Az elmúlt egy évben jelentős mértékben növekedtek az útdíjak Európában. Ez a trend ráadásul egy recessziós környezetet jellemez, jelentősen megnövelve a közúti fuvarozók terheit. Mi várható az útdíjakkal kapcsolatban jövőre? És milyen megoldásokkal tudják csökkenteni az üzemanyagokkal kapcsolatos költségeiket a fuvarozók? Az alábbi interjúnkból ez is kiderül.
– Ha az ez évi útdíjadatokat nézzük, akkor milyen a teljesítménye jelenleg a közúti áruszállítási iparágnak?
– A tavalyi év végén és az idei év elején több országban is jelentős emelés történt. A legnagyobb áremelésre Németországban került sor a szén-dioxid-alapú útdíjrendszer bevezetése kapcsán. Ennek az idei hatása az útdíjforgalmon és az ügyfelek költségein meglátszik. Csak a német útdíjemelés több mint 80 százalékot jelent a fuvarozók számára. Közben az osztrákok is emeltek 7 százalékkal a szén-dioxid-alapú útdíjrendszer bevezetésével. Ezután következtek a csehek márciusban, akik szintén ebből kiindulva, a jármű kategóriájától függően legalább 15 százalékos emelést hajtottak végre. Természetesen ne feledkezzünk meg a magyar útdíjról sem, hiszen nálunk ez több lépcsőben nőtt: egyfelől 2023 októberében volt egy inflációs korrekció, majd nálunk is a német és az osztrák útdíjrendszer mintájára, részben a szén-dioxid-kibocsátáshoz köthetően alakították át az útdíjrendszert. Ez a jármű fajtától függően 30–40 százalékos útdíjemelkedést jelentett a fuvarozók számára és rajtuk keresztül a tágabb piaci környezetüknek.
– A DKV Mobility tud valamilyen módon segíteni a fuvarozóknak ebben a kérdésben?
– Az útdíjtarifákra nyilvánvalóan nincs ráhatásunk, mi inkább abban tudunk segíteni, hogy biztosítjuk a megfelelő eszközt. A DKV Box Europe révén, amin most már 14 ország szerepel, és amelynek lefedettsége folyamatosan bővül, számos mögöttes szolgáltatással tudunk az ügyfelek segítségére lenni. Ezek közé tartozik egy útdíjportál is, ahol a felhasználó országokat tud fel- vagy levenni a saját rendszerében, ha szükséges. Mi tulajdonképpen egyetlen fedélzeti eszközzel le tudjuk fedni Európa legfontosabb országait. Az előnyök közé sorolható még, hogy ha például valaki eladja a teherautóját, akkor már nem kell készüléket cserélni, még rendszámcsere esetén sem. Az úgynevezett over-the-air típusú konfigurációval mindent be tudunk állítani távolról. Valamint amikor bevezetünk a rendszerbe egy új országot, mint például idén Szlovákiát, vagy majd hamarosan Szlovéniát és Csehországot, akkor ezeket a meglévő eszközre rá lehet telepíteni akkor, amikor elérhetővé válik a szolgáltatás.
– Hogyan tudják támogatni a fuvarozókat akkor, amikor például a költségcsökkentés miatt az alternatív hajtások felé fordítják a figyelmüket?
– Gyakorlatilag amióta megjelentek az alternatív üzemanyagok, azóta elérhetőek a DKV Mobility szolgáltatásai európai szinten. A gázüzemű (CNG, LNG) teherautókat már nagyon régóta lehet tölteni a mi kártyánkkal. Az elektromos teherautók a nemzetközi áruszállításban még nem számítanak számottevő tényezőnek, a villanyhajtás leginkább a flottás személyautóknál terjed. Nekünk 823 ezer töltőpontunk van Európában. Magyarországon is a teljes hálózat több mint 80 százalékánál a DKV Card +Charge használatával lehet rendezni a töltést. Jelenleg a hidrogénezett növényi olaj (HVO100) népszerű. Az elérését biztosító európai hálózatunk fokozatosan bővül, jelenleg már 1800 töltőállomás szolgáltatja a skandináv országokban, Nyugat-Európa legtöbb országában, Olaszországban, ezenkívül Spanyolországban és Csehországban is kapható. Várjuk, hogy Magyarországon is elkezdjék értékesíteni, mert megjelent az igény rá. Vannak olyan tudatos társaságok, akik megkövetelik a fuvarozóktól, hogy az áruikat zöld megoldásokkal szállítsák. Szerintem ez a hálózat fokozatosan fejlődni fog. Foglalkozunk még a hidrogén mint üzemanyag kérdéskörével is, de ez most még nagyon gyerekcipőben jár.
