Az ellenőrzés „csodája”

Az ellenőrzés „csodája”

Számos szakmai vélemény hangzott el az elmúlt hónapokban az előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszerről (BiReg), többnyire kritikai éllel. A bírálók táborát gyarapítja Fekete Zoltán, a Truck Solution Kft. ügyvezető igazgatója is, aki nyíltan elmondja, hogy a magyar közúti fuvarozók milyen ellenőrzési rendszert szeretnének látni.

Látlelet a hőskorból

A történet régi keletű. Nekem, nekünk, régi vágású fuvarosoknak a jelenlegi helyzetről a 90-es évek vége, a 2000-es évek eleje jut az eszünkbe. A hőskor, a tevékenységi engedélyes idők – de jó volna ma is! Akkor a szlovák fuvarosok térnyerése főként a magyar–német viszonylatban volt fájdalmas. A „csel” annak idején a kishatár menti közlekedési engedélyekkel történt. Simán beengedték a magyar vámosok őket üresen, majd elmentek bőven a megengedett távolságon túl, megraktak, és a vámosoknak juttatott némi baksis fejében, minden gond nélkül kiléptek az országból. Ez a gondunk az Európai Unióhoz csatlakozással megszűnni látszott, nagyjából az előző évtized elejéig. Akkor jelentek meg a hazai piacon azok a fuvarozók – főként balkáni országokból –, akik ráálltak a fuvarjaink egy részére, megfelelő engedélyek nélkül, kihasználva a határellenőrzések megszűnését.

Köszönőviszonyban sincs…

De térjünk a lényegre! Nagysokára eljutott a hatósághoz, hogy valamit tenni kellene az ügyben. Magam jó néhány évvel korábban, egy szolnoki szakmai találkozón felvetettem a problémát a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer indulásáról tartott előadása kapcsán az Innovációs és Technológiai Minisztérium ellenőrzési főosztálya vezetőjének. Megbeszéltük, hogy megírom neki a tapasztalataimat, és továbbítja az illetékeseknek. Semmi nem lett belőle, pedig konkrét cégekkel, határállomásokkal, viszonylatokkal támasztottam alá az anyagomat.

Ezek után, évekkel később bevezetik az előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszert (BiReg), amely köszönőviszonyban sincs az elvárásainkkal. Az még hagyján, hogy az erről szóló jogszabályt 2020. december 31-én (!) hirdették ki. Azonban hetekig nem működött, bármilyen sületlenséggel be lehetett regisztrálni, kötelezővé tette az EU-n belüli fuvarok regisztrációját az uniós fuvarosoknak, aminek semmi értelme (bármennyire rosszul esik, hogy a román fuvaros viszi az olasz exportot), és kiderült, hogy a NAV az előírást be nem tartókat bírságolni fogja.

Segítőkész fuvarozók

A történet ennél sokkal egyszerűbb. Van néhány európai, de unión kívüli ország (Oroszország, Belorusszia, Moldávia, Szerbia, Észak-Macedónia, Montenegró, Bosznia, Törökország), az onnan érkező fuvarozóknak kellene az ellenőrzések fókuszában lenniük. Továbbá azokra az uniós versenytársainkra kellene kiemelt hatósági figyelemnek hárulnia, akik a harmadik országba történő szállításokat végzik, így a bolgárokra, szlovákokra, lengyelekre, csehekre.

Mi, magyarok ilyen ellenőrzési rendszert szeretnénk látni. Ehhez viszont néhány alapvető, a szakmánkat érintő szakszóval, fogalommal – mint például bilaterális, kabotázs, CEMT-engedély – tisztában kellene lenni! Ennyi, semmi körítés. És munka, ellenőrzés, tisztesség, becsület. (Ezek a kifejezések ma nálunk mintha csak az „ostobák” szótárában lennének benne.)

A BiReg megalkotása előtt – szokás szerint – nem kérték ki a hús-vér fuvarozók véleményét, ráadásul az is látszott, hogy a bírságolás lesz a fő szempont. Van a mi szakmánkban jó néhány régi vállalkozó, akik szívesen segítenének egy ilyen rendszer kialakításában a jogalkotónak, mert nagy tapasztalattal rendelkeznek, és ismerik a kiskapukat. Nem szégyen elfogadni a sokat látott szakemberek javaslatait!

Mi a BiReg?

Egy, a közlekedési hatóság által üzemeltetett, nyilvánosan elérhető új elektronikus rendszer, ahol a közúti fuvarozásban használt engedélyeket és a szállítások adatait kell adott fuvarfeladathoz kapcsolódóan valós időben bejelenteni. A rendszer bevezetésével informatikai alapokra helyeződött a Magyarországra irányuló vagy innen induló CEMT vagy bilaterális engedélyhez kötött nemzetközi közúti áruszállítók ellenőrzése. A BiReg célja a hazai közúti személy- és áruszállító vállalkozások fokozott védelme, az engedélyek többszöri vagy szabálytalan felhasználásának kizárása. Így a fuvarfeladatok ellenőrizhetővé válnak a hatóságok számára, szabálytalanság esetén eljárhatnak a járművezetővel, a jármű üzemben tartójával vagy akár a le- és a felrakóhellyel szemben is. A rendszer segítségével a jövőben csak a tisztességes, jogkövető magyar vállalkozások maradhatnak versenyben.