Szállítmányozás 2024 konferencia

„A Gartner név többet forog majd a szakmában” – interjú Grófné Molnár Ágotával és Bogdán Róberttel, a Gartner Intertrans Hungária Kft. ügyvezetőivel

„A Gartner név többet forog majd a szakmában” – interjú Grófné Molnár Ágotával és Bogdán Róberttel, a Gartner Intertrans Hungária Kft. ügyvezetőivel

Még zajlott az első világháború, amikor Ausztriában megkezdte működését a Gartner KG családi vállalkozás, a Gartner Intertrans Hungária Kft. anyavállalata. Az idén 102 éves társaság 1993-ban vásárolta meg a Zala Volán nemzetközi üzletágából alakult fuvarozócéget, és azóta stabilan az egyik legnagyobb piaci szereplő itthon. A közelmúltban generációváltás történt a menedzsmentben, és bár a kettős ügyvezetői pozíció megmaradt, hangsúlyeltolódások várhatók a működésben. A részletekről Grófné Molnár Ágota és Bogdán Róbert ügyvezetőkkel beszélgettünk.

– Miként fogadták a piaci szereplők, illetve a kollégák, hogy több mint negyed évszázad után két magyar szakember irányítja a társaságot?

Grófné Molnár Ágota (G. M. Á.): – A kettős ügyvezetői státuszra természetesen senki nem kapta fel a fejét, hiszen 2005 óta így működik a cég. Az talán meglepetést kelthetett, hogy két magyar vezető került a vállalkozás élére, ráadásul az egyikőjük nő, de azt tapasztaltuk, hogy a váltás pozitív fogadtatásra talált a munkatársaink körében, ami megerősítést jelentett számunkra, hogy nemcsak az osztrák tulajdonosok, de a kollégáink is megbíznak bennünk.

Bogdán Róbert (B. R.): – A kettős ügyvezetés adta lehetőségeket a jövőben is igyekszünk a lehető legjobban kihasználni. A munkamegosztás világos, mindkettőnknek megvannak a maga feladatai, de folyamatosan egyeztetünk, mert a cég további eredményes gazdálkodásáért, piaci pozícióinak megőrzéséért közös a felelősségünk.

– Több európai országban is működik Gartner leányvállalat. Van köztük kooperáció?

G. M. Á.: – Korábban eléggé elszigetelten működtek a cégek, de mivel hasonló kihívásokkal kell mindegyiknek szembenézni, immár szükséges, hogy időről időre találkozzanak a menedzsmentek. Ez az újfajta szemlélet európai szinten is teret nyerhet, mivel minden országban vagy már megtörtént a generációváltás a vezetői állásokban, vagy rövid időn belül meg fog történni, illetve az újonnan vásárolt társaságokat a felvásárlás óta már a fiatalabb generáció irányítja.

B. R.: – A különböző országokban létrehozott és saját útjukat járó leányvállalatok egymás közötti kommunikációjának erősítésével most kezd a Gartner klasszikus cégcsoportként is megjelenni az uniós fuvarpiacokon. Igyekszünk megkeresni a szinergiákat, amik nemcsak csoportszinten jelenthetnek előnyöket, de az egyes cégek működésére is pozitív hatással lehetnek.

– Mi a magyarországi Gartner fő profilja?

B. R.: – Elsősorban közúti fuvarozók vagyunk, az árbevételünk nagyobb részét ez a szegmens adja. Ugyanakkor van egy jelentős alvállalkozói kapacitásunk, tehát szállítmányozással is foglalkozunk. S hogy teljes legyen a portfólió, Magyarországon 40 ezer négyzetméternyi raktárkapacitással rendelkezünk, amit többnyire világcégek vesznek igénybe. Az osztrák tulajdonosok szerénységével mondom, hogy mi nem a toplistákat figyeljük, inkább a mindennapi munkánkra és a folyamatos fejlődésre koncentráljuk erőinket, szakértelmünket.

G. M. Á.: – Eddig nem kívántunk a szakmai érdeklődés homlokterében lenni, de az új szemlélethez az is hozzátartozik, hogy ezen változtassunk és többet forogjon a Gartner név a szakmában.

– Mit szólnak ehhez a tulajdonosok?

B. R.: – Alapvetően nyitottak, de hozzá kell tenni, hogy ők ezen a téren konzervatívak. Néhány jelentősebb ausztriai kiállításra vagy konferenciára elmennek, különben pedig egy dolog érdekli őket: legyen fuvar, és legyenek olyan munkavállalók, akik a fuvarfeladatokat kiváló minőségben képesek elvégezni. A vevőportfóliónk megújítása és a fenntartható fejlődés viszont aktívabb jelenlétet követel mind a belföldi, mind a nemzetközi szakmai berkekben.

– Hogyan zárták 2019-et?

G. M. Á.: – A Gartnernél a naptári és az üzleti év különválik, az utóbbi május 1-jétől a következő esztendő áprilisának végéig tart. Amit most, két és fél hónappal zárás előtt látunk, hogy nagyjából ugyanazt az árbevételt hozzuk majd, amit a megelőző üzleti évben, tehát 40–41 milliárd forint között lesz a forgalmunk.

