Összhangban egymással – beszélgetőtársunk Gazsó Nikolett, az AIRMAX Cargo Budapest Zrt. közúti osztályvezetője

Összhangban egymással – beszélgetőtársunk Gazsó Nikolett, az AIRMAX Cargo Budapest Zrt. közúti osztályvezetője

Piacvezető szerepet tölt be a különleges bánásmódot, speciális szakértelmet és precizitást igénylő áruk légi, tengeri, vasúti és közúti szállítmányozásában az AIRMAX Cargo Budapest Zrt. Gazsó Nikolett, a cég közúti osztályvezetője tevékenységükben az üzletágak egymásra épülésének fontosságát emeli ki.

– A közúti tevékenység mekkora szerepet játszik az AIRMAX Cargo életében?

– Mivel a légi, a tengeri, a vasúti, valamint az időkritikus szállítások esetében is van közutas elő- és utófutás, ezért az ügyfelek elégedettségéhez és a társosztályok eredményességéhez nagymértékben hozzájárul a közút, közvetve nagyon is részese az összvállalati sikereknek. Vannak olyan multimodális szállítási megbízásaink, amelyek kifejezetten a közúti fuvarszervezők szakértelmét igénylik, például, hogy az adott árut a repülőtérre be tudjuk szállítani és át tudjuk adni az adott légitársaságnak.

– Vagyis előnyt jelent légi és tengeri, illetve vasúti fuvarozói munkák megszerzésében, ha azokat össze tudják hangolni a közúti fuvarozással, és együtt tudják kínálni?

– Igen, ez így van. A tapasztalataink szerint az ügyfeleink szeretik egy kézben tartani a szállítmányaikat. Elégedettebbek, és sokkal kényelmesebb számukra, ha egy cégtől kapják meg a légi, a tengeri, a vasúti és a közúti szállítmányozási megoldásokat. Minden osztályról egy-egy ügyintézőt dedikálunk az ügyfélhez, akik a megbízást az elejétől kezdve a számlázásig bezárólag végigviszik. Azt látjuk, hogy az elégedettség és az ügyfélbizalom sokkal erősebb, ha a megrendelő mindig egy-egy személyhez fordulhat, mert így könnyebb az együttműködés. Olyan szakemberünkhöz, aki tisztában van a szállítmányok jellemzőivel: azokat hogyan kell kezelni, illetve a speciális igényekre is megoldást tud biztosítani. Hatékonyabb, hogy nem kell ugyanazokat a szállítmány célba juttatásához elengedhetetlen információkat többször megadni. Nálunk nem fordulhat elő, hogy aki éppen ráér, az foglalkozik egy adott fuvarfeladattal, annak megoldásaival, hanem mindig van egy dedikált ügyintézőnk. A vállalkozásunk sikerességének egyik kulcsa, hogy egy ügyintéző portfóliójában többfajta szállítási típust vagy fuvarszervezési megoldást kereső ügyfelek is vannak. Egy portfólió része lehet, ha túlméretes áruszállítást kell szervezni, élőállat- vagy gyógyszerszállítást, így az ügyintézőink tapasztalata széles körű. Nagy figyelmet fordítunk a folyamatos képzésre: az új munkatársainkkal megismertetjük a cég teljes működési folyamatát, azt, hogy a gépezetben miként kapcsolódnak egymáshoz a különböző osztályaink. „Összhangban egymással” – nálunk ez nemcsak szlogen, hanem valóban áthatja a cég tevékenységét. Mi mindig egymás kezére dolgozunk, a mindennapi gyakorlatban is összehangolt csapat vagyunk. Büszkék vagyunk arra is, hogy a vezetőség elismeri minden osztály fontosságát.

– A közúti fuvarozásukra is jellemző a különleges bánásmódot, speciális szakértelmet és precizitást igénylő áruk szállítása?

– Igen, szállítunk például különleges kezelést igénylő gyógyszereket: szobahőmérsékletet vagy temperált hűtést, mélyhűtést vagy szárazjeget igénylő árukat is. Vállaljuk ADR-es áruféleségek fuvarozását is. A szállítmányozók többsége általában nem vállalja a kilenc ADR-osztály közül az 1-es és a 7-es kategóriát, mi az AIRMAX Cargónál azonban rendelkezünk a robbanóanyagok és a radioaktív anyagok szállításához kapcsolódó megoldásokkal is. Ehhez megfelelően képzett alvállalkozói körünk is van. Szoktuk is mondani: mi nem egyszerűen kézbesítőket képzünk ki, hanem szakembereket. Mi az ügyfél igényeit képviseljük az alvállalkozó irányába, és számára a piacon elérhető legkedvezőbb megoldásokat kínáljuk, a közúti szabályok betartásával.

