A jelenlegi recesszióban a cégek felmérték, hogy az üzemanyagköltségek felügyelete, kontrollálása és az esetleges üzemanyag-visszaélések feltárása kulcsfontosságú a költségek csökkentése érdekében. Az iData szolgáltatása egyedülálló a piacon, hiszen az iTrack-rendszer a precíz mérési eredményeken felül teljes mértékben cégre szabott támogatást nyújt.
– Milyen trendek határozzák meg ma a telematikai piacot?
– Az ebben az iparágban megfigyelhető trendeket elsősorban a célpiacot érintő gazdasági körülmények határozzák meg. A negatív gazdasági változások talán legnagyobb elszenvedője a fuvarozói szektor volt. Több válságtényező is sújtotta a közúti fuvarozásban részt vevő cégeket: az euróárfolyam nagy amplitúdójú ingadozása és az abból adódó gyengülő forintárfolyam; a gépjárműflotta üzemeltetési költségeinek drasztikus növekedése; a munkabérek emelkedése; a szakképzett gépjárművezetők hiánya; a használatarányos útdíjak idő előtti megemelése; a gyárak termelés-visszaesése, például az autóiparban. A legnagyobb terhet azonban az üzemanyagárstop 2022. március 13-ától történő eltörlése okozta ennek az iparágnak. A megnövekedett költségek magukkal hozták a fuvarozói díjak emelkedését, illetve azt a cégvezetői igényt, hogy nagyobb legyen a kontroll a költségeken – elsősorban az üzemanyagon – és a működésen. A régió leányvállalatainak elmondása alapján a helyzet nagyon hasonló a Magyarországon kialakult viszonyokhoz.
– Az iData hogyan válaszolt erre a helyzetre?
– A beérkezett ajánlatkérések és az értékesítői visszajelzések alapján láttuk, hogy a piac szinte azonnal reagált a változásokra: megnövekedtek az iTrack teljes üzemanyag-kontroll-szolgáltatásunk iránti érdeklődések. A cégek felmérték, hogy az üzemanyagköltségek monitorozása, kontrollálása és az esetleges üzemanyag-visszaélések feltárása kulcsfontosságú a költségek csökkentése érdekében. Ez a régióban a legkeresettebb és egyben az egyik kedvenc szolgáltatásunk, személy szerint nekem is! Az elmúlt 15 évben sikerült annyira pontosra fejlesztenünk a saját gyártású üzemanyagszondánkat, hogy bátran vállalhatjuk a teljes tank méretéhez viszonyítottan a több mint 99 százalékos pontosságú mérés megvalósítását. Ez a szolgáltatásunk különleges a piacon, hiszen mi vagyunk az egyetlenek, akik teljes értékű támogatást nyújtunk a mérési eredményeken felül. Nagyon összetett és sok tényező által befolyásolt az üzemanyag precíz mérése, emiatt nagyon fontos, hogy nemcsak eszköz-, hanem szerelés- és szoftveroldalon is a leggondosabban járjunk el. Ez a hozzáállásunk biztosítja, hogy ha szükséges, akár vitás munkaügyi kérdésekben jegyzőkönyvet és személyes támogatást is tudunk biztosítani partnereinknek. A rendszerünk nemcsak a tankkészlet felhasználásának monitorozására alkalmas, hanem az egyedi riportokat nyújtó technológiánknak köszönhetően akár a számlán szereplő, de a tankkészletben már nem jelentkező üzemanyag-mennyiségek feltárásában is hatékony segítséget nyújt. Ezt megfűszerezve az ügyfélszolgálaton dolgozó kiemelt műszaki szakértő kollégáink – az ügyfelekkel aktívan együttműködve – kivizsgálják a visszaéléses eseményeket, és megküldik partnereinknek az incidens elemzését.
– Milyen régiós és hazai eredményekről tud beszámolni az üzemanyagkontroll területén?
