„Igaz szeretet, nemes alázat, odaadó törődés, önzetlen segítség, valódi odafigyelés, megértő tolerancia, őszinte kommunikáció, feltétel nélküli támogatás. Ezek nélkül nincs család, barátok, ezek nélkül nincs boldog és teljes élet sem” – vallja Honosiné Máhr Ágnes és Honosi Mihály. A társadalmi felelősségvállalásra odafigyelő, környei székhelyű NiT Hungary-tagvállalkozás, a Ho-Máhr Trans ügyvezetői szerint a pandémia uralta helyzetben is legalább két alappilléren nyugszik a magas színvonalú fuvarozási tevékenység: a fuvarfeladatok kifogástalan elvégzésén és a folyamatos fejlesztésen.
– Valóban egy családi házból indult a Ho-Máhr-sztori?
Honosiné Máhr Ágnes (H. M. Á.): – A Ho-Máhr Trans Kft. jogelődje 1994-ben alakult, 100 százalékban magyar tulajdonú családi vállalkozásként. A céget édesapámmal, néhai Máhr Zoltánnal, a férjemmel, Honosi Mihállyal (a kép jobb oldalán – a szerk.) és öcsémmel, Máhr Zoltánnal alapítottuk. A vállalkozás fejlődésében kulcsfontosságú a család ereje, az összetartás és a feladatok megfelelő elosztása.
Honosi Mihály (H. M.): – Megalakulásunk óta a tisztességre, a korrekt emberi kapcsolatok kiépítésére törekedtünk, erre építettük és építjük ma is az üzletpolitikánkat. A cégalapítás óta eltelt majdnem 27 év. A családi házunkban berendezett irodából 2009-ben, a gazdasági-pénzügyi világválság idején költöztünk ki a Tatabányai Ipari Parkban található, európai szintű logisztikai központunkba, amit átadása óta már háromszor fejlesztettünk. A modern irodák mellett helyet kapott itt az 1000 palettás raktárunk, a saját flottánk részére telepített gázolajkút, egy autómosó, gumiszerelő műhely és tároló. Időközben megvásároltuk a szomszédos földterületet, amit idén összekapcsoltunk a cég központjának otthont adó területtel.
– Mit léptek, amikor a járvány hazánkat is elérte?
H. M. Á.: – A pandémia okozta vészhelyzet 2020. március 11-én, 15 órakor lépett hatályba, és a mai napig tart. A veszélyhelyzet kihirdetése különleges jogrend alkalmazását vonja maga után. A Ho-Máhr Trans tulajdonosaiként – a kormányzati előírásokkal összhangban és a rendkívüli működésre tekintettel – felelős döntéseket hoztunk, amelyek azóta is fennállnak. Kollégáink védelmében írásos tájékoztatást, szabályozásokat, utasításokat adtunk ki, folyamatosan biztosítjuk számukra a védőruházatot, a kesztyűket, az FFP2-3-as maszkokat, a kéz- és autófertőtlenítőket. Állandóan fertőtlenítjük a gépjárművek rakterét, és jelenleg is szigorú belépési szabályok vannak érvényben a központunk területén. PCR- és gyorstesztelést biztosítunk munkavállalóink részére – nem szeretném elkiabálni, de szerencsére még egyetlen munkatársunk sem kapta el a vírust.
– Hogyan sikerült alkalmazkodni a megváltozott piaci körülményekhez?
H. M. Á.: – Az árufuvarozás – mint az ellátási lánc fontos része – a világjárvány idején sem állhat meg, ezért az áruszállító folyosók nyitva vannak Európában, de folyamatosan változik a megrendelések mennyisége, a fuvarfeladat elvégzéséhez szükséges gépkocsik típusa. Az elmúlt 12 hónapban hozzászoktunk, hogy napról napra, sőt óráról órára változott a helyzet országonként is, amit mindnyájunknak tudomásul kell venni. A termelőüzemek, az autóipari cégek részleges leállása, a határhelyzet, az európai uniós országok naponta meghozott döntései mind befolyásolják a mindennapi munkánkat. A tavalyi évet az összes nehézség ellenére pozitívan sikerült zárni. Elégedettség tölt el, hogy a rendkívüli helyzetben minden családtagom és munkatársam maximálisan helytállt és helytáll, bár már mi is érezzük a mentális fáradtságot. Az elhivatottságunk, a kitartásunk és az állandó elérhetőségünk, ami a mobilitásunkkal is párosul, sok nehéz hónapon átsegített bennünket.