– Várható-e idehaza, hogy az útdíj szintjén valamilyen formában megjelenik az alternatív hajtások támogatása?
– A szén-dioxid-alapú útdíjtarifa-rendszer bevezetése elhozhatja ezt véleményem szerint. Ennek lényege ugyanis az, hogy minél kisebb a szén-dioxid-kibocsátása egy járműnek, annál kedvezőbb a besorolása. Ezen a téren valóban az elektromos tehergépkocsikat illetné a legnagyobb kedvezmény. A problémát egy kicsit abban látom, hogy még nincsenek olyan nagy elektromos tehergépjárművek, amelyek árban és hatótávolságban versenyképesek lennének a dízelekkel.
– A DKV Mobilitynak sikerül növelnie a piaci részesedését ebben a nehéz gazdasági helyzetben?
– Cégcsoportszinten mindenféleképpen, ebben az évben is, bár az európai piacok nem egyformán mozognak. A kontinensen több mint 50 országban vagyunk jelen, 68 ezer töltőállomással. Azt persze azért látjuk, hogy egész Európában gazdasági problémák vannak, ami mindenkit érint.
– Milyen új szolgáltatásokkal, újdonságokkal találkozhatnak ügyfeleik a közeljövőben?
– A fejlesztés folyamatos, részben a technológia, részben pedig a piac diktálja. Az üzemanyag területén azt nézzük, hogy a fosszilis üzemanyagok mellett mennyire lehetséges olyan partnereket bevonni, akik alternatív üzemanyagokat kínálnak. Az e-mobility területén vannak olyan megoldásaink az otthoni és a telephelyi töltésre Németországban, amelyeket szeretnénk más országokban is bevezetni. Ennek a fejlesztésnek a lényege, hogy céges autó töltése esetén sem otthon, sem a telephelyen nem keveredik össze a töltés kifizetése a lakosságival. Az ilyen céges töltők telepítését a DKV Mobility végzi el, így mindent egy csomagban tudunk kínálni. Az útdíjak tekintetében pedig – ahogy említettem – az EETS rendszerbe idén csatlakozik Szlovénia, a csehek pedig jövőre. Emellett a digitális eszközeinket is folyamatosan fejlesztjük. Az áfa-visszatérítés komoly hozzáadott értékű szolgáltatásnak tekinthető ebből a szempontból. De nemcsak ezen téren, hanem a telematika területén is végrehajtunk fejlesztéseket. Van egy DKV Live elnevezésű telematikai eszközünk, amire az év végére, illetve a jövő év elejére újabb szolgáltatások kerülhetnek.
– Mostanában egy-két kamiongyártó kísérletezik azzal, hogy a jármű hajtsa végre a fizetést. Bár ez még fejlesztési szakaszban van, mit gondol: lehet ez a jövő, hogy a tehergépkocsiból el lehessen indítani a fizetést tankolás után?
– Szerintem abszolút reális ez, de megint az a kérdés, hogy kinek az alkalmazását fogják támogatni. Ennek az előfutára már létezik: az App&Go szolgáltatás a DKV Mobility Appban, amikor valaki az okostelefonjával tudja rendezni a tankolást. Az alkalmazásban már előre ki lehet választani azt a kutat, ahol működik ez a szolgáltatás. Ebben az esetben be sem kell menni a kasszához, a telefonon csak ki kell választani az adott kutat és kútoszlopot, majd a tankolás befejezésével gyakorlatilag rendezésre kerül az összeg az alkalmazásba integrált fizetési felületen keresztül. A kút rendszerében ilyenkor megjelenik a jelzés, hogy tranzakció zajlik, majd a végén lezárul a fizetési folyamat. Hazánkban ez még nem minden helyen működik, de egyre több helyen elérhető, Európában pedig már 8 ezer állomáson lehet így fizetni.
Aranyi Péter