„Új lehetőségek várnak ránk!”

„Új lehetőségek várnak ránk!”

Saját telematikai tevékenységük mellett az iData új, norvég tulajdonosáról, a Norbit csoportról is beszámolt a KözútVilág Expón tartott előadásában Zölei Nikolett értékesítési vezető. A váltás erős hátteret fog biztosítani a magyarországi cégnek, ám a napi munkavégzésben a korábbi magyar tulajdonosok aktív szerepe megmarad az eddigi feladataiknak megfelelően. Szabó András egyedüli ügyvezetőként irányítja a cég életét.

Az egyik meghatározó döntési szempont volt, hogy a két cég kultúrája közel áll egymáshoz, egyformán nyitottak a piac egyedi igényeire. A Norbit számára fontos volt, hogy az iDatának 15 éves szakmai tapasztalata van a telematikai piacon, valamint a járműelektronikában és a CAN-bus-os rendszerekben. A Norbithoz hasonlóan az iData saját fejlesztésű és gyártású termékekkel rendelkezik, és az iData szolgáltatási tapasztalatával vált teljessé a Norbit portfóliója. Az iData több mint 8 éves szakmai tapasztalata a magyar útdíjak terén nagy értéket képvisel.

A magyar cég 8 országban folytat értékesítési tevékenységet közép-kelet-európai leányvállalatok és disztribútorok segítségével. Ezáltal a Norbit 16 országban folyó eladási tevékenysége tovább bővül. Szimpatikus volt nekik, hogy az iData számára folyamatos az ügyfél-interakció, amivel a közel 20 fős ügyfélszolgálata, értékesítési csapata és összességében a 120 fős munkavállalói állománya 4800 ügyfél 37 ezer járművét szolgálja ki és biztosítja a folyamatos telematikai felügyeletet.

Zölei Nikolett bemutatta a résztvevőknek a Norbit cégcsoportot: 1995-ben alapították, központja Trondheimben, a norvég Szilícíum-völgyben található. Munkavállalóik száma a magyar vásárlással 400 fő fölé emelkedett, a 40 magyar fejlesztővel megduplázódott a mérnökcsapat létszáma. Három üzletáguk közül az Oceans a legérdekesebb, amely a tengerben és vizekben használható technológiákat fejleszti és gyártja (ld. keretben. A szerk.).

A termékfejlesztés és megvalósítás (PIR) üzletágukban az ügyfelekkel együtt egyedi igényeket valósítanak meg. Szerződéses gyártásban vesznek részt az autó-, a gyógyszer-, a hadi és az energetikai iparban, amelyekben robotokkal és automatizált gyártósorokkal készítenek eszközöket, illetve támogatást nyújtanak a termékek kereskedelmi engedélyezésében és bevezetésében.

Az intelligens közlekedési rendszerek fejlesztése és forgalmazása (ITS) a harmadik nagy egység, ehhez az üzletághoz csatlakozott az iData. A norvégok ennek keretében gyártanak DSRC-alapon működő, útdíj-bevallásra szolgáló eszközöket, valamint szintén az útdíjhoz szükséges kamerarendszereket fejlesztenek és telepítenek. GSM- és GPS-antennákkal kiegészítve műholdas alapú útdíj-bevallásra is alkalmas eszközöket állítanak elő.

„Kaptunk egy nagyon erős tőkét a hátunk mögé, ami a mai világban hatalmas nagy lehetőség. A jelenlegi stratégiai lépéseink egyike, hogy szeretnénk további 4 országgal bővíteni a szolgáltatási területünket, illetve lehetőségünk van több országon átívelő projektek megvalósítására” – mondta az értékesítési vezető.

Az iData a jövőben – norvég segítséggel – támogatást kap, hogy növelje fejlesztői kapacitását, továbbfejlessze hardvereit és új fedélzeti eszközzel lépjen piacra. Nagyon tetszik a norvégoknak az iData NaviTrack-szolgáltatása is, amellyel a fuvarszervezőknek nyújtanak segítséget a komplex fuvarszervezés elvégzéséhez.

 

TENGERI ÉS VÍZI MEGOLDÁSOK

Legutóbb egy izraeli cég kérte fel a norvégokat egy part menti móló felmérésére; egy hatalmas hajó ütközött az építménynek, a cölöpszerkezetek megsérültek, és egy többsugaras szonárral állapították meg az acélcölöpökben keletkezett károkat. Az adatok kiértékelése után megállapították, melyik a sérült cölöp, a búvárok már csak szemrevételezték a megállapítások helyességét, így sokkal pontosabb tervet tudtak készíteni a helyreállításról.

Egy másik esetben a kamerarendszerük segítségével egy hajóbalesetkor akár 3 kilométeres távolságból meg tudják állapítani, hogy a vízbe esett embereknek mennyi a testhőmérséklete, és kit kell először kimenteni a kihűlés veszélye miatt.

A szonáros technika – kombinálva a radartechnológiáikkal – fontos megoldást jelenthet az olajkutak számára: részletgazdag térképet tudnak készíteni a tengerfenékről, hol és miként valósítsák meg az olajcsövek lefúrását, emellett olajszivárgást is tudnak észlelni, valamint a 0–24 órás diszpécserszolgálatukkal olajszivárgás esetén riasztják a területileg illetékes szakembereket.

A lazacfarmoknál mélymerülős megoldásaikkal arra ösztönzik a halakat, hogy nagyobb távolságot tartsanak egymástól és többet mozogjanak, hogy nagyobbra nőhessenek. Arra is rá tudják venni őket, hogy mélyebbre ússzanak, így a felszín közelében lévő legyek, szúnyogok kevésbé tudják megfertőzni őket. E technológia használatával sokkal hatékonyabb a halgazdaság, és egészségesebb lazachoz juthatnak a vásárlók.