„Jelenleg nem a növekedés idejét éljük, 2021-ben a stabilitás megőrzése a cél, és ezt tudjuk is tartani” – fogalmaznak lapunknak a Global Project Sped tulajdonosai. A biatorbágyi telephellyel rendelkező vállalkozás képviselői továbbra is a gyűjtőfuvarozásban szeretnék kamatoztatni a 22 év alatt felhalmozott szakmai tudásukat.
– Mikor, milyen körülmények között indult a vállalkozásuk?
Palkó Zsuzsanna (P. Zs.): – 1999-ben alapítottuk meg a Global Project Sped Kft.-t. Korábban együtt dolgoztunk egy másik fuvarozócégnél, amelynek azonban ellehetetlenült a tevékenysége. Az évek alatt folyamatosan, a nulláról építettük fel a céget, a járműpark is ennek megfelelően bővült. A biatorbágyi Rozália parkban van a telephelyünk, 13 nyerges vontatót tartunk üzemben, valamint az ezek kiszolgálásához szükséges, különböző méretű furgonokat és egy 12 tonnás pótos szerelvényt. Az első években szerződött alvállalkozók bevonásával teljesítettük a megbízóink igényeit, majd apránként kezdtük el felépíteni a saját flottánkat.
– Hogyan gondoskodnak a felkészült gépkocsivezető-utánpótlásról, miként kezelik az esetleges fluktuációt?
Fehér Zoltán (F. Z.): – Nagyon változó a munkaerő-kínálat, jelenleg épp nem érint bennünket a sofőrhiány. Kiemelkedő fizetéssel és a személyes kapcsolattartással igyekszünk a cégnél tartani a munkavállalókat. Minden gépkocsivezető fontos számunkra. A cég családias jellegének megőrzését prioritásként kezeljük, ezért minden kollégánkra odafigyelünk, egymás érdekeit szem előtt tartva. Vannak olyan gépkocsivezetőink, akik a vállalkozás alapításától munkatársaink.
– Magyarország európai uniós csatlakozása, a 2008-as gazdasági világválság, valamint a világjárvány miként hatott a cég működésére?
F. Z.: – Az uniós csatlakozás rengeteg előnnyel járt számunkra. Ekkor alakítottuk ki a gyűjtőfuvarozás gyakorlatát, amely a későbbiekben a cég fő profiljává is vált, valamint ezekben az években lett a fő szállítási irányunk Anglia.
P. Zs.: – A 13 évvel ezelőtti világgazdasági krach komoly kihívást jelentett. Nagyon rossz volt az ügyfelek fizetési morálja, a finanszírozó bankok is hátrébb sorolták a minősítésben a közúti fuvarozói ágazatot. Kitartásunk azonban segített túlélni azt az időszakot, azóta stabilnak érezzük helyzetünket a piacon. A tavalyi járvány idején a fuvarozókra nagy szükség volt, ezért a munkánk nem lehetetlenült el. Nagyon szerencsések vagyunk, mert a dolgozóinkat jellemzően elkerülte a vírus, pedig Angliát nagymértékben sújtotta a pandémia.
– Megfogalmazták már a járványválság tanulságait?
F. Z.: – A sofőrjeinknek minden fuvarfeladat során biztosítottuk a védelemhez szükséges maszkot, gumikesztyűt, fertőtlenítőket. Beszereztünk teszteket, amelyek segítségével mi is le tudtuk tesztelni a dolgozókat, és ha valamelyikük bármiféle tünetet produkált, természetesen nem indítottuk útnak. Nyomatékkal felhívtuk az Angliába fuvarozó gépkocsivezetők figyelmét, hogy a rakodóhelyeken csak a szükséges időre hagyják el a fülkét, amit mindannyian be is tartottak. Tanulságként könyvelhetjük el, hogy kellő odafigyeléssel és körültekintéssel a munkafolyamatok ilyen extrém körülmények között is végezhetők.
– Milyen szegmensekben vannak jelen?
P. Zs.: – Amint már említettük, a fő szállítási irányvonalunk Anglia, az ügyfelek is így ismernek minket a piacon. Ezen belül a gyűjtőfuvarozásra fektetjük a hangsúlyt, kisebb tételek szállítását vállalva, rövid határidővel, kedvező díjtételekkel. Ehhez már a kezdetekben kialakítottuk a négykezes gyakorlatot: minden fuvart két gépkocsivezetővel teljesítünk, így egy hét alatt megfordul az autó, még akkor is, ha Skóciába teljesít fuvart. Igyekszünk kitölteni azokat a réseket a piacon, amelyeket más fuvarozók a fuvarfeladat specifikussága miatt nem szívesen vállalnak el. Ezeket a feladatokat kedveljük leginkább. Jártunk már a Hebridákon és egyéb kisebb, Angliához tartozó szigeteken is. Az évek során széles körű angol partnerhálózatot építettünk ki, így a legkülönfélébb megbízói igényeket is ki tudjuk elégíteni.