– Hány fős az osztályuk? Van saját járműflottájuk, sofőrjük, vagy csak a már említett alvállalkozókkal dolgoznak?

– 16 fős a közúti csapatunk, de további bővítést tervezünk. Vannak saját speciális járműveink is, főleg gyógyszergyártó és kereskedőcégekhez dedikálva. Elsősorban azonban szűk körű, a minőségirányítási részlegünk által auditált alvállalkozói körrel dolgozunk. Mindegyikük speciális területen végzi a munkáját. Új alvállalkozó belépésekor a jövendőbeli partnereinknek szigorú eljárásrenden kell átesniük, számos követelménynek kell eleget tenniük. A gyógyszerszállítás esetében például most indult egy oktatási és képességfejlesztési projektünk, mivel azt tapasztaltuk, hogy a fuvarozók esetében lényegesen kisebb az a kör, amely technikai, folyamatszabályozási és minőségbiztosítási szempontból maradéktalanul alkalmas gyógyszerszállításra. A projekt keretében kijelölt, megbízható, a fejlődésben érdekelt fuvarosokkal közösen, hathatós segítséget és szakmai támogatást biztosítva megteremtjük náluk a gyógyszerszállítás magas szintű minőségbiztosítási feltételeit. Minden árukezeléssel kapcsolatos szabályozással és helyes gyakorlattal tisztában kell lenniük, elvégre itt emberéletekről van szó.

– Külön is kiemelte a gyógyszerszállítmányozást, de általánosságban: milyen feltételekkel lehet valaki az AIRMAX Cargo alvállalkozója?

– Árutípustól függően léteznek szabályozások. Vannak alap közúti szállításra vonatkozóak, vannak a BIREG szempontjából fontos, bilaterális megállapodások, külön engedélyek és szigorú felelősségbiztosítási előírások. Ha veszélyesáru-kategóriába sorolt terméket szállítanak az alvállalkozók, megfelelő minősítéssel, tanúsítvánnyal kell rendelkezniük. Az ezekről szóló okmányokat minden esetben ellenőrizzük. Egyre kevesebb a sofőr, egyre kevesebb a tapasztalt kolléga – hiszen ők is a kollégáink –, ezért is fordítunk kellő időt, energiát, pénzt arra, hogy fejlesszük őket. Például a gyógyszerszállítás területén nagyon könnyű elveszni a szabályozások tengerében, a helyes gyakorlat bevezetéséhez nem feltétlenül kapnak segítséget egy szakhatóságtól.

– Milyen arányt képviselnek munkájukban az export- és az importfuvarok?

– Ha az elő- és utófutásokat is nézzük, valamint az időérzékeny fuvarokat, akkor 50 százalék az export, 30 százalék az import, 20 százalék pedig tranzittevékenység. Az időkritikus üzleteknél jellemző, hogy nem feltétlenül Magyarországot érintő szállításokat szervezünk, hanem európai repterek között szállítunk küldeményeket.

– Hogyan hat a tevékenységükre az üzemanyagárak emelkedése és az orosz–ukrán háború?

