Szállítmányozás 2024 konferencia

Hogyan enyhíthetjük az elszálló flottaüzemeltetési költségeket? – beszélgetőtársunk Zölei Nikolett, az iData értékesítési vezetője

Hogyan enyhíthetjük az elszálló flottaüzemeltetési költségeket? – beszélgetőtársunk Zölei Nikolett, az iData értékesítési vezetője

A céges járművekkel kapcsolatban az elmúlt időszakban megjelent rendelkezések kétségtelenül óriási többletköltséget rónak a vállalkozásokra. Júliustól csaknem a duplájára nőtt a cégautóadó, és még ennek a hónapnak a végén megszűnt a céges tulajdonban lévő járművek hatósági áron való tankolása. Ezt fejelte meg a szervizköltségek emelkedése, egyrészt az alkatrészek drágulásából, másrészt a munkadíjak emelkedéséből adódóan. Az iData összegyűjtötte szolgáltatásai közül azokat, amelyek kifejezetten a költségoptimalizálásra fókuszálnak.

– Milyen iTrack-szolgáltatásokkal enyhíthetjük a személygépjármű-flották üzemeltetésének költségeit?

– Ilyen például a privát és céges utak szétválasztása. Itt a legfontosabb, hogy a magánszemélyek, munkavállalók személyes adatainak védelmét – az autójuk követésének ellenére – teljesen tiszteletben tartsuk. Ezzel egy időben a munkavégzés pontosságának és helyességének kontrollját lehetővé kell tennünk, hiszen a munkaadó részéről a munka ellenőrzésének igénye korrekt és jogos igény. A privát és céges utak különválasztását munkaidő, nevezetes pont és kapcsoló alapon is elvégezhetjük. A privát utak a felhasználók számára elrejtve maradnak, de a rendszer hátterében a kimutatásokhoz elérhető a privát állásban megtett kilométerek száma, így ezek pontosan elszámolhatók. Az egyedi igények alapján különböző jelentéseket tudunk létrehozni. Például kimutatható, hogy a havi privát futásteljesítmény megengedett értékét túllépte-e valamelyik munkatárs, és mennyi kilométerrel. Akár egy km/költség összeg is beállítható, aminek segítségével azonnali kimutatás kérhető a túlhasználat térítésköteles összegéről. A privát/céges kapcsoló használatával elkülöníthetjük a magán- és céges parkolásokat az automatikus parkolórendszerben. Ezáltal egyszerűen elszámolhatóvá válik a privát parkolások összege, és a munkavállalónak sem kell aggódnia a privát útjai során az esetleges kényelmetlenségek vagy büntetések miatt.

– És mi a helyzet akkor, amikor többen is használnak céges (kulcsos) autót?

– A másik fontos szolgáltatásunk éppen a sofőrazonosítás, amit PIN-kezelőpanellel vagy RFID-kártyával oldunk meg, ami lehet kártya- vagy kulcstartóformájú. Az azonosításra kérhető csipogó figyelmeztetés, de az is, hogy azonosítás hiányában a rendszer automatikusan tiltsa a jármű indítását. Bármely esetben amennyiben mégis azonosítatlan közlekedést érzékel a rendszer, az ügyfél kaphat rá e-mail-es riasztást, amivel azonnali visszajelzést kap a rendszer nem megfelelő használatáról. A sofőrazonosítás segítségével a rendszer minden útvonalhoz társít egy gépjárművezetőt, ezzel munkavállalókhoz kapcsolhatók a mozgások. A sofőrazonosítás biztosításával gépjárművezetőre szűrve is kérhetünk kimutatásokat: mikor melyik autót használta, mennyit és hová utazott vele. Továbbá munkaidő-kimutatások, napidíj-számítások, költségelszámolások és a privát/céges utak pontos kimutatásai kérhetőek le, valamint a vezetésistílus-elemzés funkciónak is ez az alapeleme.

– Mitől egyedi az iData vezetésistílus-elemzés szolgáltatása?

– Egy egységes, súlyozott pontozási rendszert alakítottunk ki. Az így kapott eredmények megmutatják, hogy melyik gépjárművezetőnek van esetleg szüksége vezetéstechnikai tréningre. A vezetési stílus elemzéséhez olyan összetevőket mérünk, mint például a túl erős gyorsítás és lassítás, a túl erős kanyarodás, sebességhatár-átlépés (gyorshajtás), nem előrelátó vezetés. Azt is vizsgáljuk, hogy az adott defenzív vezetési események milyen típusú úton történnek: Budapesten, városban, autópályán vagy egyéb úton. Ennek megfelelően súlyozzuk a hibaeseteket. Minden jármű esetében 1000 km-re vetítve mutatjuk be az események számát, így könnyen és igazságosan összehasonlíthatók a járművek és a gépjárművezetők vezetési értékei. Segítségével a jármű fogyasztása és szervizigénye is sokkal kedvezőbb lehet, valamint korrektül motiválhatóak a munkavállalók: 100 ezer forintig járulékmentes jutalom adható a példásan vezető kollégáknak.

