A Brüsszelben tervezett intézkedések nyomán egyszeriben elillanhat a közép-európai fuvarozók elmúlt években megszerzett versenyelőnye az uniós piacokon.
A Foglalkoztatási és Szociális Bizottság (EMPL) ülésén egyértelművé vált, hogy a belső piac és a versenyképesség, valamint a felzárkóztatás csak addig volt fontos, amíg rövid távú politikai hasznot hozott a baloldalnak és egyes nyugati politikusoknak. A kiküldött munkavállalókra vonatkozó szabályozás idő előtti felülvizsgálata és a kelet-közép-európai munkavállalókkal kapcsolatos adminisztratív terhek növelése miatt a fuvarozóvállalatokat újabb hátrányos megkülönböztetés érheti, amely veszélyezteti a munkahelyeiket is – áll Kósa Ádám és Deli Andor európai parlamenti képviselők Protekcionista támadás uniós segédlettel a magyar fuvarozók ellen című sajtóközleményében.
A kiküldött munkavállalókkal kapcsolatos új rendelkezések ugyan általában előnyösebbek a munkavállalókra, azonban félő, hogy az „egyenlő munkáért egyenlő bér” alapelvét a nyugati, protekcionista politikusok kampányfogásként fogják felhasználni az ideiglenesen külföldön dolgozó, versenyképesebb munkavállalók kiszorítására. A kelet-európai munkavállalók ideiglenesen magasabb bért kapnak, mintha otthon dolgoznának, most azonban elveszíthetik jelenlegi versenyelőnyüket a fogadó országban élő munkavállalókkal szemben, sőt még magasabb kiadásokkal, költségekkel és megkötöttségekkel szembesülhetnek.
A jogszabálycsomagnak köszönhetően a fuvarozó- és szállítmányozási ágazat versenyképes, modernizált járműparkkal rendelkező magyar cégei is extra kiadásokkal és további adminisztratív terhekkel szembesülhetnek a vezetési időre, szünetekre és pihenőidőre vonatkozó követelmények szigorítása miatt. Előírnák ugyanis, hogy a vezető nem töltheti pihenőidejét a kamion fülkéjében, hanem fizetett szálláshelyen kell megszállnia. Ugyanakkor hiteles, szakmai adatbázis alapján Németországban, az EU gazdasági-ipari központjában mindössze 13 olyan őrzött és szállást biztosító pihenőhely van, ami alkalmas lenne az új szabályok szerinti pihenőidő eltöltésére és a járművek biztonságos őrzésére, miközben közel 13 millió nagyteljesítményű tehergépjármű fut az EU útjain. Nemcsak a sofőrök számára is komfortos kamionok iránti kereslet csappanhat meg, hanem a logisztikai ipar egésze is többletköltségekre készülhet fel a növekvő szállásköltségek és a megváltozó üzemgazdaságossági méret miatt is. Ez várhatóan a többi vállalkozás számára szintén további költségemelkedést fog jelenteni, mint ahogy a vásárlók számára is árnövekedést okoz majd Európa-szerte.
Az EMPL véleménye ugyan aggodalomra ad okot, ám a tervezetért felelős Közlekedési és Turisztikai Bizottság (TRAN) remélhetőleg egy ennél sokkal elfogadhatóbb és a mindennapi gyakorlathoz közelebb álló tervezetet készít majd. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy a kelet-európai fuvarozócégek és a nyugati járműgyártó vállalatok közösen felismerjék: együtt kell küzdeni a baloldal és a nyugati protekcionista jobboldal képviselőinek elfogadhatatlan korlátozásai ellen még a tervezett, júliusi szavazás előtt, amikor az Európai Parlament hivatalos álláspontjáról szavaz majd a plenáris ülés.