– Bő fél évvel a Brexit hatálybalépése után látnak-e még nehézségeket ezen a viszonylaton?
F. Z.: – Most, júliusban ki lehet jelenteni, hogy kialakult egy gyakorlat mind az export, mind az import vámkezelések tekintetében, de e mögött nagyon sok munka van. Sikerült találnunk angol vámkapcsolatot, amely az angliai vámkezeléseket végzi. Egy magyar vámügynökséggel is leszerződtünk, ahol az általunk szállított áruk vámkezelését elvégzik, illetve biztosítják raktárunknak az átmeneti megőrzési raktár minősítést, amelynek célja, hogy a vám elé állított (érkeztetett), de még szabad forgalomba nem bocsátott vámárukat átmeneti megőrzésbe helyezzük. Azon ügyfeleink részére biztosítjuk a tárolási lehetőséget 2021. január elseje óta, akik az importált terméküket nem kívánják azonnal felhasználni, vagy az árujukat külföldre szeretnék exportálni – a vámterhek megfizetése nélkül –, illetve ez a raktár lehetőséget biztosít arra, hogy a vámterhek fizetését elhalassza a magyar törvények keretei között. Segítségünkkel – az AEO-tanúsítványuknak köszönhetően, a vámellenőrzéssel kapcsolatos könnyítések és a vámszabályok alapján nyújtott egyszerűsítések révén – ügyfeleink is közvetett előnyökben részesülnek.
– Mit tapasztalnak a bérraktározási tevékenységükkel kapcsolatban?
F. Z.: – Az évek alatt, ahogy egyre magasabb szintre emeltük a gyűjtőszállítási gyakorlatunkat, a bérraktározási szolgáltatásunk egyre inkább háttérbe szorult. Napjainkban a raktárunkat teljes mértékben arra használjuk, hogy az általunk begyűjtött árukat beraktározzuk, majd a kellő időben a megfelelő autóra tegyük és kiszállítsuk. Persze vannak azért olyan régi, megbecsült megbízóink, akiknek az áruját tároljuk a raktárunkban, de új bérlőt már nem keresünk. Minthogy a raktárunkat átmeneti megőrzési vámraktárnak minősíttettük, ez is egy további ok arra, hogy idegen árut már ne fogadjunk be bérraktározásra.
– Mit szólnak az elektronikus fuvarlevél közelgő bevezetéséhez, kinek és miben könnyíti meg a dolgát a szakma képviselői közül?
P. Zs.: – Az e-CMR közelgő bevezetését a fuvarozók szempontjából előnyösnek tartjuk. A jelenlegi papíralapú fuvarlevelekhez képest olcsóbb (nem kell megvásárolni a nyomtatványokat), ezáltal környezetkímélőbb is, gyorsabb (egy internetes felületen rövidebb idő alatt lehet kitölteni egy ilyen okmányt), azonnali adatok alapján lesz nyomon követhető a szállított áru, valamint lerakást követően a számlázás is azonnal meg tud valósulni. Ennek következtében véleményünk szerint növelheti a fuvarozók teljesítményét az elektronikus fuvarlevél, amely megfelel a mai kor követelményeinek.
– Gondolkodnak-e fejlesztésekben?
P. Zs.: – Jelen pillanatban nem tervezünk növekedést. Úgy érezzük, most nem ennek van itt az ideje. A stabilitást tűztük ki célul a 2021-es évre, és ezt tudjuk is tartani. Jelenleg a forgalmunk eléri, sőt meg is haladja azt a szintet, amit az évnek erre az időszakára előirányoztunk. Továbbra is modern flottával szeretnénk dolgozni, jellemzően 5 évesnél fiatalabb szerelvényekkel, de a flottabővítés egyelőre nem szerepel a terveink között.
NÉVJEGYEK
Fehér Zoltán 1960-ban született Tiszaföldváron, 1985-ben diplomázott a Közlekedési Főiskolán. Egy évig vízi közlekedési, 3 évig közúti hatósági, majd újabb egy évig közúti érdekképviseleti területen dolgozott. 1990–1999 között egy fuvarozócég szakmai igazgatója volt, 1999 óta a Global Project Sped Kft. résztulajdonosa, ügyvezetője.
Palkó Zsuzsanna 1976-ban született Budapesten, 1995-ben érettségizett külkereskedelmi ügyintéző szakon a budaörsi Illyés Gyula Gimnáziumban. 1997–1999 között autóközlekedési és áruszállítási forgalmi tiszti képesítést szerzett, ebben az időszakban egy fuvarozócégnél alkalmazott. 1999 óta a Global Project Sped Kft. résztulajdonosa.
Dékány Zsolt