– Van olyan régiós ügyfelünk, akinek havonta több mint 5 ezer liter üzemanyagot sikerült megtakarítania a szondás üzemanyagkontroll-szolgáltatásunk kiépítésével. Ebben nagyon fontos szerepe volt az ügyfelünknek is, hiszen a kezdeti időszakban aktív egyeztetést igényel a rendszer közös kiépítése és beüzemelése. A fent említett megtakarítás egy évre 100 ezer eurót, azaz körülbelül 40 millió forintot jelent a cég számára. Magyarországon is hasonlóak a tapasztalatok. Látjuk a rendszerünkben azt is, hogy több az üzemanyagtankokban található készletekkel való visszaélés, népszerű technika az egy-kétkannás mellétankolás is. Pontosan a sokrétű visszaélések kiszűrésére fejlesztettünk ki egy olyan magas szintű támogatói szolgáltatást, amelynek keretében egy algoritmus segítségével átvizsgáljuk az egész flottát. Minden esetben az ügyféllel együtt határozzuk meg azokat a határértékeket és riasztási pontokat, amelyek számára már visszaélést jelenthetnek. Ilyen például egy kisteherautós flotta esetén a 7 literes normafogyasztás meghatározása, amelyet kiegészített egy „x” százalékos eltérés engedélyezéssel, és amit összehasonlítunk a jármű által mért átlagfogyasztással és a tankolási számla alapú átlagfogyasztással. Ezt a szolgáltatást a partnerünk még kiegészítette a vezetésistílus-elemzésünkkel. A két szolgáltatás kombinációjának köszönhetően a több mint 200 gépjárművet számláló flottában 10 százalékkal tudták csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást, továbbá az ilyen megtakarításokból többletjuttatást tudtak biztosítani az átlag feletti gépjárműhasználatot teljesítő kollégáknak. Egy másik partnerünknél szondás üzemanyagméréssel együtt alkalmazzuk ezt az egyedi algoritmust, hiszen a több száz tehergépjárműből álló flotta fogyasztásának monitorozása és a visszaélések feltárása emberi erőforrással szinte lehetetlen. Az ügyfélszolgálatunk támogatásával sikerült kiszűrnünk azokat a gépjárművezetőket, akik valamilyen módon visszaéltek a készlettel, így pár hónap leforgása alatt egy rugalmasan kezelhető üzemanyag-kontrolling rendszert tudtak kialakítani, több ezer liter üzemanyagra vigyázva.
– A tulajdonosváltás óta eltelt időszak tapasztalatai alapján milyen a kapcsolat a Norbittal: elvárásos, együttműködő, támogató? Kihasználhatók-e különböző szinergiák a cégcsoporton és az üzletágon belül?
– Ebben az extrém módon változó gazdasági környezetben megnyugtató mind az iData csapata, mind az ügyfeleink számára is, hogy van egy erős, nemzetközi hátterű támogatásunk, egy stabil, tőzsdén jegyzett vállalat. Még a mai napig hihetetlen számunkra, hogy az üzleti életben létezhetnek olyan együttállások, mint a Norbit és az iData teljesen hasonló vállalati kultúrája: az értékrendünk és a gondolkodásunk is. Az egyik legfontosabb közös értékünk az etikus magatartás cégen belül és a piacon. Fontos az innováció, a felfedezés öröme. Elengedhetetlen tényező a munkáltatói márkaépítés, a munkavállalók megtartására irányuló események, tréningek stb. Mi sem mutatja jobban, hogy a Norbit számára fontos a csapatszellem erősítése, mint hogy meghívták az összes leányvállalatot Trondheimbe. Az iData több mint 130 fővel képviseltette magát. Ami a szakmai oldalt illeti, több projekten is elkezdtünk közösen dolgozni, ahol a Norbit hardveres és az iData szoftveres és szolgáltatói tapasztalatát együtt tudjuk kamatoztatni.
– Melyik modalitás telematikai támogatása került fókuszba 2023-ra?
– A NaviTrack szolgáltatásunkkal komplex megoldást nyújtunk a fuvarszervezők részére. Számos tevékenység (audit, megbeszélés, egyeztetés, fejlesztés és teszt) húzódik meg ezen összetett és szofisztikált termékünk mögött. Ügyfelekkel együtt terveztük meg és fejlesztettük, hogy mind funkcionalitásban, mind használhatóságában egy szuper szolgáltatással léphessünk a piacra. Már a tervezés 0. pontjában rendkívül fontos volt, hogy különböző szegmensekből vonjunk be több partnert, hiszen nekünk egy olyan rendszert kell megterveznünk és megvalósítanunk, amelyet az elhivatottságunknak megfelelően egyedire tudunk szabni az ügyfelek igényei alapján. Lássuk be: egy ugyanolyan funkcionalitásokkal és metodikával rendelkező szolgáltatás nem felelhet meg teljes mértékben ugyanúgy egy nemzetközi fuvarozó cégnek és egy építőanyagok kiszállítással foglalkozó vállalkozásnak; mások az elvárások, a közlekedési környezet, a prioritások és a munkafolyamatok. Ezt hivatott megvalósítani a NaviTrack szolgáltatásunk, amelyről már sokszor hallhattak, de a fejlesztése folyamatos, a funkciói folyamatosan bővülnek. Hamarosan – az eddigi tabletes megoldásunkon felül – már letölthető applikáció formájában is elérhetővé válik, ami nagy rugalmasságot fog biztosítani felhasználói oldalon is.