Szállítmányozás 2024 konferencia

Telematikai megoldások a kedvezőbb költségekért – beszélgetés Gábor Orsolyával, az iData marketingvezetőjével

Telematikai megoldások a kedvezőbb költségekért – beszélgetés Gábor Orsolyával, az iData marketingvezetőjével

A statisztikák szerint 2024 első felében Magyarországon nőtt a közúti balesetek száma, különösen a súlyos sérüléseké, és 2023-hoz képest 9,2 százalékkal több személyi sérülés történt. A balesetek fő oka a gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása, ugyanakkor az ittas vezetők aránya tovább csökkent. Másfelől a kötelező gépjármű-biztosítási díjak (kgfb) is emelkedtek idén – az előző évhez viszonyítva átlagosan 3 százalékkal –, köszönhetően az infláció, a balesetszámok és az ezekhez kapcsolódó kárkifizetések növekedésének. A trend folytatódik, a céges gépjárműflottával rendelkező vállalkozások biztosítási és gépjármű-fenntartási költségeit tehát szükséges optimalizálni.

– Hogyan segítheti a telematika e kiadások csökkentését?

– Az iData Kft.-nél mindig arra törekedtünk, hogy olyan fejlesztéseket, szolgáltatásokat kínáljunk az ügyfeleinknek, amelyek hozzásegítik őket költségeik optimalizálásához. Ezt a szemléletet követve alkottuk meg a kárhányad-csökkentő programunkat is, amelynek célja a gépjárműflotta biztosítási költségeit csökkenteni és azokat a legkedvezőbb módon használni. Ennek alapja az iTrack megbízható szolgáltatásainak igénybevétele, ami nemcsak a biztosítási költségek csökkentését segíti, de támogatja az előrelátó vezetést, hatékonyabbá teszi a veszélyes helyzetek felismerését és a proaktív cselekvést a balesetek elkerülése érdekében, ezáltal kisebb lesz azok bekövetkezési valószínűsége.

– Miket foglal magában a kárhányadcsökkentő program?

– A kárhányad tulajdonképpen a kifizetett károk összegének és a biztosítási díjbevételeknek az arányát fejezi ki. Minden vállalat árazza a kockázatot, különösen a biztosítótársaságok, egy baleset bekövetkezése pedig statisztikákkal és matematikai számításokkal modellezhető. Ebben a tekintetben a biztosítóknak sokat ér, ha valaki mérsékelni tudja a baleseti kockázatot. Itt jön képbe az iData: az, hogy mennyire biztonságosan és gondosan használja gépjárművét egy gépjárművezető, előre programozható, tanítható és ellenőrizhető a szolgáltatáscsomagunkkal. Természetesen a meglévő szolgáltatásaink mellé továbbiakat kellett fejleszteni, hogy mindenben megfeleljünk a biztosítók elvárásainak. A biztosítási díjak sok gépjármű-tulajdonos számára komoly költséget jelentenek, de az iTrack telematikai szolgáltatásaival most jelentős megtakarítást érhetünk el. Akár 3,5 tonna alatti vagy feletti gépjárműről legyen szó, az iTrack segít optimalizálni a vezetési szokásokat és biztonságosabbá tenni a közlekedést, akár 20 százalékkal kevesebb biztosítási költségek mellett. Az iTrack innovatív technológia a gépjárművek mozgását, vezetési stílusát és egyéb fontos adatokat figyeli, majd elemzi ezeket az információkat. Az adatok alapján személyre szabott visszajelzéseket ad a gépjárművezető vezetési szokásairól, ami segít a balesetek elkerülésében, a költséghatékonyabb üzemeltetésben, és alkalmazásával, a szolgáltatásai igénybevételével kedvezőbb biztosítási díjak érhetők el.

– Hogyan mérsékelhetőek a flotta költségei?

– A modern vállalatok számára a hatékonyság és a költségek csökkentése mellett a munkavállalók biztonsága is kiemelten fontos szempont. A járulékos nyereségek a cégek számára kedvezőbbé teszik a működést, miközben hozzájárulnak a hosszú távú fenntarthatósághoz. Például a gépjárművek kopó és forgó alkatrészeinek gyakori cseréje jelentős kiadás, ám megfelelő vezetési szokásokkal, rendszeres karbantartással és telematikai megoldások alkalmazásával csökkenthető az alkatrészek igénybevétele, így ezek ritkábban szorulnak cserére. Ez közvetlenül mérsékelheti a szervizköltségeket, ami hosszú távon jelentős megtakarítást eredményezhet. A telematikai rendszerek alkalmazása és a tudatosabb vezetési stílusok bevezetése révén jelentősen csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás is. A jármű hatékonyságának növelése nemcsak gazdaságilag előnyös, de környezetvédelmi szempontból is kedvező. Az alacsonyabb üzemanyag-költségek hosszú távon komoly megtakarításhoz vezetnek, és hozzájárulnak a fenntarthatóbb működéshez. Ezenfelül a balesetek megelőzése és a munkavállalók biztonságának garantálása nemcsak erkölcsi kötelesség, hanem üzleti szempontból is előnyös. A vállalatok, amelyek különleges figyelmet fordítanak a balesetek elkerülésére és a biztonságos munkakörülmények megteremtésére, vonzóbbá válnak a munkavállalók számára. Ez a hozzáállás nemcsak a munkahelyi elégedettséget és a lojalitást növeli, hanem csökkenti a munkaerőcserét, és elősegíti a pozitív vállalati kultúra kialakítását.

– Milyen költségelemeket lehet csökkenteni az iTrack telematikai szolgáltatásokkal?

