Az elmúlt években a gépjárműflották kezelése és a környezetvédelmi intézkedések jelentősen megváltoztak, különösen a fenntarthatóságra és a károsanyag-kibocsátás csökkentésére összpontosítva. A gépjárműparkok környezettudatos működtetésének több olyan eleme van, amelyek a telematikához kapcsolhatók. Ezek segíthetnek a szervezeteknek és vállalatoknak csökkenteni a környezeti lábnyomukat, miközben költséghatékonyan működtetik járműveiket.
– Melyek azok a környezetvédelemmel kapcsolatos főbb szabályozások, amelyek hatással vannak a gépjárműflották üzemeltetésére?
– Kettőt szeretnék kiemelni. Az egyik az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR), amely már régóta működik Magyarországon, és amelynek a keretrendszerét a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) dolgozta ki, felügyeli és irányítja. Itt szeretném hangsúlyozni, hogy bár vannak a piacon kezdeményezések, mégis nagyon nehéz valós adatokra alapozni a megtakarítást, hiszen nem teljesen homogén a szállított termékek összetétele. Adatszolgáltatóként természetesen dolgozunk azon, hogy konkrét adatokra épülő, folyamatosan visszajelző és olyan rendszert dolgozzunk ki, amely figyelembe veszi a belső és külső környezetet is: úgy a szállítmányok valamilyen auditálható osztályozását, mint a jelenlegi gépjárművezető-hiányt. A másik ilyen szabályozás pedig az ESG (Environmental, Social, Governance), amely egy friss törvény, hiszen csak 2024 elején jelent meg. Ez egy sokkal átfogóbb környezeti hatástanulmányt (auditált riportot) ír elő a kötelezettek részére. A kötelezettek száma viszonylag alacsony a 2024-es pénzügyi évre, de a következő években nagyságrendekkel bővülni fog a kör. Nagyon fontos, hogy az ellátási lánc szereplői méretüknél fogva még nem biztos, hogy érintettek lesznek az ESG-riportkészítésben, de a kötelezettek felé már idén is lehetséges, hogy adatot kell szolgáltatniuk. Fontosnak tartjuk, hogy ebben az esetben is egy valós adatokon alapuló rendszert adjunk minden ügyfelünknek, nemcsak a saját üzemeltetésű flotta (Scope 1), de az ellátási lánc releváns kibocsátásával kapcsolatban is (Scope 3). Továbbá tárgyalunk olyan nemzetközi nagyvállalatokkal, amelyek az ESG-riport elkészítésében és annak auditálásában is részt vesznek. Sajnos egyelőre törvényhozói oldalról még hiányoznak információk, de ezek valószínűleg a közeljövőben megjelennek, és természetesen ezeknek megfelelően szeretnénk a szolgáltatásainkat továbbfejleszteni.
– Milyen szolgáltatásokkal támogatja ügyfelei fenntarthatóságra irányuló céljait az iData?
– EKR-területen részeredményeink vannak az adatalapra helyezés bonyolultsága miatt, de több irányból kezdtük megvizsgálni, megközelíteni a megoldandó feladatot, és most már közel állunk ahhoz, hogy hamarosan konkrét, kézzel fogható eredményeink is legyenek. Természetesen addig is tudunk segíteni ügyfeleinknek, hogy miképp tudják kihasználni a jelenlegi rendszerben rejlő lehetőségeket. A tapasztalt, többéves szakmai múlttal rendelkező értékesítői kollégáink készséggel nyújtanak felvilágosítást ebben a témában is. Az ESG-területhez kapcsolódóan nagy örömmel jelentem be, hogy megszülettek az első GHG (Greenhouse Gas) riportjaink. Ezek az adatok elengedhetetlenül szükségesek lesznek a saját flotta és az ellátási lánc kibocsátásának mérésére. Nagy erőkkel dolgozunk a tudományos alapú célok (Science-Based Targets Initiative, SBTi) eléréséhez szükséges csomagunk kifejlesztésén is. Ebben elsősorban a nagy nemzetközi vállalatok eddigi tapasztalataira építünk. Nagyon fontosnak tartom megemlíteni a kárhányad-csökkentő szolgáltatásunkat is. Ez a fenntarthatóság ernyője alatt a költséghatékony működést célozza meg. Előzetesen annyit szeretnék elárulni, hogy az eddigi partneri és ügyfélegyeztetések alapján várhatóan nagy sikere lesz a szolgáltatásnak, hiszen kiemelkedő költségcsökkenés realizálható, amelynek mértéke átlagosan elérheti akár a 10–12 százalékot is.
– Melyek a legfontosabb kritériumok az ESG területén az adatszolgáltatás szempontjából?
– Minden vállalatnak alapvető fontosságú a költségek alacsony szinten tartása mellett az, hogy a folyamataik és működésük átlátható legyen, az adataikat bármikor nyomon követhető és visszakereshető módon mérjék, rögzítsék és szolgáltassák. Az iData egyik meghatározó szolgáltatása a járműflotta nyomkövetése mellett a magyarországi útdíjbevallás. Évente komoly auditon kell megfelelnünk a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek arról, hogy a folyamataink átláthatók, az adatszolgáltatásunk megfelel a törvényi előírásoknak és az adatpontosságunk az elvárt feltételeknek. Az ide vonatkozó szerződésünket maradéktalanul teljesítjük, és a feltételeinek teljes mértékben megfelelünk. Miért fontos ez? Ugyanis az ESG, EKR és a kárhányad-csökkentő szolgáltatásaink mindegyike a fent említett, nélkülözhetetlen átláthatóságra épül, és meg kell felelnünk a nagyon szigorú szabályoknak.
