Szállítmányozás 2024 konferencia

„Nem kívánunk óriássá válni, fő célunk megbízóink minőségi kiszolgálása” – beszélgetés Kiskun Lajossal, az Eurolux-Trans Kft. ügyvezetőjével

„Nem kívánunk óriássá válni, fő célunk megbízóink minőségi kiszolgálása” – beszélgetés Kiskun Lajossal, az Eurolux-Trans Kft. ügyvezetőjével

A többszöri tulajdonosváltás dacára, a 30 évvel ezelőtti alapítása óta biztos lábakon áll a felsőzsolcai telephelyű fuvarozóvállalkozás, melyet immár 14. éve irányít Kiskun Lajos. Az ügyvezető ars poeticája szerint a nagyság helyett a minőség, a gyors reagálás és a megbízók elégedettsége hajtja az Eurolux-Trans Kft. szekerét. Ez az üzletpolitika kiválóan működik, jöhet itt bármekkora válság…

– Mikor, milyen piaci körülmények között alakult a vállalkozás?

– Cégünket B.V. Eurolux Kft. néven a Borsod Volán alapította a nemzetközi részlegéből, 1991. december 27-én. Az 1993 őszén lezajlott privatizáció során a Borsod Volán üzletrészét a Chemoldanzas Kft. és a Solle GmbH vásárolta fel. Nevünk 1994 februárjában változott Eurolux-Trans Kft.-re. Még abban az évben a Chemoldanzas eladta üzletrészét a Vetra Veem B.V. holland vállalkozásnak, amelyet 2003-ban a De Rijke Participatiemaatschappij B.V. váltott. A társaság 49,5 százalék német, 49,5 százalék holland és 1 százalék magyar tulajdonban volt 2007-ig, amikor megváltozott a tulajdonosi szerkezet: a Solle GmbH és a De Rijke B.V. egyaránt 50–50 százalékos üzletrészt szerzett a cégben. 2019 óta egyedüli tulajdonosunk a Solle Spedition GmbH.

– Hogyan fejlődött a gépjárműpark, és jelenleg mekkora flottát tartanak üzemben?

– Huszonhat Rába, Liaz, Scania és Iveco vontatóval kezdtük 30 évvel ezelőtt. Volt már 70 darabos is a járműpark, most 55 nyerges vontató – döntő többségében MAN –, 75 speciális tartály félpótkocsi, továbbá 10 XL-es ponyvás félpótkocsi alkotja a flottánkat. Jövő tavasszal újabb 17 nyerges vontató beszerzése szerepel a terveink között.

– A gépkocsivezető-fronton milyen tapasztalataik vannak?

– Nálunk nem jellemző a fluktuáció, stabil sofőrállománnyal, megbízható munkatársakkal dolgozunk. Hűen tükrözi ezt az is, hogy a közeljövőben 8 alapító kollégánk megy nyugdíjba. Bevallom őszintén, nehéz lesz megtalálni az utódaikat, a kiemelkedő fizetések, illetve a jó munkakörülmények ellenére. Az a tapasztalatom, hogy napjainkban nagyon kevés fiatal kacérkodik a gondolattal, hogy egy fülkében élje le az életének egy jelentős részét. Minden ellenérzésem dacára – ha választani kell, hogy álljon-e a lízinges autó, vagy ne –, muszáj lesz keletre nyitni a munkaerőpiacon, mint azt sok más konkurensünk tette az utóbbi időben.

– Hazánk európai uniós csatlakozása miként hatott a vállalkozás működésére: milyen hasznot hozott, esetleg milyen negatív következményekkel járt?

– Nekünk is szembe kellett nézni a megerősödött bel- és külföldi konkurenciával, de ezt a csatlakozás természetes velejárójaként értékeltük és igyekeztünk a lehető legjobb szakmai tudásunk szerint alkalmazkodni a piaci változásokhoz. Emellett más negatívumot nemigen tudok felsorolni, már amennyiben ez egyáltalán ebbe a kategóriába sorolható. Annál több pozitív hatás ért bennünket és általában a teljes hazai fuvarozói társadalmat: a határok megnyíltak, a közlekedésiengedély-kontingensek szabta korlátok felszabadultak. Aki ügyes volt és időben reagált, ki tudta használni az ebben rejlő lehetőségeket, főleg a nyugat-európai piacokon.

– A 2008-as gazdasági világválság vagy a koronavírus-járvány jelentett/jelent nagyobb kihívást az Eurolux-Trans számára?

– Egyértelműen az utóbbi, a pandémia leküzdéséhez sokkal több energiát kellett mozgósítani cégszinten is. Valamennyi munkavállalónk megkapta a maximális védelem eléréséhez szükséges védőeszközöket, így maszkot, kézfertőtlenítőt. Próbáltuk minimálisra csökkenteni a dolgozók közötti érintkezést, ezzel is csökkentve az esetleges fertőzés átadásának lehetőségét. Az irodai dolgozókat teszteltük, igyekeztük megőrizni – sikerrel – a folyamatos munkavégzés feltételeit. Sajnos ennek ellenére két gépkocsivezető kollégánk idén tavasszal elhunyt a fertőzés következtében.

– A Mobilitási Csomagra és a keleti konkurencia erősödésére milyen válaszokat adnak?