– A gépjárművek üzemeltetése során számos váratlan esemény fordulhat elő, amelyek komoly anyagi terheket róhatnak a tulajdonosokra. Az ilyen helyzetekre való felkészülés érdekében fontos tisztában lenni a közvetlen költségekkel, amelyekkel szembesülhetünk, ha káresemény történik. Amennyiben egy gépjármű olyan súlyos károsodást szenved, hogy a javítása nem lehetséges vagy gazdaságtalan, totálkárosnak minősül. Ilyen esetekben a tulajdonos két lehetőség közül választhat: vagy a gépjármű helyreállítására fordít forrásokat, vagy új jármű beszerzése mellett dönt. Mindkét esetben jelentős kiadásokkal kell számolni, ezért fontos, hogy előre tervezzünk és mérlegeljük a biztosítási fedezetek fontosságát. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) kiterjed azokra a károkra, amelyeket a gépjármű használata során másoknak okozunk, azonban önmagában nem fedezi az általunk elszenvedett károkat, így a saját gépjármű javítási költségei ránk hárulnak, ha nem rendelkezünk kiegészítő biztosítással, például cascóval. Ezért a kgfb esetében is érdemes alaposan utánanézni, hogyan csökkenthetjük a kiadásainkat, akár a javítási költségek terén is. Amennyiben egy gépjármű baleset vagy meghibásodás következtében mozgásképtelenné válik, a telephelyre történő szállítás is közvetlen költséget jelent. Ilyenkor a vontatás vagy szállítás ára nem elhanyagolható, különösen akkor, ha nagy távolságról van szó. A gépjármű telephelyre juttatása tehát szintén egy fontos tétel a közvetlen költségek között, amelyet figyelembe kell venni.

– Mi a helyzet a rejtett terhekkel?

– Ezek a közvetett költségek többet jelenthetnek, mint gondolnánk: a legtöbb esetben kétszer magasabbak lehetnek, mint a közvetlen károk, így érdemes alaposan áttekinteni, milyen kiadásokkal kell szembenéznünk ilyen helyzetekben. Egy baleset után a papírmunka jelentős időt és energiát emészt fel: az adminisztratív teendők, mint például a baleseti bejelentőlap kitöltése, a javítások megszervezése és egyéb szervezési feladatok komoly időráfordítást igényelnek, ami pénzügyi szempontból is terhet jelenthet. Ha egy baleset következtében a jármű vagy a járművezető nem képes azonnal visszatérni a munkába, rövid és hosszú távú helyettesítésre van szükség. Ez lehet másik kolléga bevonása, új jármű biztosítása vagy a munka késedelmes elvégzése, amik szintén pénzbe kerülhetnek. Amennyiben a baleset során a járművezető megsérül, és több mint 8 napig gyógyul, előfordulhat, hogy a munkáltatónak a 100%-os táppénz egy részét is állnia kell. A törvények szerint a munkáltató köteles fizetni a táppénz 1/3-át, ami további közvetett költséget jelent a vállalkozás számára. A munka kiesése miatt előfordulhat, hogy más alkalmazottaknak túlórát kell vállalniuk, hogy a feladatokat időben befejezzék. Ez extra bérköltséget eredményez, ami hosszabb távon jelentős kiadássá nőhet. Egy baleset után a munkavédelmi képviselő feladata a vizsgálat lefolytatása és a jelentések elkészítése, ami további közvetett költségeket von maga után. Ezekre a folyamatokra tehát nemcsak időt, hanem pénzt is kell fordítani – ám előregondolkodással, tervezéssel mérsékelhetőek, számottevő megtakarításokat eredményezve.

 

TELEMATIKAI SZOLGÁLTATÁSOK 3,5 TONNA ALATTI GÉPJÁRMŰVEKHEZ

  • Vezetésistílus-elemzés: az iTrack részletes információkat nyújt arról, hogy a gépjárművezető hogyan vezet, riportformában megjeleníti, illetve a veszélyes manőverek esetén csipogással jelzi azt, ezzel is biztonságosabb és gazdaságosabb gépjárműhasználatot eredményezve.
  • Sofőrazonosítás: minden járművezető nyomon követhető, hogy mikor ki vezette a gépjárművet.
  • Azonnali visszajelzés a veszélyes helyzetekről: az iTrack csipogással azonnal figyelmezteti a gépjárművezetőt veszélyes kanyarodás, veszélyes fékezés vagy túlzott kigyorsítás esetén. Ezzel egyrészt figyelmeztetni lehet a vezetőt a veszélyes helyzetekre, másrészt képezni, hogy a jövőben hogyan vezessen.
  • Napi gyorshajtási riport: minden nap kimutatást kap a gépjárművezető a gyorshajtásokról, ami azonnali visszajelzés írásos formában a vezetése során elkövetett hibákról.

 

KOCKÁZATOK ÉS TOVÁBBI KÖLTSÉGEK

  • A munkakiesés és a keresetveszteség megtérítése: ha a gépjárművezetőnek másodállása van, és munkaképtelenné válik, a munkáltatónak kötelezettsége lehet az elveszett kereset megtérítésére.
  • Maradandó sérülések: egy hosszú távú baleset akár maradandó sérülésekkel is járhat, ami további egészségügyi és rehabilitációs költségeket jelent.
  • A biztosítási díjak emelkedése: a balesetet követően a casco- és a kgfb-díjak is emelkedhetnek a következő évben, ami újabb terhet ró a vállalkozásra.
  • Értékcsökkenés: egy javított gépjármű piaci értéke kevesebb lehet, mint egy nem sérült járműé, így a vállalkozásnak számolnia kell az értékcsökkenéssel is.
  • Jármű bérlése: ha a jármű hosszabb ideig nem áll rendelkezésre, szükség lehet bérelt jármű igénybevételére, ami további költségekkel jár.