Jól halad a három új fő magyar-szlovák közlekedési tengely előkészítése – jelentette ki Magyar Levente a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára magyar újságíróknak csütörtökön Pozsonyban, ahol a két ország közti infrastrukturális fejlesztésekről tárgyalt a szlovák kormány a beruházásokban érintett szaktárcáinak vezetőivel.
A három új fő közlekedési tengely az új komáromi Duna híd, a Rajkát Győrrel összekötő autópálya illetve a Miskolc-Kassa autópálya, amelyek építési munkálatai már hamarosan elkezdődnek.
Magyar Levente elmondta: megállapodás született arról, hogy már néhány héten belül leteszik az új komáromi Duna híd alapkövét.
Hozzátette: a Budapest-Pozsony autópálya utolsó hiányzó szakasza, az M15-ös építése valószínűleg még az idén elkezdődik, a Miskolc-Kassa autópálya magyarországi szakaszának megépítésére szükséges 230-240 milliárd forintos összeget pedig már elkülönítették, ennek előkészületei zajlanak, az építkezés pedig jövőre indul meg.
Az államtitkár rámutatott: sok kisebb közlekedési összeköttetés is tervben van, ezeknél azonban még akadnak teendők. Kifejtette, korábban megállapodás született arról, hogy 21 kisléptékű útkapcsolattal kötik össze a két ország közös határtérségeit, és bár ez a program is halad, vannak fennakadások, elsősorban a tagállami és az önkormányzati társfinanszírozás hiányosságaiból adódóan. „Úgy tűnik erre is sikerül megoldást találni és így legkésőbb jövőre legalább 5-6 új útkapcsolat kiépítése kezdődhet meg a közös határszakaszon” – tette hozzá.
Magyar Levente a két ország közötti közlekedési kapcsolatok fejlesztésére további nagy lehetőségeket lát, ilyennek nevezte például azt is, hogy Magyarország és Szlovákia között 7 olyan vasúti összeköttetés van, amelyeken nincs vasúti személyforgalom.
„Szeretnénk ezt a problémát minél hamarabb és minél hatékonyabban kezelni, például a Győr és Pozsony közötti vasúti személyforgalmat a lehető legrövidebb időn belül megindítani” – hangsúlyozta az államtitkár. Hozzátette: a vasúti személyforgalom újraindítása a tervezett szakaszokon a jelenleg több esetben nem biztosított kishatárforgalom megteremtésére is megoldást kell, hogy jelentsen.
MTI