– A 2020 augusztusában hatályba lépett Mobilitási Csomag – azon belül is a rendes heti pihenők fülkében való eltöltésének tilalma – következtében a gépkocsivezetőinket minden második hétvégén haza kell hoznunk. Sajnos a jogszabály hatálybalépésével a jogalkotó Európa-szerte nem teremtette meg a szükséges feltételeket ekkora számú tehergépjármű biztonságos és kulturált parkoltatásához. Továbbá a gépkocsivezetők sem hagyják magára szívesen a szerelvényüket, az árut, a jól felszerelt fülkéjüket. Egy megoldás maradt: az autókat hazahozzuk. Mivel a fuvarfeladatok száma nem csökkent, kénytelenek voltunk a flottát mintegy 10 százalékkal bővíteni. Így a megközelítőleg változatlan fuvarmennyiséget több eszközzel, illetve esetenként több üres kilométerrel kell megoldanunk, ami a versenyképességünk és a hatékonyságunk rovására ment. A keleti konkurencián esetünkben főleg a román és lengyel fuvarosokat értjük. Számunkra érthetetlen módon sok esetben az általuk alkalmazott fuvardíj még a saját önköltségünket sem éri el…

– A minőségpolitikai nyilatkozatukban olvassuk: „Nem a legnagyobbak akarunk lenni, hanem a legjobbak”. Kifejtené ezt egy kicsit bővebben?

– Nem kívánunk óriássá válni. Elsődleges célunk a minőségi kiszolgálás, a gyors reagálás, megbízóink elégedettsége. Véleményem szerint a nagyobb szervezet lassabb problémamegoldást jelent. Büszke vagyok arra, hogy reklamáció esetén azonnal tudunk reagálni, megtenni a szükséges lépéseket. Van olyan megbízónk, akivel 28 éve dolgozunk együtt. Ez, azt gondolom, sokat elmond a szolgáltatásainkról.

– Milyen szolgáltatásokat nyújtanak ügyfeleiknek, és miért pont ezekre a területekre szakosodtak?

– Fő profilunk az ipari korom szállítása, elsősorban ömlesztve, az erre kialakított speciális tartályokban. Ez kvázi tulajdonosi örökségünk, hiszen a német és korábbi holland tulajdonosaink is több évtizedes tapasztalattal rendelkeztek e területen.

– Időarányosan sikerül megvalósítani az idei célkitűzéseket?

– Nyugodtan kijelenthetem, hogy igen. A járvány első hullámának elmúltával – 2020 nyarán – a megrendeléseink száma az azt megelőző szint fölött állt be. Idén ez picit konszolidálódott, és stabilan hozzuk a világjárvány előtti számokat.

– A szakma nagy reményeket fűz az elektronikus fuvarlevél hazai bevezetéséhez. Önök is látják az ebben rejlő „hasznot”?

– Üdvözöljük a kezdeményezést. Előnye lesz a gyorsabb adminisztráció, a valós idejű adatok, a nagyobb átláthatóság. Jelenleg előfordul, hogy problémás a fuvarokmányok időben történő begyűjtése, emiatt nehéz tartani az előírt határidőket (pl. számlázás). Az e-CMR rendszer ebben biztosan segítséget nyújt majd a logisztikai szektor szereplőinek, benne nekünk, közúti fuvarozóknak is.

 

NÉVJEGY

Kiskun Lajos gyerekkora óta „kamionsofőr” szeretett volna lenni. A középiskola elvégzése után – a sikeres főiskolai felvételi ellenére – autószerelőnek tanult tovább, mivel Moldova György A pénz szaga című könyvében azt olvasta, a Hungarocamionnál ez az egyik feltétel… Ezek után végigjárta a ranglétrát: volt belföldi gépkocsivezető a később a céget megalapító Borsod Volánnál, nemzetközi gépkocsivezető az Euroluxnál, majd ugyanitt műhelyvezető, fuvarszervező, cégvezető. Ügyvezetőként 2008-tól vezeti a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Felsőzsolcán található fuvarozóvállalkozást.

 

14 új MAN TGX a flottában

Tizennégy új generációs MAN TGX 18.510 GM nyerges vontatót állított munkába az Eurolux-Trans Kft. idén május végén. A vállalkozásnál „csak” 5 évvel ezelőtt jelent meg az első oroszlános márka, de ma már ez az egyeduralkodó a flottában. 2016 nyara óta közel félszáz MAN TGX vontatót vásároltak, szinte a teljes járműparkot erre a típusra cserélték le, és azóta is csak „oroszlánokkal” korszerűsítik az eszközállományt.

„Gépkocsivezetőink szeretik az MAN TGX vontatók kényelmes fülkéjét és rugózását, valamint jó vezethetőséget nyújtó motorját, sebességváltóját és retarderét. Kellemes munkakörülményeikről többek között gyári navigációs rendszer, álló helyzeti légkondicionáló és hűtőrekesz gondoskodik. Az 500 lóerős EfficientLine 3 modellek üzemanyag-fogyasztása több mint 10 százalékkal kisebb a tíz más márkájú vontatónkéhoz képest, miközben azok csak 460 lóerősek. Ezenkívül a járművek megbízhatósága és a tiszaújvárosi márkaszervizzel kialakult jó kapcsolatunk is az MAN mellett szól” – értékelte a legújabb vontatóbeszerzést Kiskun Lajos.

 

Dékány Zsolt