– Milyen előnyökkel jár ezen szolgáltatások igénybevétele? Milyen hatásai lehetnek a fenti szolgáltatásoknak hosszú távon?
– Az előnyöket 4 csoportba osztom: átláthatóság, költséghatékonyság, környezetvédelem, valamint érték- és életvédelem. Ezek olyan értékek, amelyek mellett egy korszerű vállalat nem mehet el, sőt integrálnia kell a folyamataiba és működésébe. Ezeket célozza meg az ESG-terület is, amely egy nagyon komplex elvárásrendszer, és őszintén hisszük, hogy a jövőnk biztosítása érdekében kulcsfontosságú. Természetesen nagyon bonyolult követelményeknek kell megfelelni, és többletköltséget, időráfordítást igényel mindenkitől. Mi itt, az iDatában azon dolgozunk, hogy a szükséges információk és adatok minél pontosabban, az egyedi igények alapján megjelenítve, kiértékelve, minél gyorsabban eljussanak a döntéshozókhoz, hogy vállalataikat, vállalkozásaikat a megfelelő irányba tudják állítani, képesek legyenek a sikeres működés felé vezető úton tartani és ezzel a kitűzött célokat elérni. Egyre szorosabbra fűzzük kapcsolatainkat az ESG-tanácsadó kis- és nagyvállalatokkal, hogy ügyfeleinknek kielégítő válaszokat és testre szabott szolgáltatásokat nyújtsunk.
– Miben rejlik az iData versenyelőnye a telematikai piacon?
– Az erős, nemzetközi háttérrel rendelkező anyavállalatunkat, a norvég NORBIT csoportot említeném, akik szintén kötelezettek ESG-riportra, hiszen tőzsdén jegyzett részvénytársaságról van szó. Hosszú távon nagy szükség lesz a szolgáltatások minél pontosabb testre szabására, ami az adataink pontossága mellett az iData egyik megkülönböztető jegye a versenytársak körében. Azért szeretném ezt kihangsúlyozni, mert nagyon sokféle vállalat létezik, és jelenleg nagyon különböző az ESG-pontozás vállalatcsoportonként – ezáltal a szükséges adatszolgáltatás is sokszínű, sokféle. A szolgáltatásaink fejlesztésével továbberősítjük azt a kezdeményezést, amit az adatelemzésben és az adatok kiértékelésében látunk. Összefoglalva az iData Kft. iTrack-szolgáltatásai hozzájárulnak az üvegházhatást okozó gázok – közöttük a szén-dioxid – kibocsátásának adatalapú ESG-jelentéséhez, valamint a Scope 1 és Scope 3 emisszió tudatos és tervszerű csökkentéséhez, a munkahelyi biztonság növeléséhez, ezzel is megalapozva és támogatva a vállalatok fenntarthatóság iránti elkötelezettségét és ezen keresztül a hitelességének növelését.
NÉVJEGY
Péteri Attila a matematika–fizika szakos tanári diplomát a Pécsi Egyetemen szerezte. 10 év magyarországi, majd 10 év nemzetközi üzletfejlesztés után 2015-ben a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem MBA-szakán rendszerezte a tapasztalatát. Nemzetközi gyakorlatát a Philips Semiconductors-nál kezdte, ahol olyan vállalatokkal dolgozott globálisan, mint a Samsung és a Panasonic. Karrierjét a Robert Bosch-nál üzletág- és regionális vezetőként folytatva fejlesztette a menedzsment-, valamint komplex termék- és szoftverértékesítési tudását. Az elmúlt 10 évben egy repülő- és autóipari mérnöki szolgáltatásokat nyújtó francia vállalat nemzetközi üzletfejlesztéséért felelt a cég legnagyobb partnereit (például Continental, Honeywell) illetően. Ezzel a háttérrel kezdett lelkesen hozzá az iData nemzetközi kapcsolatainak felépítésébe, amihez az első legfontosabb lépésként telematikán alapuló szolgáltatás-portfóliót kellett fejleszteni: olyan komplex szolgáltatásokat, amelyek túlmutatnak egy egyszerű telematikai szolgáltató képességein, segítik az ügyfeleket a törvényi megfelelésben, és természetesen további gazdasági előnyökhöz juttatják őket.
PIACI KÖRNYEZET
Az elmúlt évek legfontosabb trendjeit és intézkedéseit Gábor Orsolya, az iData marketingvezetője részletezte lapunknak: „Mindenekelőtt az elektromos járművek (EV) növekvő elterjedése és az ehhez kapcsolódó töltőinfrastruktúra fejlesztése figyelhető meg. Terjednek a hibrid járművek, ami elsősorban a plug-in hibrid és a teljes hibrid járművek népszerűségét jelenti. Az autómegosztó (carsharing) szolgáltatások térhódítása és a közösségi közlekedés támogatása szintén kiemelkedő trend. Egyre jobban a figyelem középpontjába kerülnek az alternatív üzemanyagok, emellett összehangolódnak az okos flottakezelő rendszerek és a telematikai eszközök. Mindeközben szabályozások és előírások születnek sorra, főként az emissziós normákra és a zöld zónákra vonatkozólag.”