B. R.: – A sikereinknek számos összetevője van. Most azt emelném ki – amit a jelmondatunk is kifejez: The World of Transport –, hogy minden fuvarozási módozatra kínálunk megoldást partnereinknek, rendelkezünk az ehhez szükséges prémiumkategóriás járműflottával. Jelenleg 850 darabos eszközparkot tartunk üzemben, 1250-nél is több gépkocsivezetőt foglalkoztatunk. Az árbevételre visszatérve már nem az az elsődleges cél, hogy mindenáron növekedjünk, inkább a minőség terén szeretnénk még tovább fejlődni és a hatékonyságunkat, a jövedelmezőségünket javítani. Ehhez kiváló alapot jelent az előző ügyvezetés munkája.

– Válság, változás – valami közeleg, de még nem tudjuk pontosan, milyen mély, és mire készüljünk…

B. R.: – Az autóipari kitettségünk, ami az európai uniós ipar indikátora, nem jelentős, egyébként is több lábon állunk, van hova nyúlnunk, ha valamely szegmensben akadozna a gépezet. Az élelmiszeripari szállítások terén hagyományosan erősek vagyunk, ha a Gartner zászlóshajóját kellene megnevezni, ez lenne az. Kis lépésekkel, folyamatoptimalizálásokkal, átgondoltabb költséggazdálkodással mindig ellen tudunk kormányozni a negatív trendeknek, akár az európai, akár a magyar gazdaság lassulásának. Különösebb félelmeink egyelőre nincsenek, a mai folyamatok még bőven a kezelhetőség határain belül vannak.

G. M. Á.: – Éppen a szinte mindenféle szállításra alkalmas járműparkunk miatt egyik ágazat irányában sincs kitettségünk, így az európai autóiparban tapasztalható visszaesés nem rengeti meg a működésünket. A Gartner mindig minőségi szolgáltatásokat kínál partnereinek, de nem a legalacsonyabb áron. Ezért „válsághelyzetben”, amikor a költségek elszállnak, a fuvardíjak pedig csökkennek, mi viszonylag magasabb árrésből gazdálkodhatunk; ez a díjképzési stratégia mindenképpen piaci előnyt jelent számunkra.

– A gépkocsivezető-hiány érinti a Gartnert?

G. M. Á.: – Fluktuáció van, de hiány nincs. Cégcsoportszinten időben meghoztuk az ellenintézkedéseket az utánpótlás biztosítására. Mi szerb munkavállalókkal, a szlovák leányvállalat ukránokkal, a román moldávokkal, a német görögökkel töltötte és tölti fel az állományt, hogy ne álljanak a gépjárművek. Természetesen igyekszünk felkészült kollégákat alkalmazni, és ha az előszűrések indokolják, akkor oktató járművezetők bevonásával minimum két hónapos gyakorlati képzést biztosítunk számukra, beleértve például a rakományrögzítési ismereteket is.

B. R.: – Nagyon sok energiát és anyagi forrást biztosítunk a képzésre, de sajnos az a tapasztalat, hogy sok esetben kiképzőbázis vagyunk, a nálunk felkészített kolléga továbbáll. Ne felejtsük el, hogy Ausztria közel van… Ezért igyekszünk még az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt fektetni a sofőrök megtartására.

 

Névjegyek

Grófné Molnár Ágota a német nyelvtanári diploma megszerzése után a Flextronics-nál helyezkedett el, ahol beszerzéssel foglalkozott. 19 évvel ezelőtt került a Gartnerhez fuvarszervezői munkakörbe. Később megfordult a marketing, a tenderezés és a számlázás területén is, majd az ügyvezetőket támogató menedzserasszisztens és titkárságvezető lett. 2017-től, az osztrák ügyvezető nyugdíjba vonulása után vette át a cégvezetői feladatokat, miközben a Corvinus-on elvégezte a logisztikai és supply chain management szakot. Jelenleg a logisztika, a szállítmányozás, a képzés, a biztosítás, a bérszámfejtés és az adatrögzítés tartozik hozzá.

Bogdán Róbert 1997-ben közlekedésmérnöki, 2003-ban közgazdász diplomát szerzett. A Masped Trias Kft.–Schenker fúzió időszakában gyűjtőszállítmányozási területen dolgozott, majd a Waberer’s-nél német, osztrák, svájci és skandináv importokért felelős vezetői pozíciókat töltött be. 2006-ban Veszprémbe költözött a családjával, ahol a németországi Alfred Schuon fuvarozással és szállítmányozással foglalkozó cég hazai leányvállalatának ügyvezetője lett. Tizenegy évvel később újra a Waberer’s következett, ezúttal operatív igazgatói szerepkörben, majd az ottani menedzsmentváltást követően, tavaly júniustól nevezték ki a Gartner társügyvezetőjévé. Ebben a pozíciójában a társaság nemzetközi fuvarozási tevékenységéért, az értékesítésért és a kontrollingért felel.

 

Dékány Zsolt