az eszközök bőven megtérülnek. Tervezhető költségek, kevesebb büntetés, statisztikai adatok és kimutatások biztosítják, hogy a fuvarozóvállalat képes legyen koncepciót alkotni, kiaknázni az AI nyújtotta lehetőségeket és élvezni a fejlett digitális flottakezelés előnyeit.

 

AZ UTA ONE NEXT ELŐNYEI

  • Rugalmas járműcsere: a fedélzeti egység a flotta egy másik kocsijához rendelhető hozzá.
  • Applikációalapú vezérlés: kényelmes vezérlés okostelefonos alkalmazáson keresztül.
  • Átfogó, valós idejű telematika: az UTA One Next fedélzeti egység az UTA SmartConnect funkcióval kibővítve segíti a flottában lévő járművek helyzetének és útvonalainak áttekintését.
  • Rögzített telepítés: a szerelési és üzemeltetési hibák gyakorlatilag kiküszöbölhetők a készülék fix telepítésével, ami ellenőrizhető az UTA aktiválóeszközzel, hogy biztonságosan és büntetések nélkül lehessen vezetni Európában.
  • Átlátható költségek: fuvaronkénti átfogó jelentés a hét minden napján, a nap 24 órájában.
  • 4G hálózat: kompatibilitás az új 4G mobiltelefon-szabvánnyal.

 

FLOTTAMENEDZSMENT TELEMATIKÁVAL

Az UTA SmartConnect az UTA Edenred új telematikai megoldása, amelynek segítségével a fuvarozók egész Európában kapcsolatban maradhatnak a járműveikkel, mintha a vezetőfülkében ülnének. A GPS által gyorsan és egyszerűen meghatározható a járművek pontos helyzete, így valós idejű áttekintés nyerhető a flottákról. Akár az irodában, akár az úton az UTA SmartConnect hatékony flottaadminisztrációt tesz lehetővé, különösen a logisztika területén.