H. M.: – A hazai vállalkozásoknak meg kell találni a továbblépési pontokat a szakmai szervezetekkel, a kollégákkal, a partnerekkel, a különböző pályázati lehetőségek megismerésére pedig időt kell szánni. Az állam és az Európai Unió sok támogatást nyújt, elsősorban pályázatok formájában, hogy a versenyképességünk megmaradhasson. Hisszük és valljuk: a vállalkozótársadalomnak a világméretű járvány elmúltával, együttes erővel kell segítenie a gazdaság újbóli fellendülését, ahhoz viszont most minden eddiginél keményebben és más koncepció szerint kell dolgoznunk. Nagyon fontos kifogástalanul elvégezni a fuvarfeladatokat. Ezért a kollégáink és a vezetők egyaránt nap mint nap mindent megtesznek. Úgy gondolom, a hozzánk hasonlóan elhivatott vállalkozások könnyebben tartják meg a partnereiket, ami a mostani nehéz időszakban alapkövetelmény egy fuvarozócég életében, hiszen a mi szektorunkban is terjed az önköltségi ár alatti munkavállalás, ami nem megengedhető és rendkívül veszélyes stratégia.
– Milyen konkrét támogatásokat tudtak igénybe venni a versenyképesség megőrzéséhez?
H. M. Á.: – A magas színvonalú fuvarozási, logisztikai szolgáltatások megtartásának másik alappillére még ebben a helyzetben is a folyamatos fejlesztés. Tavaly két pályázaton indultunk, és mindkettőn sikeresen szerepeltünk. A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében komplex infokommunikációs és mobilfejlesztésekre, a felhő alapú online üzleti szolgáltatás terjesztésének támogatására csaknem 18 millió forintot kaptunk, amit a vállalatirányítási rendszer bevezetésére fordítottunk. Ez elengedhetetlen lépés volt, mert e nélkül nem tudnánk most a fuvarszervező kollégák és a könyvelés részére biztosítani az otthoni munkavégzést, ami hatalmas segítség mindnyájunknak. A kormány és az Európai Unió mikro-, kis- és középvállalkozások technológiai korszerűsítése célú hitelprogram keretében pedig 98 millió forint hitelt ítéltek meg részünkre átmeneti támogatásként, nullaszázalékos kamattal. A forgóeszköz-finanszírozás 5 éves időtartamra szól.
– A pandémia mellett még a fuvarozók nyakába sózták az uniós mobilitási csomagot is. Ezzel hogyan birkóznak meg?
H. M.: – A járvány miatt kevesebb figyelem jut a fuvarozócégeket érintő egyéb kihívásokra, például az Európai Unió Tanácsa által elfogadott, számunkra igen kedvezőtlen és szigorú mobilitási jogszabálycsomagra, amire pedig már most fel kell készülnünk. Az új előírások többek között véget vetnek annak a gyakorlatnak, hogy a tagállamok egymástól eltérő módon alkalmazzanak egyes rendelkezéseket, valamint deklarált cél a gépjárművezetők munkakörülményeinek javítása is. Az elmúlt két évben már rengeteg szigorítás történt az uniós országokban, ami eddig is hatalmas pluszköltségeket és adminisztrációt rótt a fuvarozóvállalatokra. A legnagyobb probléma a munkabérek és fuvardíjak jelentős különbségéből adódik, ami ránk nézve igazán kedvezőtlen. A mobilitási csomag új szabályai különböző időpontokban lépnek majd hatályba, ezért a ránk vonatkozó változtatásokat már ennek figyelembevételével készítjük elő.
A Ho-Máhr Trans CSR-ban is erős
„Az erős családi összetartásunknak és megbízható, jól felkészült kollégáinknak köszönhetően a cégünk több elismerést is kapott – tájékoztatott Honosiné Máhr Ágnes. – Kiérdemeltük az Év Vállalkozása címet megyei és országos szinten egyaránt, a Megye Gazdaságáért-díjat, a Logisztikai Kiválóság-díjat, az Etikai díjat, az Év Jótevője-díjat. A VOSZ kiemelkedő társadalmi szerepvállalásunkért külön elismerésben részesített, továbbá beválasztottak az Elit vállalkozások tagjai közé. A társadalmi felelősségvállalást fontosnak és magától értetődőnek tartjuk. Alapítói vagyunk a több mint 10 éve életre hívott Segítő Jóbarátok közösségének, amit mára csaknem 2 ezer csodás, jót akaró Barát alkot, és folyamatosan támogatjuk a Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató gondozásában élő és nevelkedő fiatalokat. Minden évben több jótékonysági rendezvényt (gyermeknap, hajvágás, karácsonyi gála) szerveztünk és szervezünk fáradhatatlanul, közösen a szervezettel, de sajnos a járványhelyzet miatt ezeket tavaly nem tudtuk megrendezni. Nagyon népszerűek az ajándékgyűjtési akcióink is, amelyet viszont a múlt évben is megtartottunk, bár a szokottnál szűkebb keretek közt.”
Dékány Zsolt