Bizalom, pontosság, rugalmasság, minőség, biztonság, megbízhatóság – ezek annak a tudatosan felépített üzletpolitikának a főbb ismérvei, amely több mint három évtizede stabil piaci jelenlétet biztosít a Tát székhellyel működő Botlik-Trans Kft.-nek. A régió meghatározó logisztikai szereplőjének ügyvezetőjével, Botlik Rolanddal beszélgettünk.
– Ha számokkal kellene jellemeznie a vállalkozást, akkor melyek lennének a főbb mutatók?
– Az egyik legfontosabb – ami büszkeséggel is tölt el bennünket –, hogy 34 éve vagyunk jelen a közúti fuvarozási piacon, amely idő alatt folyamatos fejlődést tudhatunk magunk mögött. Jelenleg 150 munkatárssal dolgozunk együtt, mintegy 120 gépkocsivezető kollégát foglalkoztatunk. Évente átlagosan 23 ezer belföldi és nemzetközi fuvarfeladatot teljesítünk. Összesen 29 európai országba járnak a járműveink, ezért fogalmaztuk meg így a szlogenünket: Otthon Európa útjain. A saját flottánk több mint 100 autóból áll, de igény esetén kiterjedt, szigorúan minősített alvállalkozói kört is mozgósítani tudunk. Mivel a logisztikai szolgáltatásaink minden szakaszában törekszünk a környezetbarát megoldásokra, gépjárműveink Euro 6-os környezetvédelmi besorolású motorral rendelkeznek. Műholdas útvonal-optimalizáló rendszert használunk, ennek köszönhetően tudjuk csökkenteni a fuvarköltségeinket, illetve minimalizálni a felesleges futásteljesítményt. A fuvarozás, szállítmányozás mellett a raktárlogisztika ad további stabilitást a cégünknek. Jelenleg 2000 négyzetméternyi, az áruk polcos és tömbös, ideiglenes és tartós tárolására egyaránt alkalmas raktárterületet tudunk biztosítani partnereinknek.
– S mi van a számok mögött?
– Természetesen nagyon tudatosan felépített üzletpolitika, amelynek fő kritériumai a bizalom, a pontosság, a rugalmasság, a minőség, a biztonság és a megbízhatóság. Ezekből az alapelveinkből soha nem engedtünk, és biztos vagyok benne, hogy ügyfeleink több mint három évtizede ezért tekintenek ránk korrekt üzleti partnerként.
– Az elmúlt 12 évben két hatalmas krízis is megrázta a világot. Milyen kihívásokat jelentett a 2008–2009-es gazdasági világválság, illetve a mostani koronavírus-járvány?
– Nyilvánvalóan egyik válság sem tett jót a logisztikai szektor szereplőinek, így mindenki próbált alkalmazkodni a megváltozott piaci körülményekhez. Amíg azonban a korábbi krízis idején nagyjából tudni lehetett, hogy mikor áll meg a gazdaság mélyrepülése, és mikor indulhat meg egy újabb konjunktúra, addig most teljes a bizonytalanság. Kiszámíthatatlan a jövő, sok múlik azon, hogy valóban lesz-e második hullám, amint azt sokan jósolják, ezért a piaci szereplők is kivárnak, alaposan meggondolják, mit és hogyan fejlesszenek.
– Mikor kezdte éreztetni hatását a vírus a Botlik-Transnál?
– Némi megtorpanást a gazdaságban már tavaly nyártól lehetett érzékelni, a válság előszelei már akkor fújdogálni kezdtek, és az idei évünket ennek fényében terveztük meg. Konkrétan a járvány miatt március elejétől tapasztaltunk némi visszaesést, elsősorban az olaszországi fuvarfeladatok kiesése miatt, ami aztán a járvány eszkalálódásával a cégünk esetében mintegy 25 százalékos volumencsökkenést eredményezett az elmúlt öt hónapot tekintve – áprilisi mélyponttal, akkor még ennél is nagyobb veszteséget kellett elkönyvelnünk. Ennek hátterében a járműipar megbicsaklása áll, mivel a tevékenységünk 40 százaléka az autóiparhoz kötődik. És bár az eszközeink 20 százalékát leállítottuk, egyetlen munkavállalónktól sem váltunk meg, mert folyamatosan újabb és újabb munkák után néztünk. Egy cél lebegett előttem: a járműkapacitásunk lehető leghatékonyabb kihasználása. Mindent szállítottunk, amire piaci igény mutatkozott, és a feladatokat igyekeztünk úgy elosztani, hogy minden gépkocsivezetőnknek jusson. Úgy tapasztalom egyébként, hogy júliustól mintha megmozdult volna a piac, azonban még messze vagyunk a járvány előtti volumenektől, és egyelőre megjósolhatatlan, hogy mikor érhetjük el a néhány hónappal korábbi teljesítményeinket.
– Milyen forgatókönyvvel készülnek a következő időszakra?
– Flottabővítést nem tervezek, de az eszközállomány minőségének és fuvarozási, szállítmányozási szolgáltatásaink színvonalának fenntartása érdekében néhány jármű cseréje szóba jöhet majd. A raktárkapacitásainkat mindenképpen bővíteni szeretném, ezen a területen továbbra is 24 órás áruvédelmet (tűz-, kamera-, betörésriasztó jelzőrendszerrel, biztonsági őr- és portaszolgálattal), 24 órás rendelkezésre állást, a készletek alakulásáról és a megbízások teljesítésének állapotáról folyamatos online tájékoztatást, a raktárirányítási rendszerünk révén pedig komplex, személyre szabott logisztikai megoldásokat biztosítva ügyfeleinknek.
NÉVJEGY
Botlik Roland felsőfokú külkereskedelmi végzettséggel rendelkezik. Édesapja 1986-ban kezdett belföldi fuvarozással foglalkozni, ezt bővítették 2000-ben a nemzetközi szegmenssel, majd raktárlogisztikai szolgáltatásokat is felvettek a tevékenységi körükbe. A táti (Komárom-Esztergom megye) székhelyű Botlik-Trans Kft. családi vállalkozásként működik, a régió egyik legjelentősebb integrált logisztikai megoldásokat nyújtó szolgáltatójává nőtte ki magát az elmúlt évtizedekben. „Küldetésünk a szállítmányozási lánc minden szereplőjének teljes mértékű kiszolgálása, amihez immár több mint három évtizedes szakmai tapasztalat biztosít kellő alapot” – fogalmazza meg a cég ars poeticáját Botlik Roland.
Dékány Zsolt