Középpontban a nehézgépjármű-flották villamosítása

Középpontban a nehézgépjármű-flották villamosítása

A környezetszennyezésben világszerte élen jár a közlekedési szektor, ezen belül a károsanyag-kibocsátás 25 százaléka a közúti fuvarozás számlájára írható. Számos törekvés látott napvilágot az utóbbi időkben a járműflották, így különösen a nehéz-tehergépjárművek emissziójának csökkentésére, hogy a kitűzött ambiciózus klímacélok valóban elérhetőek legyenek. Milyen lehetőségek vannak a szállítási ágazat zöldítésére? Hogyan kezelhetőek a töltési infrastruktúra kiépítésével kapcsolatos kihívások? Mit tesz a világ egyik vezető globális technológiai vállalata az éghajlatváltozás kedvezőtlen hatásainak mérséklése érdekében? Kérdéseinkre a villamosmérnök végzettségű Stephanie Medeiros, az ABB E-Mobility Global Account Managere válaszol, aki jelenleg is több e-mobilitási projekten dolgozik.

– Mit kíván üzenni az ABB az Elektromos Járművek Világnapja kezdeményezéssel?

– Valóban a vállalatunk volt az egyik szorgalmazója, hogy szeptember 9-e legyen az Elektromos Járművek Világnapja, az e-mobilitás ünnepe, amelynek célja a fenntartható közlekedésre történő átállás elősegítése. Most, hogy minden idők legmagasabb szén-dioxid-szintjeit mérik, ráadásul egyre csak emelkedik a CO2-kibocsátás, alapvető fontosságú a kibocsátási értékek csökkentése, amiben kiemelt hangsúlyt kap az elektromos hajtású járművekkel végzett áruszállításra történő áttérés. A legutóbbi podcast epizódunkat is ennek a témának szenteltem, betekintést nyújtva az érdeklődőknek az alacsony szén-dioxid-kibocsátású társadalom felé való átmenetben jelentős szerepet játszó flottavillamosítás kihívásaiba és megoldásaiba.

– Mi támasztja alá a gépjárműpark villamosítására irányuló törekvéseket?

– A kibocsátások 25 százaléka a közúti fuvarozásból származik, ezért döntő fontosságú lépésnek tartom, hogy megvizsgáljuk a nehézgépjárművek emisszióját. Bár az összes járműflottán belül a nehéz-tehergépkocsik részaránya mindösszesen 1 százalék, mégis az országúti közlekedésnek tulajdonított globális kibocsátások több mint egynegyedéért ezek a járművek a felelősek. Világszerte már számos kiváló flottavillamosítási projekt fut. Az Amazon például azt tervezi, hogy a következő 10 év során, az árufuvarozás utolsó szakaszában, amikor a gyűjtőraktárakból eljut az áru a címzettekhez, 100 ezer elektromos szállító járművet állít majd üzembe.

– Az e-mobilitás elterjedésének egyik rákfenéje – mondják – a töltési infrastruktúra hiányossága. Lát lehetőséget arra, hogy ezen a területen felgyorsuljanak a folyamatok?

– A nagyobb akkumulátor és a töltéshez rendelkezésre álló rövidebb idő miatt a nehézgépjárművek töltéséhez nagyobb töltőteljesítményre van szükség. Ezt a szempontot az elektromos hajtásra történő átálláskor az üzemeltetőknek mindenképpen célszerű figyelembe venni, mivel a telepítési és az üzemeltetési költségek jelentősek lesznek, továbbá az üzemeltetők szeretnék elkerülni, hogy a járművek azonos időpontban érkezzenek be és kezdjék meg a töltést. E kihívások kezelésére az egyik megoldást az intelligens töltés kínálja, amellyel a töltési műveleteket egyenletesen el lehet osztani a rendelkezésre álló időtartamon belül, így az eszközkihasználtság a lehető legmagasabb szintre emelhető. Már léteznek olyan szoftverek és eszközök, amelyek biztosítják a járművek szükséges időpontban történő töltését. De vannak egyéb megoldások is, például az akkumulátoros energiatárolás, illetve a nap- és megújuló energiák integrálása. Ezekkel könnyebben fedezhetők a villamos energia iránti csúcsigények.

