Szállítmányozás 2024 konferencia

Végső visszaszámlálás

Végső visszaszámlálás

A Trans-Automat a Continental VDO képviselete, és munkatársaik immár több mint 33 éve vannak otthon a menetírók (tachográfok) világában, beleértve a forgalmazásukat, beszerelésüket, kalibrálásukat, az adatletöltések kiértékelését, a műhelyek felkészítését és a különböző képzéseket. Márkusné Riss Erika ügyvezető vészharangot kongatott a közúti fuvarozási szakmai fórumon: a jogszabályi előírások szerint alig 3 hónap van a tachográfcserére azon 3,5 tonna feletti járművekben, amelyekbe eddig még nem szerelték be az eszköz legújabb intelligens változatát.

Mit tud az új, Smart 2 fedőnevű tachográf? A pluszfunkciók közül Márkusné Riss Erika az automatikus határátlépést emelte ki. Ez az, ami a járművezetők álma is volt: hogy ne kelljen megállniuk, csak áthaladniuk a határokon, és a menetíró mellett a sofőrkártya is rögzíteni fogja. A tachográf önmagában természetesen rögzíti a határátlépést, de a kártya nem mindegy, hogy milyen: a 2023. augusztus 21. előtt kiváltott kártya nem rögzíti automatikusan a határátlépést, mert nem alkalmas rá. Tehát a DTCO 4.1-es menetíró ugyan teljesíti a kötelezettséget, ám csak a megfelelő Gen2V2-kártyával együtt képes gördülékennyé tenni a határátlépést a sofőrök számára. Ennek hiányában sajnos határátlépés alkalmával az új tachográffal is meg kell állni és kézzel regisztrálni a határátlépés tényét.

Az állami támogatás ezzel kapcsolatban két nagy eszközbeszerzési projektre adott lehetőséget: az egyik ezek közül az okostachográfok úton törté-nő ellenőrzését támogatja. A DSRC (Dedicated Short-Range Communication) minden intelligens menetíróban megtalálható, de a felhasználónak – a járművezetőnek vagy a cégnek – látszólag haszontalan. A hatósági ellenőrzésnél azonban a benne lévő 25 RTM-adatot ellenőrizni tudja a hatóság úgy, hogy nem állítja meg a járművet. Ez egy előellenőrzés, ami igazából a manipuláció kiszűrésére szolgál. Az EU-ban 2025. január 1-jétől egységesen él, hogy ha a DSRC-leolvasó jármű mellett elhaladva nem érkezik adat, akkor feltehetően elmaradt a tachográfcsere, és megállítják a fuvareszközt ellenőrzésre, bírságolásra (ld. keretben. A szerk.).

Az előadó hozzátette: minden EU-tagállam hatóságának 2024. augusztus 18-ig kellett felkészülnie az okostachográfok ellenőrzésére. Hazánk nem jár az élen, mint mások, ahol már használják az új rendszert, de nem vagyunk rossz helyzetben sem, mert legalább bekerültünk a tesztelési körbe. Jelen pillanatban az EKM jóvoltából a VDO-nak is van ilyen ellenőrző-rendszere, szeptember második felében tesztelték is itt, Magyarországon. „Nagyon jól muzsikált, nyilván kevés olyan jármű volt éppen azon az úton, ami már a smart tachográfokkal rendelkezik, de azért adatokat és statisztikát már le tudtunk hívni belőle” – értékelte az ügyvezető.

Ami a felkészülést illeti, országszerte mindössze 130 műhely rendelkezik megfelelő személyi és tárgyi feltételekkel a cserékhez, köztük nagyjából a fele a Trans-Automat hitelesített szervizpartnere. Ezért nagy körültekintéssel kell műhelyt választani, és nem mellékesen egy csere ideje járműtípustól függően 2,5–3 óra, így kell számolni a fuvarból kieső állásidőt. Az előadó tapasztalata szerint sajnos nagyon sokan hagyják a műveletet az utolsó pillanatra, ezzel együtt szűkülnek a lehetőségek a szabad időpontokra.

A szakember ennek kapcsán felhívta a figyelmet: már most érdemes felmérni, hogy mely flottában milyen cserék esedékesek jövőre, ugyanis 2025. július 1-jéig a nemzetközi fuvarozást végző könnyű (2,5–3,5 t) haszongépjárművekbe is be kell szerelni a DTCO 4.1-es intelligens menetírót a 2019 utáni Smart 1-ek helyére.

 

BÍRSÁGTÉTELEK

Idehaza immár akár 1 millió forintba is kerülhet, ha valaki nem cserél tachográfot, és fennakad az út közbeni ellenőrzésen, de egy több országon átívelő fuvar esetén minden egyes országban, ahol áthalad, külön-külön büntethetik meg a vétkest, hol több ezer, hol több tízezer euróra. Maga a tachográfcsere azért ennél sokkal kevesebbe kerül.