A Gazdaságfejlesztési Minisztérium a fuvarozóvállalkozások versenyképességének további javítása érdekében november 10-én együttműködési megállapodást kötött a fuvarozói ágazat két jelentős képviselőjével, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületével és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületével.
A megállapodás célja, hogy tovább erősítse a hazai logisztikai és közúti fuvarozói iparágat, különös tekintettel annak nemzetgazdaságban betöltött szerepére. Ez jelenleg a bruttó hazai hozzáadott érték 5 százalékát teszi ki, ezt az értéket a kormányzat 2030-ra 10 százalékra kívánja emelni. Ez a mindennapokra lefordítva azt jelenti, hogy több árut kell majd elszállítani, és további cél, hogy a magyar árut magyar vállalkozások szállítsák. Ehhez az infrastruktúrát még tovább kell fejleszteni új autópálya építésével, vasútfejlesztéssel, a légi szállítmányozás megerősítésével és a logisztikai parkok fejlesztésével.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium folyamatosan egyeztet a fuvarozók képviselőivel azért, hogy megfelelő intézkedések szülessenek az iparág megerősítése érdekében. Ennek köszönhetően a szakmai szervezetekkel közösen korábban kidolgozták a logisztikai szektor megerősítését célzó versenyképességi csomagot, valamint a szaktárca javaslatára a kormány arról is döntött, hogy az adómentesen adható napidíjat belföldi kiküldetés esetén 3 ezer forintról 9 ezerre, míg külföldi kiküldetés esetén 60 euróról 85-re emeli.
A mostani együttműködési megállapodás rögzíti, hogy a kormány gondoskodik a gázolaj jövedéki adótartalmából visszaigényelhető összeg 10 forintra növeléséről, valamint a minimális szolgáltatási díj bevezetéséről, amely három altípussal jöhet létre. Emellett a dokumentum rögzíti az árutovábbításában részt vevő alvállalkozók számának maximalizálását, miszerint a feladó által megbízott fuvarozó a teljesítéshez további egy alvállalkozót vehet igénybe.
Ugyanakkor a fuvarozók is komoly vállalásokat tettek: gépjárműveikbe lehetőség szerint a hazánk területén található töltőállomásokból vételeznek üzemanyagot. A két szervezet tagjai esetében jelenleg évi 190 millió liter üzemanyagot tesz ki az itthon tankolt mennyiség. A felek mindent megtesznek annak érdekében, hogy ez további 50 millió literrel emelkedjen 2024-ben. Emellett ösztönzik, hogy a fuvarozók csökkentsék a járműflottáik átlagéletkorát, ezzel is segítve a kormányzat klímapolitikai céljainak elérését. (Fotó: Papp Szabolcs)