– Mindebben hol van az ABB helye és szerepe?

– A vállalat 2030-as fenntarthatósági stratégiájának egyik alappillére, hogy a világ számos pontján lévő ügyfeleinknek segítünk átállni a villamos hajtásra alapozott szállításra és közlekedésre. De a másik vállalásunk legalább ennyire fontos: az alacsony szén-dioxid-kibocsátású társadalom kiépítése érdekében élére is állunk ennek az átállási folyamatnak. Az EV100 kezdeményezés (ld. keretben. A szerk.) keretében vállaltuk, hogy 2030-ra elektromos hajtásúra cseréljük le a több mint 10 ezer járművet számláló teljes flottánkat. Ez a folyamat megkezdődött, például Svédországban jól halad a közel 700 járműből álló flotta villamosítása, az Egyesült Királyságban pedig már 2025-re kizárólag e-járművek alkotják majd az 500 darabos flottánkat. Rendkívül büszkék vagyunk a nagyszabású nehézgépjármű-villamosítási projektünk keretében Svájcban eddig elért eredményeinkre is. Az alpesi országban futó, az e-tehergépjárművek fejlesztését célzó kísérleti programunk tapasztalatai azt mutatják, hogy ott van lehetőség az elektromos járművek üzemeltetésére, ahol a töltés zökkenőmentesen megoldható, és az nem befolyásolja jelentősen az üzemeltetést. Pozitív visszajelzéseket kaptunk a gépkocsivezetőktől is, akik szerint élvezet vezetni ezeket a járműveket, jól gyorsulnak, kiválóan manőverezhetőek, a csendesebb üzemük csökkenti a stressz szintjét, így vezetés közben ők is nyugodtabbak.

 

EV100: 2030-RA 100 SZÁZALÉK ALTERNATÍV MEGHAJTÁS

A Klíma Csoport globális EV100 kezdeményezésében részt vevő vállalatok elkötelezték magukat, hogy a lehető leghamarabb áttérjenek a hibrid, elektromos és hidrogén üzemanyagcellás járművekkel történő szállítmányozásra, létrehozzák az ehhez szükséges akkumulátortöltő infrastruktúrát és kulcsszerepet vállaljanak abban, hogy mindez 2030-ra általánosan bevett gyakorlattá váljon világszerte. A cél, hogy 2025-re a flották 50 százaléka, 2030-ra pedig 100 százaléka alternatív meghajtású eszközökből álljon. A hibrid, elektromos vagy hidrogén-üzemanyagcellás szállítmányozásra való áttérés környezetvédelmi és üzleti szempontból is hasznos. Amellett, hogy jelentősen mérsékelhetőek a káros környezeti hatások, a flották üzemben tartási költségei is csökkennek, nem beszélve a számos országban az alternatív hajtásokat használó vállalatok számára elérhető adókedvezményekről.

 

A VILÁG LEGGYORSABB E-JÁRMŰ-TÖLTŐJE

Az ABB új Terra 360 típusú, modulrendszerű elektromosjármű-töltő berendezése egyszerre akár 4 gépjármű töltésére is alkalmas, és legfeljebb 15 perc alatt képes teljesen feltölteni bármilyen elektromos járművet. Innovatív jelzőfényes rendszere végigvezeti a felhasználót a töltés folyamatán, továbbá kijelzi az e-jármű akkumulátorának mindenkori töltöttségi állapotát és az optimális töltöttségi szint eléréséig hátralévő időt. A világ leggyorsabb e-jármű-töltője céges környezetben is kiépíthető, így flottajárművek, ezen belül személygépkocsik, furgonok és tehergépkocsik töltésére is alkalmas. A berendezés teljesen személyre szabható, a cégek igény szerinti fóliázással, illetve a LED-es égősorok színének megváltoztatásával tudják a maguk arculatához igazítani annak külső megjelenését. Európában 2021 végén, az USA-ban, Latin-Amerikában, az ázsiai és csendes-óceáni térségben pedig 2022-ben kerül kereskedelmi forgalomba a Terra 360.