– Mint minden közúti piaci szereplőre, ránk is hatással vannak a negatív gazdasági kilátások. Igyekszünk minél jobban alkalmazkodni a piaci környezethez, igényekhez. Egy ilyen válsághelyzetet nemrégiben, a világjárvány idején már átéltünk, jól manővereztünk, jó lecke volt. Akkor a vállalkozásunk azért volt sikeres, mert gyorsan reagáltunk a megváltozott körülményekre. Az ügyfeleink gyakran speciális megoldásokat igényeltek: ilyenek voltak a közúti megoldások a Távol-Keletről, a légi szállítások megakadásával nagy hangsúlyt kaptak a tengeri szállítások, így megnőtt az igény a tengeri elő- és utófutásokra. Távol-Keletről a vasúti szállítás jelentősége is megnövekedett. Az a tanulság, hogy gyorsan kell tudni alkalmazkodni a változó körülményekhez. Amint eljutott hozzánk az orosz–ukrán háború kitörésének híre, azonnal új alternatívákat kerestünk, és törtük a fejünket, hogyan lehet támogatni az ukrán szomszédjainkat. Igyekeztünk információkat szerezni zöldfolyosókról, arról, hogyan lehet például Ukrajnába gyógyszerszállítmányokat, veszélyes árut eljuttatni, hogyan lehet megoldani a vámkezelést háborús időkben. Szerencsére erre sok partnerünknél volt igény. Dolgozunk olyan alvállalkozóval is, aki megfelel minden követelménynek, és vállalta ezeket a megbízásokat. Nagyon büszkék voltunk arra a sofőrre, aki az életét is kockáztatva juttatta el a gyógyszerküldeményeket a front közelébe; rizikós és bizonytalan volt, hogy az a körzet, ahová szállított, mennyire lesz kitéve támadásoknak.

– A mai viszonyok közepette nem lehet tartani a korábbi fuvardíjakat. Hogyan reagálnak erre a helyzetre?

– Tisztában vagyunk azzal, hogy a jelenlegi, megváltozott gazdasági körülmények között nem lehet minden költséget maradéktalanul érvényesíteni. Ugyanakkor törekszünk arra, hogy a piaci mechanizmus hatásait figyelembe véve, a kihívásokkal teli piaci környezetben is képviseljük az ügyfél, az alvállalkozó, a vállalat és a tulajdonos érdekeit is. Az áremeléseket látva az ügyfelek is meghúzták a határt, mi az, ami számukra még belefér, és mi az, ami nem. De ők is elfogadták: az, hogy az áruik eljuthassanak A-ból B-be, ma a korábbiakhoz képest jelentős költségnövekedéssel jár.

– Milyen fejlesztéseken dolgoznak az ügyfelek hatékonyabb kiszolgálása érdekében?

– Folyamatosan fejlesztjük az alvállalkozói kört és a szervizportfóliót. Igyekszünk mindig olyan közúti megoldásokat nyújtani, egyeztetve az adott országok szakhatóságaival, amelyek innovatívak lehetnek az ügyfeleink számára. A háború kitörését követően sok charter-megkeresés érkezett az időérzékeny árukkal foglalkozó osztályunkhoz, és megoldásokat kellett találni arra, miként és kikkel tudjuk eljuttatni bizonyos területekre a segélyszállítmányokat. Például olyan sofőröket kellett keresni, akik tudnak targoncázni is, mert azok a logisztikai központok, amelyeket kijelöltek a segélyszállítmányok fogadására, nem rendelkeztek megfelelő erőforrásokkal. Ezenfelül folyik egy nagyléptékű informatikai beruházási projekt, amelynek révén az ügyfeleinket a leghatékonyabban, a legmagasabb minőségben szolgálhatjuk ki a jövőben is.

 

HATÉKONYSÁG ÉS MEGBÍZHATÓSÁG KÖZÚTON

Az AIRMAX Cargo közúti szállítmányozással is foglalkozik, teljes kocsirakományok (FTL), illetve részrakó (LTL) fuvarfeladatokat is bonyolít. Kizárólag megbízható alvállalkozókkal működnek együtt, akik a rendszeres ellenőrzés mellett eleget tesznek a társaság szigorú elvárásainak: negyedévente megfelelnek az akkreditációs követelményeknek, rendelkeznek a szükséges engedélyekkel és biztosításokkal. Ügyfeleik költségeit az adott áru fajtájához, térfogatához, tömegéhez, csomagolásához legmegfelelőbb fuvareszköz kiválasztásával optimalizálják. Minden esetben legalább EURO5-ös motorral ellátott ponyvás, dobozos, hűtő- vagy speciális járműveket alkalmaznak. Amennyiben az adott áru túlsúlyos, túlméretes, veszélyes vagy más szempontból igényel speciális bánásmódot, úgy az áru közúti szállításához szükséges engedélyeket beszerzik. Igény esetén az áru mozgatásához darut, targoncát, emelőhátfalas járművet biztosítanak. Áruszállító járműveik GPS-es nyomkövetővel vannak ellátva, így szükség esetén elektronikus úton napi jelentést is küldenek az áru helyzetéről.

 

Falus Tamás