A WIN Capital neve idén bombaként robbant be a köztudatba, az első hazai elektromos kamion bemutatásával hívta fel magára igazán a figyelmet. A dinamikusan növekvő vagyonkezelő társaság az alapítása óta az akvizícióin keresztül Magyarország egyik jelentős logisztikai szereplőjévé nőtte ki magát, a tevékenységük fő pillérét pedig az ingatlanfejlesztés és -bérbeadás is támogatja. A logisztikai üzletáguk csaknem 300 eszközt foglal magába, ami jelenleg több vállalatban oszlik el. Elsőként a Happy Cargót szerezték meg. Papp Balázs ügyvezetővel (a képen jobbra, mellette Szemerey Loránd, a WIN Capital cégcsoport tulajdonosa) beszélgettünk.
– Ennyire „vidám” (happy) szakma a fuvarozás, logisztika, hogy még a vállalkozás elnevezésében is szerepel a szó?
– A vállalkozás 2016-ban alakult néhány autós fuvarozócégként. Azt gondolom, hogy minden szakmának megvan a maga szépsége. Azt már kicsit a szerencsefaktorba sorolnám, hogy az ember megtalálja azt a területet a hétköznapokban – a munkához kapcsolódóan –, amivel szívesen foglalkozik. A közvetlen kollégáimmal több mint 10 éves ismeretség köt össze bennünket, szóval, ha magunkra vetítem a kérdést, akkor valóban jó hangulat jellemzi a munkakörnyezetünket.
– Milyen relációkban és milyen szolgáltatásokat nyújtanak ügyfeleiknek? Van-e köztük olyan, amelyik valamilyen speciális területet érint?
– Alapvetően klasszikus fuvarozási feladatokat látunk el, hűtős, ponyvás, és tengerikonténer-szállító szerelvényekkel. Talán a konténeres flotta tevékenysége mondható speciálisnak, tekintettel arra, hogy ebben a szegmensben meglehetősen szerteágazóak és sokrétűek a megbízók által támasztott igények, aminek köszönhetően ADR-es, tartályos, hűtőaggregáttal ellátott konténerszállító alvázakat is használunk. Ennek az eszközfajtának minden típusával rendelkezünk, így gyakorlatilag bármilyen megbízást tudunk teljesíteni ezen a területen. Emellett a hűtős járműveink között is vannak a normál egyterű pótkocsiktól kezdve akár háromterű, három különböző hőmérséklettel is használható eszközök.
– Az elektromobilitás a logisztikában is egyre inkább teret hódít. Önök látnak ebben perspektívát?
– A tavalyi évünk egyik legnagyobb projektjét jelentette az elektromos flottánk forgalomba állítása, amely kapcsán rendkívül pozitív visszajelzéseket kaptunk a piacról. Az elektromos hajtás már jó néhány éve foglalkoztatja a fuvarozói szakmát, azonban áttörő sikerek eddig nem jellemezték ezt a területet. Kijelenthetjük, hogy úttörők vagyunk ebben a témában Magyarországon, de tágabb értelemben véve Európában is, mivel a különböző márkák esetében teljesen elektromos hajtással működő, „gyári” körülmények között készült nyerges vontató még nem került kereskedelmi forgalomba. Megbízóink számára fontos küldetés, hogy elmozduljanak a nulla emisszió irányába, és örömmel tölt el minket, hogy ennek a részesei lehetünk. Komoly lépéseket tettünk és teszünk továbbra is annak érdekében, hogy a logisztikai iparág ökológiai lábnyoma minél kisebb legyen és irányt mutassunk a fenntartható jövő kialakítása felé vezető úton.
– Az egyik legjellemzőbb trend ma a szakmában, hogy eszköz van, csak épp nincs, aki ráüljön. Szembesülnek a munkaerőgondokkal?
– A gépkocsivezető-hiány a fuvarpiacon általános probléma, de a helyzetet nem mondanám problémásnak saját berkeken belül. Kollégáim és jómagam is abban hiszünk, hogy a jó gépkocsivezetőknek a személyes kontaktus jelenti a legtöbbet. A fuvarozási iparágban elterjedt folyamatos bérkorrekció csak ideig-óráig oldják meg a helyzetet, hosszú távon azonban nem. Nálunk kiemelten fontos, hogy a volán mögött ülő kollégák megbecsülve érezzék magukat a mindennapokban, hiszen ők vállalatunk motorjai! Ezenfelül pedig olyan flottával dolgozunk, ami vonzó a gépkocsivezetők számára, folyamatosan szervizeljük az autóinkat, nagy gondot fordítunk azok állapotára, hogy valóban „happy” legyen minden.
– A 2 éve kezdődött pandémia, gondolom, okozott kevésbé vidám perceket is a cég életében. Miként küzdöttek meg ezzel a kihívással?
