2025-re a városi buszok közel fele null-emissziós lesz

Egy elemzés szerint hét év alatt drasztikusan megnőhet az elektromos buszok száma a világon, ami leginkább Kínának lesz köszönhető.

2025-re a tavalyi 386 ezerről 1,2 millióra nőhet az elektromos, városi buszok száma a Földön a Bloomberg New Energy Finance elemzése szerint. A megtriplázódás eredményeképpen a városokban futó buszok mintegy 47 százaléka null-emissziós hajtással rendelkezik majd. Az izmos növekedés mögött elsősorban az áll, hogy Kína rendkívül ambiciózus célokat tűzött ki a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. Mivel az ország jelentős forrásokat mozgósít akkumulátortechnológiás buszok beszerzésére,várhatóan nyolc év múlva a városi elektromos buszok 99 százaléka Kínában fog közlekedni. Bár az elektromos buszok jelenleg drágábbak a dízel vagy a sűrített földgázzal (CNG) közlekedő társaiknál, azonban a teljes birtoklási költség (TCO) terén kedvezőbb mutatókkal rendelkeznek a hagyományos üzemű buszokhoz képest. Emellett az „üzemanyagköltségük” is jóval alacsonyabb.

Az elemzés rávilágít, hogy az elektromos hajtáslánc ideális a városi buszok számára, mivel ezek a járművek fix útvonalon, előre meghatározott menetrend szerint közlekednek. A szükséges töltőinfrastruktúra, valamint az autóbuszok akkumulátorkapacitása az igényeknek megfelelően optimalizálható. A villanymotorok ráadásul sokkal hatékonyabbak a hagyományos erőforrásoknál, ezért a fékezések során és lejtőn lefelé haladva is vissza tudják termelni az energiát az akkumulátorokba.

Kína egyik legnagyobb elektromos haszonjármű és autógyártója, a BYD tavaly 128 ezer hibrid és tisztán elektromos üzemű járművet értékesített, ami jelentős növekedés a 2016-os, 101 ezer darabos eredményhez képest. A kínai multinak hazánkban is van összeszerelő üzeme: a komáromi gyárat tavaly adták át, éppen ezért joggal reménykedhet abban, hogy Magyarországon is sikerül elektromos autóbuszokat értékesítenie.

A hazai elektromosbusz-boom még várat magára. Ilyen jellegű közbeszerzéseket alig írtak ki az elmúlt években, ráadásul, ha meg is jelenik egy ilyen tender, akkor az kis darabszámra vonatkozik. Pécsett idén 12, Nyíregyházán pedig négy kompozit szerkezetű Modulo elektromos busz állhat forgalomba. Budapesten is van forrás buszvásárlásra, ám a BKV-nál még nem született döntés arról, hogy az újonnan beszerzésre kerülő járművek között milyen arányban képviselteti magát az elektromos hajtáslánc. A BKV jelenleg 20 Modulo C68E elektromos autóbuszt üzemeltet.

 

vezess.hu