driveMybox: új mérföldkő a fuvarszervezés digitalizálásában

driveMybox: új mérföldkő a fuvarszervezés digitalizálásában

Az I.C.E. Transport majd’ három évtizedes működése alatt fókuszált már tengerre, vasútra, most pedig egy új lehetőség kiaknázásával megpróbálnak a közúti forgalomra is egy kis hatást gyakorolni: azon belül is a konténeres közúti árumozgások egy hatékony eszközzel való megtámogatását kínálják – hangsúlyozta a KözútVilág konferencián Ambruzs György, a cég ügyvezetője.

Évente 350–400 ezer konténer fordul meg Magyarországon, jellemzően tengeri árukkal, a kínai vasút színrelépése mellett. A kissé mostohagyerekként kezelt konténeres forgalom is mozgat évi cca 400 ezer konténert, ami egy szemmel jól látható piaci szegmens.

2018-ban egy nagyon erős piaci igényre született egy fejlesztési döntés a hamburgi Eurogate cégcsoportnál: 5 fiatalember döntően konténeres, kisebb részben informatikai tudással projektcsapatba tömörült egy olyan közúti konténerszervező platform életre hívására, amely megfelel a kor követelményeinek, és nem a korábbi kompromisszumok mentén nyújt megoldást.

A hagyományos fuvarbörzéknél többre vállalkozott a csapat, azt célozva, hogy a teljes konténerkezelési folyamatot lebonyolítsa a platform a piaci kínálat és a kereslet összekapcsolásával: megköti az üzletet a két fél között, valós idejű adatokkal végigkíséri a konténer útját, a szállítás után pedig még pénzügyileg is rendezi a megbízást. Tehát miközben a megbízó és a fuvarozó egymással közvetlen kapcsolatban áll, gyakorlatilag pár kattintással online felügyelhető az egyébként összetett folyamat.

„Sikerült egy letisztult felületet létrehozni, ami óriási felüdülés a táblázatos, kusza megoldások után, és egy korszerű digitális eszköz a konténerkezelésben” – tette hozzá Ambruzs György. A fejlesztés arra fókuszált, hogy a folyamat minél egyszerűbb, átláthatóbb és követhetőbb legyen. Itt nem eldönthető, hogy szeretné-e látni az ügyfél, hogy hol jár az áruja, mert mindenképpen látni fogja minden pillanatban, és a költségek is követhetőek. „Már a tesztfolyamatok során is tapasztaltuk, hogy ez nem minden fuvarozónak volt ínyére, de az új idők új kihívásokat támasztanak, és aki láthatatlanul közlekedne, annak maradnia kell a régi megoldásoknál” – szögezte le az előadó.

A rendszer a mostani digitális megoldások modelljét követi: összeköti a piaci igényt a kapacitásokkal, szélesítve a merítési kört, természetesen a zöldlogisztika jegyében, például különböző módon serkentve a karbonsemleges megoldások használatát. Ambruzs György szerint azonban az a legfontosabb, hogy egy komplex folyamatot minél észszerűbben – a lehető legkevesebb fölösleges mozdulattal és üresfutással – bonyolítsunk le, mert ezzel lehet a legtöbb energiát megtakarítani.

A digitalizáció ebben az értelemben mankó a vállalkozások számára, legyenek ezek a legnagyobb multik vagy egyéni vállalkozók; aki regisztrál a driveMybox rendszerbe, egy olyan digitális hátteret kap, aminek fejlesztéséért korábban sok millió forintot fizetett volna, és még az sem biztos, hogy megfelelő lett volna számára.

Minden rendszer közvetlen API-kapcsolattal, azonnali adattovábbítással bekapcsolható a driveMybox platformba, ahol minden adat, információ és fuvarokmány elérhető lesz. Az ügyfél azonnal látja, hogy milyen áron fogja tudni a fuvart lebonyolítani, mert az árakat a rendszer határozza meg. „Nem titkoltan bízunk abban, hogy ez egy kicsit meglódíthatja a most kínzó problémaként jelentkező egy helyben toporgást a fuvardíjakkal. A platform fix fuvardíjakkal dolgozik, amit az ügyfelek pár kattintással könnyedén ellenőrizni tudnak” – részletezte az ügyvezető.

A rendszer már működik Németországban és Olaszországban, és az első tapasztalatok rendkívül pozitívak. Jelen pillanatban globálisan egy amerikai fejlesztésen kívül nem sok hasonló konténeres fuvarszervező platform áll rendelkezésre. „A hazai honlap már él, a platform pedig heteken belül elindul Magyarországon is, az utolsó tesztelési fázisokban tartunk” – zárta előadását a szakember október elején.