– A koronavírus-járvány megjelenése mindenki számára egy ismeretlen helyzet volt, mindenki csak találgatott, hogy ez az egész hová fog kifutni, milyen esetleges negatív következményei lesznek hosszabb távon. Azt mondhatom, szerencsére nálunk komolyabb negatív hatással nem járt a pandémia, olyan szektorokban dolgozunk a fuvarozáson belül, hogy a megbízásállományunk gyakorlatilag nem esett vissza. Persze voltak nehezebb időszakok, de a kollégákkal minden esetben megfelelően tudtuk kezelni az adott helyzetet.
– Az uniós mobilitási csomag szigorú előírásait (pl. kabinban alvási tilalom, gépjárművek 8 hetes kötelező hazatérése) miként kezelik?
– Ezekben a kérdésekben nem vagyunk különösebben érintettek, tekintettel arra, hogy 90 százalékban belföldi fuvarfeladatokat látunk el, a fennmaradó 10 százalékban pedig – fuvaros nyelven szólva – „kis nemzetközi” fuvarokat kapunk a megbízóinktól. Csak a szomszédos országokba megyünk, maximum 2–3 napos fuvarokról beszélünk. Mindenesetre abban egyetértünk, hogy bár ezek az előírások nagyon szigorúak, és pluszterheket jelentenek a vállalatok számára, viszont a gépkocsivezetők komfortja nagyon fontos elem, mivel nagy nyomás nehezedik rájuk, nehéz és komoly munkát végeznek, amihez elengedhetetlen, hogy esetükben egyensúlyban legyen a munka és a pihenés aránya.
– Érzik a keleti konkurencia erősödését a belföldi piacon? Mit tesznek a pozícióik megtartása érdekében?
– A fuvarozásban – mint sok egyéb más területen is – a konkurenciaharc egy állandó jelenség, teljesen mindegy, hogy az keletről vagy nyugatról jön. Mi csak magunkkal foglalkozunk, arra törekszünk, hogy amit csinálunk, az a legjobb legyen, a megbízók elvárásait maradéktalanul teljesítsük. Így eleve nem adunk esélyt annak, hogy a partnereinkben bármikor felmerüljön annak a gondolata, hogy esetleg más szolgáltató után nézzenek. Azt valljuk, hogy az elégedett megbízó a hosszú távú fennmaradásunk legfontosabb eleme.
– Az elektronikus fuvarlevél várhatóan ez évi bevezetésének milyen hozadéka lehet a fuvarozói szakmában?
– Azt gondolom, hogy nyitottnak kell lenni az újítások iránt, minden, ami hatékonyabbá tudja tenni a napi működést, azt igenis igénybe kell venni és használni. Rendkívül sok adminisztráció jár együtt a fuvarozással, rengeteg feladat és utómunka kapcsolódik ahhoz, hogy egy kamion elszállítson egy rakományt a rendeltetési helyére. Ha egy-egy munkafolyamatot digitalizálni vagy gyorsítani lehet, akkor azt meg kell tenni, már csak azért is, mert sok egyéb hozadéka is van, amivel például védeni tudjuk a környezetünket. Adott esetben egy ki nem nyomtatott fuvarlevél is ugyanebbe a kategóriába tartozik.
– Tavaly sikerült megvalósítani a célkitűzéseket? És milyen elképzelésekkel vágtak neki 2022-nek?
– Határozottan mondhatom, hogy a 2021-re kitűzött céljainkat maradéktalanul sikerült teljesíteni, amiért köszönettel tartozom a kollégáimnak, mindenki magabiztosan és teljes erőbedobással végezte a feladatát. Tagadhatatlan, voltak nehezebb időszakok, de nem adtuk fel, és egy-egy részsiker után soha nem bíztuk el magunkat, helyén kezeltük a dolgainkat. 2022-ben is sok feladat vár ránk, eljutottunk oda, hogy szükségünk van egy újabb telephelyre, mert a terveinkben szereplő eszközparkbővítésnek köszönhetően a jelenlegi bázisunk már kicsi lesz. Fiatalos, lendületes csapatunk van, a cégben óriási a növekedési potenciál, újabb megbízókat szeretnénk a sorainkban tudni. Szóval, sok munka és kihívás vár ránk 2022-ben is, ami rendkívül motivál minket.
NÉVJEGY
Papp Balázs közgazdász diplomával rendelkezik, vállalkozási és logisztikai szakirány végzettséggel. Szakmai karrierjét a Magyar Postánál kezdte 2007-ben, itt ismerkedett meg a logisztika alapjaival. A következő állomás a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. volt, ahol fuvarozási üzletágvezetőként dolgozott, majd 2021. januárban került a Happy Cargo Kft.-hez, ahol jelenleg az ügyvezetői feladatokat látja el.