– Hogyan kapcsolódik ehhez a NAV-norma alapú üzemanyag-elszámolás riport?

– A kimutatást el tudjuk készíteni jármű- és járművezető-alapon is, és mindenekelőtt teljes értékűen meg tudunk felelni a NAV által megfogalmazott elvárásoknak. A megtakarítás számításának alapja, hogy az autó milyen úton járt (Budapest, megyeszékhely vagy terep, egyéb város, földút, nem korrigált út). Ezekhez az úttípusokhoz a NAV meghatároz egy korrekciós számot. Figyelembe kell még venni a NAV által közzétett „üzemanyag-fogyasztási norma” számokat, amelyek akár járműtípusonként is eltérőek lehetnek, de használható az egyszerűsített kategorizálás is.

– Milyen szolgáltatások csökkentik az adminisztrációs terheket a cégeknél?

– Az előbb felsoroltakon kívül például az elektronikus menetlevél, amelynek éppen ez a legnagyobb előnye (a továbbiakat ld. keretben. A szerk.). A szervizfigyelő alkalmazásunkkal szintén csökkenthető az adminisztrációs teher: amikor a gépjármű meghaladta az adott kilométerfutást, vagy elérte a következő szervizelés dátumát, a rendszer ezt jelzi. Ugyanitt a lejáró dokumentumokra is kérhető figyelmeztetés. A jármű rendszáma a listában piros színű jelölést kap. Az akkumulátorfigyelés célja, hogy amikor hosszabb állás esetén bizonyos szint alá esik az akkumulátor töltöttsége, akkor e-mailben értesítve azonnali figyelmeztetést kapjon a járműfelelős, hogy az akkumulátort időben fel tudja tölteni.

– Felgyorsult az elektromos és hibrid autók terjedése. Milyen speciális megoldásokat kínál az iTrack e gépjárművekre?

– Elektromos és hibrid járművek esetén a CAN-adatokból kiolvasható, hogy töltőre van-e csatlakoztatva az autó, a töltés folyamatban van-e, mekkora az akkumulátor töltöttségi szintje, mekkora töltéssel zajlik a folyamat a töltőkábel függvényében. E CAN- és egyéb GPS-adatok  összegyűjtésével különböző riportokat tudunk összeállítani, amelyek segítségével hatékonyabban üzemeltethető a flotta. A bemutatott riportban megtekinthető a töltés időpontja és helyszíne, a töltés feszültségértéke és az akkumulátor töltöttségi szintje. A kimutatásban megvizsgálható, hogy fontos ponton (telephely, a munkavállaló otthona, a rendszerben rögzített egyéb ponton) történt-e a töltés, így elszámolható a munkavállalóval az otthoni töltéséből fakadó költség, a munkáltató pedig pontos képet kap a valóban térítéses töltésekről. A táblázatban beállítható a kWh értéke is, így annak kitöltésével forintra pontos kimutatás nyerhető. Lehetőség van a betankolt üzemanyag és a töltések folyamatos nyilvántartására, riportálására is. Ennek és például a vezetésistílus-elemzés szolgáltatásunknak az együttes segítségével támogatni tudjuk a munkavállalókat, hogy minél több kilométert tudjanak elektromos üzemmódban megtenni és minél jobban minimalizálni tudják a robbanómotor használatát. A feldolgozott információkat meg tudjuk jeleníteni online a nyomkövető ablakban és az applikáción is. Figyelemmel kísérve a változásokat az iData így kínál azokra azonnal megoldást ügyfelei részére.

 

ITRACK MEGOLDÁSOK ELEKTROMOS ÉS HIBRID JÁRMŰVEKHEZ

Gépjárműtípusonként és évjáratonként egyedi felmérés szükséges.

Az előzetes vizsgálat alapján kinyerhető az autóból:

– a fordulatszám;

– az összesen megtett távolság;

– az üzemanyagszint (hibrid autó esetén);

– a hűtőfolyadék mennyisége;

– az ajtók nyitott-zárt állapota.

 

Töltési információk:

– töltőre van-e csatlakoztatva az autó;

– a töltés folyamatban van-e;

– mekkora az akkumulátor töltöttségi szintje;

– mekkora töltéssel zajlik a folyamat a töltőkábel függvényében.

 

A kinyert információkból kimutatások készíthetőek:

– a töltés időpontjáról;

– a töltés helyszínéről;

– a töltés feszültségértékéről;

– az akkumulátor töltöttségi szintjéről;

– arról, hogy fontos ponton (otthon, munkahelyen, közterületen) történt-e a töltés.