2024. január 28-án lépett hatályba a közúti árutovábbítási szerződésekről (KÁSZ) szóló módosított kormányrendelet. Az új előírások csak belföldi relációban érvényesek, és megteremtik a felelős és fenntartható üzletpolitika alapját a közúti fuvarozásban és szállítmányozásban.
Új fogalmak
A 2016-ban kihirdetett KÁSZ-rendelettel a jogalkotó segíteni kívánta a magyarországi közúti fuvarozói iparág működését, tiszta piaci körülményeket teremtve a hazai vállalkozások számára a megbízókkal kötött szerződéses viszonyaikban. A jogszabály január végétől hatályos módosításai ugyanezeket a célokat erősítik, kiemelt figyelemmel a fuvarozói költségek érvényesítésének támogatására. A rendelet ezért új elemként bevezette a minimális szolgáltatási alapdíjat, a rakodási, raklap-válogatási és állásidődíjat, valamint rögzítette a fuvarfeladatokba bevonható alvállalkozók számát.
- Minimális szolgáltatási alapdíj: a 3,5 tonna össztömegtől bevezetett díj a kilométer alapján elszámolt megbízásoknál alkalmazandó a magyarországi le- és felrakóhelyek között végzett szállításoknál.
- Rakodási és raklap-válogatási díj: ha a szerződő felek rakodásban való részvételben állapodnak meg, akkor minimum bruttó 10 975 forint/óra rakodási és raklap-válogatási díjat számolhat fel a fuvarozó.
- Állásidődíj: óránként legalább 8636 forint állásidődíj kiszámlázására jogosult a fuvarozó, ha a szerződésben meghatározott időre készen áll az átvételre vagy kiszolgáltatásra, de az áru rakodása az azt követő egy órán belül nem fejeződik be (az ezen felüli időtartam az állásidő).
- Alvállalkozó. A feladó által megbízott fuvarozó további legfeljebb egy alvállalkozót vehet igénybe az adott fuvarfeladat elvégzésére. Az előírás célja, hogy kiszoruljanak a feladó és fuvarozó által nem ismert szereplők a szerződéses kapcsolatokból. A jogszabály azonban azt is rögzíti, hogy a szerződő felek ettől eltérően is megállapodhatnak.
A szakma szerint
A minimális szolgáltatási alapdíj nem azonos a fuvardíjjal, ez utóbbit – az eddigi gyakorlat alapján – az adott megbízás paraméterei szerint, az önköltség minden elemét figyelembe véve kell számítani, hívja fel a figyelmet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a NiT Hungary. A szakmai szervezetek szerint a minimális szolgáltatási alapdíj bevezetése ellenére a fuvarozók felelőssége marad, hogy reális fuvardíjban állapodjanak meg ügyfeleikkel. Az a vállalkozó, aki önköltségi ár alatt dolgozik, veszteséggel működik. Az érdekképviseletek úgy látják: a módosított KÁSZ-rendelet a fuvarozói oldalt védi, és belföldi relációban jó kiindulási alap lehet a reális fuvardíj meghatározásához.