Négyes szintű önvezető képességekkel bíró biztonsági járművével – vezető nélküli automatizált biztosító jármű az autópályákra (automatisch fahrerlos fahrende Absicherungsfahrzeug, röviden aFAS) – az MAN Truck & Bus kapta meg az első Tehergépkocsi-innovációs Díjat a 2019-es évre. Az idén első ízben kiosztott elismerésről az Év Tehergépkocsija díj (International Truck of the Year, IToY) zsűrije dönt. A bizottság jelentős európai és dél-afrikai haszonjárműves magazinokat képviselő szerkesztőkből és rangos újságírókból áll. Az MAN Truck & Bus igazgatótanácsának elnöke, Joachim Drees az MAN hannoveri sajtótájékoztatóján vette át a kitüntetést.
Olyan vállalatoknak ítélik oda az Év Tehergépkocsija (International Truck of the Year, IToY) díj zsűrije által az idei évben életre hívott kitüntetést, amelyek kiemelkedő termékeikkel hozzájárulnak a haszonjármű-iparág műszaki átalakulásához. Az IAA Haszonjárművek 2018 szakkiállításon Hannoverben az MAN Truck & Bus sajtótájékoztatója keretében adta át a díjat Gianenrico Griffini, az IToY-zsűri elnöke, amelyet Joachim Drees, az MAN Truck & Bus és az MAN SE igazgatótanácsának elnöke vett át.
Az MAN aFAS – a szövetségi autópályák munkaterületeinek automatizáltan, vezető nélkül közlekedő biztosító járműve – egy rendkívül innovatív biztonsági megoldás, amelyet az MAN négy év alatt a Német Szövetségi Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium (Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, BMWi) támogatásával, illetve műszaki kutatóintézetek és több fontos beszállító bevonásával fejlesztett ki. Az MAN Truck & Bus AG mellett az alábbi vállalatok és intézetek vettek részt a fejlesztésben:
a BASt (Bundesanstalt für Straßenwesen), a Szövetségi Útügyi Hivatal; a Hessen Mobil tartományi út- és közlekedésfelügyelet; a Karlsruhei Főiskola műszaki és gazdasági kara; a Braunschweigi Műszaki Egyetem Szabályozástechnikai Intézete; a ZF TRW; a WABCO; valamint a Bosch Automotive Steering.
A közelmúltban egy exkluzív sajtóeseményen Ausztriában az IToY-zsűri tagjai átfogó áttekintést kaptak az aFAS-projektről. Lehetőséget kaptak, hogy a személyzet nélküli, négyes szintű önvezető biztonsági járművet közelebbről is szemügyre vegyék, illetve utazzanak abban. A rendkívül innovatív jármű – egy MAN TGM 18.340 – vezető nélkül teljesen automatizáltan halad lassan a mozgó munkaterületekkel együtt, és jármű-jármű kommunikáció segítségével követi az elöl haladó, a leállósávban munkát végző tehergépkocsit. A hagyományos követő járművek rendszeresen szenvedő felek drámai ráfutásos balesetekben. Az MAN aFAS bevetésével megőrizhető a biztosító jármű vezetőjének biztonsága, megóvható az élete.
A zsűrit meggyőzte, hogy az MAN aFAS immár több mint 4000 tesztkilométert teljesített közutakon problémamentesen. A döntnökök azt is értékelték, hogy az aFAS életmentő lehet, ugyanis az autópályák mozgó munkaterületei a személyzet számára nagy kockázatot jelentenek a gyakori súlyos kimenetelű ráfutásos balesetek miatt. Ezenkívül lenyűgözte a bizottságot a rendszer egyszerű kezelhetősége és a kiemelkedő aktív biztonság, valamint az, hogy az aFAS jelentős mértékben szériagyártású komponenseket használ.